شناسهٔ خبر: 26111977 - سرویس فرهنگی
منبع: ایکنا | لینک خبر

تکریم زائران قرآنی، رویکرد مسابقات قرآن است

گروه فعالیت‌های قرآنی- رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش با بیان اینکه برای متسابقان فوق برنامه‌هایی نیز در نظر گرفته شده است، تشریح کرد: رویکردی که ما در برگزاری این مسابقات داریم تکریم زائران قرآنی است، یعنی ما این شرکت‌کنندگان را به عنوان زائر امام رضا(ع) قلمداد می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

سرمایه‌گزاری در بخش قرآن و عترت آسیب‌های اجتماعی را کاهش می‌دهد

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی، جلسه ستاد عالی سی‌ وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان کشور و سومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان سراسر کشور امروز، 24 خردادماه در دفتر مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی برگزار شد.
در آغاز این مراسم علی مهدوی‌خواه، رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی در رابطه با سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور، گفت: به فضل الهی بعد از ماه مبارک رمضان در مشهد میزبان ۴۰۰ متسابق این دوره از رقابت‌ها خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شرکت‌کنندگان در قالب چهار رشته با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت، عنوان کرد: ۴۰۰ آقا و خانم در رشته‌های قرائت، حفظ ۱۰ جزء، نهج البلاغه و روش تدریس احکام رقابت خواهند کرد.
مهدوی‌خواه با اشاره به اینکه سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور از چهارم تیرماه سال جاری با برگزاری مراسم افتتاحیه و تشرف شرکت‌کنندگان به حرم مطهر رضوی آغاز خواهد شد، ابراز کرد: متسابقان در روزهای پنجم و ۶ تیرماه سال جاری با یکدیگر رقابت خواهند کرد و هفتم تیرماه در مراسم اختتامیه از نفرات برگزیده تجلیل خواهد شد.

رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان اینکه در این دوره از مسابقات ۲۳ داور برجسته ملی و بین‌المللی حضور خواهند داشت، تشریح کرد: تیم‌های اعزامی از استان‌ها ۹ نفره هستند که شامل یک سرپرست، چهار آقا و خانم هستند.

وی ادامه داد: به دلیل وجود مضجع شریف امام رضا(ع) در دو سال گذشته مشهد میزبان این رقابت‌ها بود که خراسان رضوی در دوره‌های قبل حائز رتبه اول در سطح کشور شده است و خروجی آن حضور مختار دهقان در مسابقات بین‌المللی مالزی و کسب رتبه دوم این رقابت‌ها بود.

مهدوی‌خواه با تأکید بر اینکه این امر نشان از سطح بالای مسابقات قرآن فرهنگیان دارد، تصریح کرد: مسابقات فرهنگیان در سطحی برگزار می‌شود که برگزیدگان آن می‌توانند در سطوح ملی و بین‌المللی حائز رتبه باشند.

