شناسهٔ خبر: 26110600 - سرویس اقتصادی
منبع: جهان نیوز | لینک خبر

کاهش ۸۵ درصدی صادرات افغانستان به اروپا

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز به نقل از تسنیم، «پیری مایدون» سفیر اتحادیه اروپا در کابل اظهار داشت که صادرات افغانستان به اروپا در 4 سال گذشته به 2 میلیارد دلار رسیده بود، اما سال گذشته این مبادلات تجاری به 300 میلیون دلار کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به وجود بازار 500 میلیون نفری اروپا تصریح کرد که این میزان از تجارت میان افغانستان و اروپا بسیار کم است، به صورتی که حتی نمی توان به آن تجارت گفت.

معافیت تعرفه‌های گمرکی بر کالاهای صادراتی افغانستان که به بازارهای اروپا صادر می‌شوند، از مهمترین امتیازهای اتحادیه اروپا به افغانستان است.

 «عبدالقدیر بهمن» رئیس هیئت عامل اتاق تجارت و صنایع بین المللی در این رابطه می گوید که با وجود تسهیلات ارائه شده توسط اتحادیه اروپا و معافیت‌های مالیاتی افغانستان، این کشور نتوانسته از این فرصت برای افزایش صادرات به کشورهای اروپایی استفاده کند.

وی همچنین بر این باور است که افتتاح پروژه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل مانند «راه لاجورد» می تواند در افزایش صادرات افغانستان به اتحادیه اروپا موثر باشد.

پروژه همکاری های تجاری و حمل و نقل راه لاجورد میان افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه و به منظور کاهش موانع ترانزیتی و تجاری و توسعه عملیات مشترک گمرکی بین این کشورها ایجاد شده است.