شناسهٔ خبر: 26242105 - سرویس سیاسی
منبع: مشرق | لینک خبر

ویژه‌های مشرق؛

فتنه ۸۸ را فراموش کنید تا به همگرایی ملی برسیم!/ آقای جهانگیری! با سخنرانی، فساد ریشه‌کن نمی‌شود/ بازخورد نامه ذلت، کرباسچی را ناچار به انکار کرد

روزنامه اصلاح طلب نامه ذلت بار اصلاح طلبان به ترامپ را بهانه قرار داده و مدعی شده است که باید فتنه ۸۸ را فراموش کنیم تا به همگرایی ملی برسیم!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** فتنه ۸۸ را فراموش کنید تا به همگرایی ملی برسیم!

روزنامه آرمان در سرمقاله امروز با عنوان «"نه" اصلاح‌طلبان به مذاکره با آمریکا» نوشت:

«اعلام یک‌طرفه مذاکره بی‌قید و شرط در چنین شرایطی به معنای تسلیم در مقابل ترامپ است. آقای ترامپ راضی به مذاکره نبوده است و اگر هم صحبت از مذاکره می‌کند به معنای مذاکره غیردیپلماتیک و بر مبنای خواست و اهداف وی و از نظر او، تسلیم بدون قید و شرط ایران است که بی‌تردید این رویکرد مورد قبول هیچکدام از دلسوزان اعم از اصولگرا و اصلاح‌طلب قرار نخواهد گرفت».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «کسی که با زبان تجارت‌مابانه زورمحور روابط خود را تنظیم می‌کند، در شرایط مساعد هم قابل اعتماد نیست چه برسد به شرایطی که بحرانی است. به جای این نوع موضع‌گیری باید در دو بخش برای مواجهه ثمربخش با تهدیدات جاری ناشی از خروج آمریکا از برجام و بازگشت قریب‌الوقوع تحریم‌ها خود را آماده کنیم و در عرصه بین‌المللی بیشترین امکانی را فراهم کنیم که اختلاف نظرات داخلی نیروی انقلاب، اقشار و مردم جامعه به کمترین میزان ممکن برسد و ایران از طریق گفت‌وگوی ملی به همگرایی ملی برسد. به حوادث ناگوار انتخابات ۸۸ پایان داده شود و برای داخل و خارج کشور عفو عمومی اعلام شود و از این نظر با حفظ استحکام ملی به حمایت از دولت و رهبری و سایر ارکان نظام بیفزاییم».

هر چند وقت یکبار، حامیان فتنه ۸۸ نسبت به نظام جمهوری اسلامی اظهار دلسوزی می‌کنند و می‌گویند «مسئله فراتر از اصلاح‌طلبی و اصولگرایی، مسئله ملی است. باید به نجات ملی و نجات جمهوری اسلامی که حاصل انقلاب است، بیندیشیم. هدف ما تقویت حاکمیت و نگاهبانی از آثار انقلاب و خط امام و رهبری است. این جماعت هر اتفاق بی ربطی را بهانه‌ای برای تبرئه فتنه گران قرار می‌دهند.

این روزنامه اصلاح طلب نامه ذلت بار اصلاح طلبان به ترامپ را بهانه قرار داده و مدعی شده است که باید فتنه ۸۸ را فراموش کنیم تا به همگرایی ملی برسیم!

این در حالی است که خیانت نابخشودنی سران فتنه و عوامل داخلی و خارجی آنها در سال ۸۸، از آن جمله اتفاقاتی است که گذر زمان موجب فراموشی آن نمی‌شود.

مقامات رژیم صهیونیستی صراحتاً فتنه گران را سرمایه اسرائیل در ایران نامیدند و براساس مستندات متعدد، برای برخی گروهک‌های سیاسی نشاندار و سابقه دار در فتنه ۸۸، نقشی مشابه داعش و جبهه النصره برای به هم ریختن ساختار امنیتی ایران تعریف شده بود.

