شناسهٔ خبر: 26110854 - سرویس بین‌الملل
منبع: تابناک | لینک خبر

یمن در آستانه فاجعه بزرگ با حمله امارات و عربستان به بندر الحدیده/ احتمال کشته شدن بیش از 250 هزار نفر

به گفتۀ سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه، بندر حدیده، مسیری حیاتی برای تإمین بیش از ۷۰ درصد از مواد غذایی، کالاهای اساسی و تجهیزات درمانی جنگ زدگان یمن است. در چنین وضعیتی، منابع دیپلماتیک و سازمان های فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر حدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک به جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ هشدار داده‌اند. برآورد می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار تن در جریان عملیات بزرگ بازپس‌ گیری بندر حدیده کشته شوند.

صاحب‌خبر -

میانجیگری های سازمان ملل برای حمله نکردن به الحدیده یمن در میان جنگ‌طلبی ائتلاف متجاوز عربی به رهبری عربستان راه به جایی نبرد و ائتلاف متجاوز عربی روز چهارشنبه حمله به بندر الحدیده واقع در غرب یمن را آغاز کرد؛ حمله ای که می تواند نتایج فاجعه باری به همراه داشته باشد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین رابطه، روز گذشته خبرگزاری اسپوتنیک روسیه به نقل از یک منبع محلی در استان الحدیده اعلام کرد: صبح امروز جنگنده‌های ائتلاف عربیدو منطقه النخیله،‌ بیت الفقیه و ارتفاعات منطقه الدریهمی واقع در جنوب الحدیده را هشت بار هدف حملات خود قرار دادند. از جمله اهداف زده شده در این حملات، موانع سیمانی نیروهای انصارالله بودند که از آنها به عنوان کمین برای نیروهای وابسته به دولت مستعفی یمن استفاده می‌کردند.

این منبع گفت: همزمان با این حملات هوایی، توپخانه ائتلاف عربی مناطق شمال الدریهمی را هدف قرار داد.

پس از حملات توپخانه‌ای و هوایی گسترده متجاوزان سعودی و اماراتی، نیروهای این دو کشور همراه با مزدوران یمنی خود حمله زمینی برای اشغال بندر استراتژیک الحدیده را آغاز کردند که نگرانی‌ها درباره سرنوشت هزاران غیر نظامی ساکن این شهر را افزایش داده است.

صبح امروز توپخانه و رزم ناوهای ائتلاف همزمان با پرواز گسترده هلی‌کوپترهای آنها، خود را به سواحل منطقه الدریهمی نزدیک کردند.

اسکای نیوز مدعی شده، رهبران نیروهای انصارالله خانواده‌های خود را از الحدیده به صنعا منتقل کرده‌اند.

سایت خبری العربیه عربستان نیز در این رابطه اعلام کرد: تیپی از ارتش دولت (مستعفی) یمن عملیات یورش به الحدیده را با حمایت هوایی و دریایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان آغاز کرد.

در چنین وضعیتی، منابع دیپلماتیک و سازمان های فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر حدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک به جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ هشدار داده‌اند. برآورد می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار تن در جریان عملیات بزرگ بازپس‌ گیری بندر حدیده کشته شوند.

به گفتۀ سازمان‌های فعال در امور بشردوستانه، بندر حدیده مسیری حیاتی برای تأمین بیش از ۷۰ درصد از مواد غذایی، کالاهای اساسی و تجهیزات درمانی جنگ زدگان یمن است.

یمن در  آستانه فاجعه بزرگ با حمله امارات و عربستان به بندر الحدیده/ احتمال کشته شدن 250 هزار نفر

هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف شامگاه سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بیش از ۱۱ میلیون کودک نیازمند کمک های بشردوستانه در این کشور جنگ زده حضور دارند. از بین بردن این شاهراه، پیامدهای ویران کننده‌ای برای هر یک از آنها به همراه دارد... بدون واردات غذا، وضعیت در کشوری با یکی از بدترین بحران‌های سوء تغذیه در جهان، بدتر می‌شود. بدون واردات سوخت که برای پمپاژ آب مهم است دسترسی مردم به آب آشامیدنی متوقف خواهد شد... تیم‌های یونیسف تنها دو روزِ پیش آنتی بیوتیکها، سرنگها، کیتهای پزشکی و مواد غذایی را برای همکاران محلی‌مان در بندر حدیدیه فرستادند اما این کمکها، نیاز مردم را برای مدتی کوتاه برطرف خواهد کرد. اگر وضعیت امنیتی بدتر شود توان ما برای پاسخگویی به شدت محدود خواهد شد.»

گفته می‌شود، حدود هشت میلیون یمنی در آستانه قحطی بسر می‌برند و هرگونه خرابی در شاهراه های انتقال کمک ها، می‌تواند صدها هزار نفر دیگر را به این وضعیت دچار کند.

این احتمال داده می‌شود که حوثی‌ها شهر را ترک کرده و به کوه های اطراف پناه ببرند. با وجود این، هر دو طرف نبرد به یکدیگر هشدار داده‌اند که صحنۀ جنگ را برای یکدیگر به جهنم تبدیل می‌کنند.

سازمان ملل پیش از این از نیروهای ائتلاف خواسته بود کنترل بندر حدیده را به این سازمان واگذار کنند؛ درخواستی که با وجود تلاش‌های نماینده سازمان ملل در امور یمن، نافرجام ماند.

در چنین وضعیتی، منابع دیپلماتیک و سازمان های فعال در امور بشردوستانه نسبت به نابودی بندر حدیده به عنوان اصلی‌ترین نقطه ورود کمک برای جنگ زدگان یمنی و همچنین به خطر افتادن جان میلیون‌ها انسان در پی حملات و بمباران‌ها هشدار داده‌اند. تخمین زده می‌شود دست‌کم ۲۵۰ هزار تن در جریان عملیات بزرگ بازپس‌ گیری بندر حدیده کشته شوند.

بر اساس گزارش رویترز، حتی برای جلوگیری از وخامت اوضاع در حدیده، هفت عضو شورای نمایندگان آمریکا، در نامه ای از وزیر دفاع آمریکا خواسته بودند از وقوع هرگونه عملیات نظامی در بندر حدیده جلوگیری کند. در این نامه هر گونه حمله به این بندر فاجعه بار خوانده شده بود.

این در حالی است که منابع اطلاعاتی فرانسه نیز اعلام کرده اند، امارات از افسران آمریکایی برای بهبود عملکرد نیروهای زمینی خود در یمن کمک گرفته اند.

وال استریت افزود: مقامات آمریکایی گفته اند که امارات و عربستان به آمریکا اطمینان دادند که آنها هیچ گونه تلاشی برای تصرف این بندر واقع در دریای سرخ تا زمانی که حمایت و پشتیبانی واشنگتن را نداشته باشند، صورت نخواهند داد.

وال استریت نوشت: اما این نگرانی در دولت ترامپ رو به فزونی است که نبرد اطراف این شهر بندری، باعث خارج از کنترل شدن اوضاع و اقدام واشنگتن شود، چون نیروهای ائتلاف (عربستان) با شبه نظامیان حوثی در اطراف این شهر بندری در حال نبرد هستند.

این نشریه آمریکایی در ادامه می نویسد: یک مقام ارشد آمریکا ـ که نامی از وی برده نشد ـ گفت: آمریکا همچنان درباره عملیات حوثی ها نگران است، حتی چنانچه ائتلاف (عربستان) حمله ای را شروع کند، ما صدرصد مطمئن نیستیم که آنها بتوانند این کار را به درستی و بدون اجتناب از یک حادثه فاجعه بار انجام دهند.