وی با بیان اینکه برای شرکت‌کنندگان این دوره از مسابقات علاوه‌ بر بحث مسابقات، فوق برنامه‌هایی مانند بازدید از موزه، نمایشگاه‌ها و ... در نظر گرفته شده است، تشریح کرد: همچنین جهت برگزاری سومین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز فرهنگیان سراسر کشور هشت سالن مسابقاتی در نزدیکی حرم مطهر رضوی جهت سهولت‌بخشی زیارت شرکت‌کنندگان در نظر گرفته شده است.
میزبانی مشهد از مسابقات قرآن دانش‌آموزان کشور در بخش پژوهشی
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش همچنین در ادامه در رابطه با سی‌وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور که بخش پژوهشی آن به میزبانی مشهد برگزار خواهد شد، عنوان کرد: در همه استان‌ها مرحله آموزشگاهی، شهرستانی و استانی برگزار شده است که نفرات اول هر استان به مرحله کشوری راه خواهند یافت.
وی با بیان اینکه از ۱۲ تا ۲۰ تیرماه میزبان 1200 دانش‌آموز دختر و پسر برگزیده سراسر کشور هستیم، ابراز کرد: به تفکیک 600 دانش‌آموز دختر و 600 دانش‌آموز پسر در قالب پنج رشته نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، مفاهیم، انشای نماز و احکام با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.
مهدی‌خواه با اشاره به اینکه 50 دارو ملی و بین‌المللی قضاوت این دوره از رقابت‌ها را برعهده دارند، تصریح کرد: به تفکیک 25 داور در بخش دختران و 25 داور در بخش پسران قضاوت خواهند کرد و این مسابقات طبق تجربیات سنوات گذشته از سطح بالایی برخوردار است.
رویکرد برگزاری مسابقات قرآن، تکریم زائران قرآنی است
رئیس اداره قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش با بیان اینکه برای متسابقان فوق برنامه‌هایی نیز در نظر گرفته شده است، تشریح کرد: رویکردی که ما در برگزاری این مسابقات داریم تکریم زائران قرآنی است، یعنی ما این شرکت‌کنندگان را به عنوان زائر امام رضا(ع) قلمداد می‌کنیم.
وی با بیان اینکه ۱۱ سالن برای برگزاری مسابقات در اردوگاه ثامن‌الحجج و مدارس اطراف در نظر گرفته‌ایم، اظهار کرد: ۱۲ تیرماه در بخش پسران و 17 تیرماه در بخش دختران افتتاحیه این مسابقات در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.
مهدی‌خواه در پایان گفت: 80 نفر در 10 کمیته مالی و پشتیبانی، نقلیه و تغذیه، اردویی و اسکان، ارزشیابی، پذیرش و استقبال، حراست، فنی و دبیرخانه، فرهنگی فوق‌برنامه، روابط عمومی و تبلیغات فعالیت خواهند کرد.
هچنین در ادامه قاسم‌علی خدابنده، مدیرکل آموزش و پروش خراسان رضوی با بیان اینکه ماه رمضان، ماه نزول قرآن است و برگزاری این جلسه درخصوص میزبانی از مسابقات قرآن امری مبارک و پسندیده‌ای است، عنوان کرد: ما به نیابت از وزارت آموزش و پروش برگزارکننده این مسابقات هستیم.
وی با بیان اینکه سطح این دوره از رقابت‌ها باید از سطح استانی بالاتر باشد، تشریح کرد: قطعا فعالیت ما باید در سطح وزارت باشد و این امر، کار ما را سخت‌تر می‌کند اما خوشبختانه جو عمومی خراسان رضوی، جو دیدنی است که سرمنشأ آن وجود امام رضا(ع) است.
خدابنده با تأکید بر اینکه جو عمومی استان اعتقادی و قرآنی است که از طرفی کار را برای ما راحت‌تر می‌کند، ابراز کرد: به دلیل جو حاکم، خانواده‌ها و مردم با ما همگام خواهند بود و از طرفی مسئولیت ما را دو چندان می‌کند زیرا باید پاسخگو تمام نیازهای آنان به نحواحسن باشیم.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی با اشاره به اینکه آنچه در حوزه قرآن، عترت و نماز هزینه کنیم یک سرمایه‌گذاری برای آینده جامعه است، اضافه کرد: هرچه در زمینه اخلاق قرآنی تلاش کنیم آسیب‌های اجتماعی را در آینده کاهش می‌دهد.
کبود منابع مالی موجب نمی‌شود از میزبانی مسابقات صرف نظر کنیم
وی در پایان گفت: آموزش و پرورش در زمینه قرآنی کوتاهی نخواهد نکرد و کمبود منابع مالی باعث نمی‌شود از برگزاری مسابقات و قبول میزبانی صرف نظر کنیم و شاهد این امر هستیم که سال گذشته در بخش مسابقات فرهنگیان مختار دهقان مقام اول را کسب و به مسابقات بین‌المللی مالزی راه یافت که با به دست آوردن مقام دوم برای جامعه فرهنگیان، خراسان رضوی و ایران افتخار آفرینی کرد.
گفتنی است، در پایان این جلسه از دو پوستر سی‌ وششمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش آموزان و سومین دوره مسابقات قرآن فرهنگیان رونمایی شد.

 

انتهای پیام