فتنه‌گران در آشوب ۸ ماهه در سال ۸۸، پس از ادعای مضحک تقلب، بر روی اسلام در عبارت جمهوری اسلامی خط کشیدند، مرگ بر اصل ولایت فقیه گفتند، تصریح کردند «انتخابات بهانه است/ اصل نظام نشانه است»، به تصویر حضرت امام خمینی (ره) توهین کردند و سرانجام، در روز عاشورای حسینی (ع) به هتاکی و حرمت‌شکنی بی‌سابقه پرداختند و در نهایت دشمن را به تشدید تحریم‌ها تشویق کردند.

فتنه ۸۸ علاوه بر امیدوار کردن دشمنان خارجی برای ضربه زدن به کشور، خسارت‌های مادی از نوع تحریم را برای مردم ایران به ارمغان آورد.

با این وجود چطور می‌توان از آشوبگران و مسبب تحریم‌ها، انتظار همگرایی ملی داشت؟!

** بازخورد نامه ذلت، کرباسچی را ناچار به انکار کرد

پیشنهاد از روی حماقت یا خیانت جمعی از اصلاح طلبان، ضدانقلابیون فراری و پادوهای دشمنان قسم خورده نظام در قالب بیانیه‌ای به مسئولان بلند پایه کشور برای گفت‌وگوی بی‌قید و شرط با آمریکا واکنش‌های اعتراضی و انتقادی زیادی در پی داشت. در این میان البته غلامحسین کرباسچی که امضایش پای این بیانیه موجود است، در حالیکه در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه اصلاح طلب اعتماد قاطعانه از این نامه حمایت کرده بود، پس از آبازخورد منفی این نامه، در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت: «من چنین نامه‌ای را ننوشته‌ام چه کسی امضای من را پای این نامه گذاشته است؟!».

در همین رابطه روزنامه اعتماد در مطلبی به نقل از کرباسچی نوشت: «من چنین نامه‌ای را ننوشته‌ام چه کسی امضای من را پای این نامه گذاشته است؟ از من در مورد نگارش نامه در خصوص مذاکره با امریکا نظرخواهی شد. من گفتم که امریکا حتماً باید تعهد و تضمین به دولت ایران بدهد که دیگر کارهای آقای ترامپ تکرار نشود و با این قید و شرط مذاکره با امریکا انجام شود. ما گفتیم اگر می‌خواهد چنین نامه‌ای نوشته شود باید در مرحله اول دولت امریکا تضمین دهد که دیگر کارهای آقای ترامپ را تکرار نکند و در مصاحبه با روزنامه اعتماد نیز به جزییات این موضوع اشاره کردم».

کرباسچی که امضایش پای «بیانیه تسلیم و ذلت» موجود است، با نوعی سفسطه و مغلطه‌کاری برای کنار کشیدن و تطهیر خود تقلا کرده است. وی می‌گوید در پاسخ به نظرخواهی اصلاح‌طلبان، با شروطی مذاکره جدید با آمریکا که موضوع این نامه بوده را تأیید کرده است و در این صورت طبیعی است که امضای وی هم پای نامه بیاید. اما او با ژست شاکی و معترض می‌گوید «چه کسی امضای من را پای این نامه گذاشته است؟»!

ملت ایران فراموش نمی‌کند در اوج فتنه ۸۸ نمایندگان جنبش سبز به اتحادیه اروپا و کنگره آمریکا رفتند و تقاضا کردند تحریم‌ها را تشدید کنند تا دولت به زانو درآید. حال برخی از همان‌ها در فتنه‌ای دیگر پس از تقض عهد و بدعهدی آمریکا به جمهوری اسلامی پیشنهاد می‌کنند باز به مذاکره بپردازد و اقتدار و امنیت ملی را که در برجام مورد تحدید و تهدید دشمن قرار گرفت، به ثمن بخس بفروشد.

** کابینه پیر و ضعف مفرط تیم اقتصادی، صدای منتقدان دولت را هم درآورد

روزنامه ابتکار در گزارشی نوشت:

«مطالبه جوانگرایی و سهمیه جوانان در مسئولیت‌های مختلف نظام هر بار با پاسخی متفاوت روبه‌رو شده این در حالی است که در کابینه روحانی تنها یک جوان حضور دارد؛ محمدجواد آذری جهرمی تنها فردی است که از سوی دولت به عنوان سهمیه جوانان در عرصه مدیریتی کشور توانسته رأی اعتماد روحانی و مجلس را بگیرد. روحانی در ایام آغاز به کار دولت یازدهم به منتقدان سن بالای کابینه‌اش اعلام کرده بود: «وضعیت بحرانی فعلی نیاز به مدیران باتجربه و کارآزموده دارد. شرایط موجود جای تجربه‌اندوزی جوانان نیست.» این در حالی است که در انتخابات اخیر خواست مردم اختصاص دادن بخشی از کابینه به جوانان بود، روحانی نیز در مقابل تائید می‌کرد. در صورتی که تنها درصد کمی از کابینه به جوانان اختصاص پیدا کرد».

