شناسهٔ خبر: 26221518 - سرویس استانی
منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان:

نرخ ولادت در استان زنجان ۱۷.۸ درصد است

زنجان-مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان گفت: در شش سال متوالی از سال ۸۹ تاکنون نرخ ولادت در کشور برابر با ۱۸.۵ درصد و در استان زنجان ۱۷.۸ درصد بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، علی شفیعی ظهر چهارشنبه در جلسه شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت‌احوال، با بیان اینکه تا به امروز ۶۵.۴ درصد واجدان شرایط در استان زنجان نسبت به دریافت کارت هوشمند ملی اقدام کرده‌اند، افزود: در استان زنجان ۸۵۰ هزار و ۲۲۲ نفر واجد شرایط دریافت کارت هوشمند ملی هستیم که تا به امروز بیش از ۵۲۶ هزار نفر اقدام به دریافت کارت هوشمند ملی کرده‌اند.

وی با یادآوری اینکه طبق پیش‌بینی باید فرآیند هوشمندسازی کارت ملی با برنامه پنجم توسعه به پایان می‌رسید که امر اتفاق نیفتاد، ادامه داد: با توجه به روندی که در صدور کارت هوشمند ملی داریم، امیدواریم بتوانیم همزمان با برگزاری جشن صدسالگی ثبت‌احوال در دی‌ماه، جشن پایان صدور کارت هوشمند ملی را نیز برگزار کنیم.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان در خصوص وقایع مهم از جمله وفات، ولادت، ازدواج و طلاق، اظهار کرد: در شش سال متوالی از سال ۸۹ تاکنون نرخ ولادت در کشور برابر با ۱۸.۵ درصد و در استان زنجان ۱۷.۸ درصد بوده است که استان در این زمینه ‌رتبه ۲۰ کشوری را به خود اختصاص داده است.

شفیعی در ادامه گفت: پارسال ۲۰ هزار و ۱۸۵ ولادت در استان به ثبت رسید که سهم استان ۱.۳۶ درصد بود. همچنین در سال گذشته ۴۸۱۵ نفر وفات ثبت شده که سهم استان ۱.۳۶ درصد بوده است. میزان ازدواج به ثبت رسیده در استان نیز بیش از ۹ هزار مورد بود که نرخ ازدواج استان را به ۸.۹ درصد رساند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان زنجان خاطرنشان کرد: خوشبختانه بیش از ۹۹ درصد واقعه ولادت و بیش از ۹۸ درصد وفات در زمان قانونی ثبت می‌شود که آمار مناسبی است.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه مشکل اقتصادی دلیل موجهی برای عدم فرزندآوری نیست، افزود: باید دلایل و علل این عدم تمایل برای فرزندآوری مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد.

سقراط فقیه‌زاده با بیان اینکه پیشنهاد می‌شود در رابطه با این موضوعات طرح تحقیقاتی اعلام و راهکارهای حل مشکل نیز از جانب مردم احصا و در کارگروه‌ها بررسی شود، اظهار کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که ۷۰ درصد از زنان جامعه تمایلی به فرزندآوری ندارند و فقط ۱۰ درصد از جامعه آماری برای فرزندآوری برنامه‌ریزی دارند.