شناسهٔ خبر: 26261796 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

با وجود مخالفت ایران صورت گرفت

توافق اوپک برای افزایش عرضه نفت

اجلاس کشورهای صادرکننده نفت، روز جمعه تحت‌تأثیر فشارهای آمریکا برگزار شد تا یکی از سیاسی‌ترین اجلاس‌های اوپک در سال‌های اخیر رقم بخورد؛ نشستی که تصمیمات آن در راستای منافع آمریکا و متحدان آن بود.

صاحب‌خبر -

براساس تصمیمی که در نشست 174 اوپک در وین گرفته شد این سازمان به همراه متحدان غیر عضو خود مثل روسیه یک میلیون بشکه در روز عرضه جهانی نفت را افزایش خواهد داد. ایران تا پیش از نشست جمعه مخالف هرگونه افزایش تولید نفت اوپک بود.

البته میزان افزایش واقعی تولید نفت کمتر از یک میلیون بشکه در روز خواهد بود زیرا برخی کشورها هماکنون کمتر از سهمیه خود تولید میکنند و نمیتوانند تولید نفت خود را افزایش دهند و کشورهای دیگر هم مجاز نیستند کمبود تولید سایر کشورها را جبران کنند. تحریم نفتی ایران توسط آمریکا از چند ماه دیگر به اجرا گذاشته میشود و رئیسجمهور آمریکا متحدان خود در اوپک را تحتفشار قرار داده بود تا با افزایش تولید این سازمان تأثیر تحریم نفتی ایران بر قیمتها را خنثی کنند. از چند روز قبل از برگزاری اجلاس اوپک، اخبار غیررسمی از توافق عربستانسعودی و روسیه برای افزایش تولید نفت بهمنظور جبران کاهش تولید نفت ونزوئلا و همچنین احتمال اخلال در صادرات نفت ایران با شروع تحریمهای آمریکا از دو ماه دیگر حکایت داشت.

از دو سال قبل که قیمت نفت به زیر هر بشکه 30 دلار رسید، روسیه بهعنوان لیدر کشورهای نفتی غیرعضو اوپک، توافقی را با اعضای اوپک ترتیب داد که با اجرای آن تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک حدود 1.5 میلیون بشکه کاهش یافت. با اجرای این توافق که به طرح فریز نفتی موسوم شد، قیمت نفت مجدداً صعودی شد و در ماههای اخیر به 70 تا 80 دلار افزایش پیدا کرده است. با وجود موفقیت طرح فریز نفتی، از چندی پیش که آمریکا از برجام خارج شد و اعلام کرد که طی ماههای آینده تحریم نفتی علیه ایران را اعمال خواهد کرد، زمزمههایی درباره لغو این طرح از سوی حامیان آمریکا در اوپک مطرح شد. از سوی دیگر، دونالد ترامپ، رئیسجمهوری آمریکا از چند هفته قبل به انتقاد از گرانی قیمت نفت پرداخت که سیگنالی به اوپک برای افزایش تولید نفت بود.

در پی درخواست دونالد ترامپ از اوپک بهمنظور افزایش تولید با هدف کاهش قیمتها، برخی از اعضای این سازمان نسبت به این درخواست واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند اما کشورهایی مثل عربستان همانطور که انتظار میرفت بهدنبال تأمین منافع آمریکا افتادند و از چند روز قبل، طرح افزایش یک میلیون بشکهای تولید نفت را مطرح کردند. به گفته کارشناسان، افزایش یک میلیون بشکهای تولید نفت کشورهای عضو و غیرعضو اوپک هرچند به بهانه ظاهری جلوگیری از افزایش شدید قیمت نفت مطرح شده، اما در باطن آن بخوبی میتوان آمادهسازی بازار برای اجرای تحریمهای نفتی آمریکا علیه ایران را دید. آمریکا از زمان خروج از برجام تاکنون، به کشورهای اصلی خریدار نفت ایران مثل ژاپن، کره جنوبی و هندوستان اخطار داده که از اواسط تابستان باید واردات نفت از ایران را به شدت کاهش دهند. حتی دیروز جمعه خبرگزاریها از فشار آمریکا به ژاپن برای توقف کامل واردات نفت از ایران خبر دادند.

آمریکا برای اقناع واردکنندگان نفت از ایران در پیروی از تحریم نفتی، تلاش دارد با افزایش تولید نفت از جانب عربستان و حامیانش، این کاهش را جبران نماید.

این صورتمساله جنگ پنهان در یکصدوهفتاد و چهارمین اجلاس وزیران نفت اوپک بود که دیروز با شرکت 14 کشور، در مقر دبیرخانه اوپک در وین پایتخت اتریش برگزار شد.

خروج اعتراضی زنگنه

بیژن زنگنه ـ وزیر نفت ایران ـ سهشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود تحریمهای آمریکا علیه ایران به همراه تحریمهایی که علیه ونزوئلا وضع شدهاند، عامل افزایش اخیر قیمتهای نفت هستند و از اوپک خواسته بود تسلیم لابی آمریکا برای عرضه بیشتر نفت و پایین بردن قیمتها نشود. با وجود تلاشهای ایران، نشست مقدماتی پنجشنبه وزرای نفت اوپک که پنجشنبه در وین برگزار شد، در جهت تأمین منافع آمریکا پیش رفت، بهطوری که بیژن زنگنه وزیر نفت کشورمان این جلسه را به نشانه اعتراض به توافق افزایش یک میلیون بشکهای تولید نفت ترک کرد.