روزنامه آرمان نیز در مطلبی نوشت:

«از زمانی که کار دولت دوازدهم آغاز شد، چندان طولی نکشید که منتقدان و تحلیلگرانی که به مسائل کابینه دوازدهم نظر داشتند، سخن از ترمیم کابینه و در مواردی به جایگزینی نفرات به میان کشیدند... حوادث و رویدادهای مختلف در طول یکسال گذشته دلیلی بر اهمیت و لزوم تغییر در دولت بود که از سوی دلسوزان به رئیس‌جمهور گوشزد می‌شد. وقایع و رویدادهایی همچون اعتراضات دی‌ماه سال گذشته، ماجرای تلخ سانچی و پرواز یاسوج، نوسانات شدید ارزی و بالا رفتن قیمت طلا و ارز، زلزله کرمانشاه و وضعیت زلزله‌زدگان، گرانی، اعتراضات کازرون و دیگر وقایع مشابه همگی نشان‌دهنده لزوم تدبیر جدی برای کابینه دوازدهم است... ترجیع بند سخن همه منتقدان در هفته‌های اخیر ضعف تیم اقتصادی دولت است».

چندی پیش «عبدالله ناصری» از فعالین اصلاح طلب گفته بود: «رئیس‌جمهور با انتقاد از وزرا و ناامید و پاشنه ور نکشیده معرفی کردن آنها نمی‌تواند از مسئولیت خود شانه خالی کند...اگر هر کاستی‌ای وجود دارد، متوجه دولت و شخص رئیس‌جمهور است. اگر دولت پیر شده، چرا پیر شده؟ و اگر لنگان لنگان است، چرا اینچنین است؟ با انتصابات و انتخاب‌های آقای روحانی این فضا ایجاد شده است، لذا هیچ‌کس این توجیهات را از آقای روحانی قبول نمی‌کند.»

** آقای جهانگیری! با سخنرانی، فساد ریشه کن نمی‌شود

روزنامه آفتاب یزد در مطلبی نوشت: «اندر حکایت اینکه جناب جهانگیری معاون رئیس جمهور گفته‌اند پرچم مبارزه با فساد را بالا نگه خواهیم داشت...گاهی برخی حرف‌ها انصافاً به دل آدم یه جورهایی چنگ می زند خصوصاً حرفهایی که رنگ و بوی شعاری دارد. البته به ایشان خسته نباسید می گویم، امیدوارم دستشان از نگه داشتن این پرچم مبارزه خسته نشود، هر چند مبارزه از پشت تریبون چندان کار سختی نیست!».

متاسفانه دولت آقای روحانی در مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی کارنامه قابل قبولی ارائه نداده است. برای مثال در موضوع حقوق‌های نجومی، در ابتدا دولت از مردم عذرخواهی کرد ولی به فاصله‌ای کوتاه، ضمن دفاع از مدیران نجومی بگیر، آن‌ها را «ذخیره‌های نظام»! و «امانت داران بزرگ کشور»! نامید.

نکته دیگر اینکه، ژست دلسوزی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی، به قیافه روزنامه‌های اصلاح طلب زار می زند. روزنامه آفتاب یزد که سابقه دفاع از مدیران نجومی و مفسدان کلان اقتصادی را در کارنامه خود دارد، مرداد ۹۶ در گفت و گوی اختصاصی با شهرام جزایری، مفسد اقتصادی نام آشنای دوره اصلاحات را «برند اقتصاد ایران» و «صاحب نظر بخش‌های مختلف اقتصادی» نامیده و برای حل مشکلات اقتصادی کشور نسخه شهرام جزایری را توصیه کرد!