شناسهٔ خبر: 26090529 - سرویس اقتصادی
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

جبران قابل ملاحظه کمبود بارندگی با بارش‌های بهاری

وزیر نیرو:​ در ۶ ماه اول امسال بارش‌ها وضع بسیار نامناسبی داشت، اما بارش‌های بهاری به طور قابل ملاحظه‌ای آن را جبران کرد.

صاحب‌خبر -

بارش های بهاری به طور قابل ملاحظه ای کاهش بارش را جبران کردبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رضا اردکانیان در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران افزود: در 6 ماه اول امسال و تا پایان اسفند فقط 100 میلی متر بارش داشتیم که بارش های بهاری باعث شد در حال حاضر نسبت به پارسال در زمان مشابه 27 درصد کاهش داشته باشیم.
وی گفت: البته در مناطقی مانند سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر، کرمان، ​فارس و دیگر استان ها کاهش بارش حتی به 75 درصد نیز رسید که تمهیداتی برای تامین آب شرب آن در نظر گرفته شده است.
وزیر نیرو اضافه کرد: استان های شمال غربی و غربی وضع خوبی از نظر بارش داشتند و نسبت به پارسال بالای 20 درصد افزایش بارش در آن مناطق ثبت شده است.
اردکانیان تاکید کرد: امیدوارم با کمک مردم آب شرب قابل قبولی در تابستان داشته باشیم و مردم دچار مشکل جدی نشوند.
وی با اشاره به اینکه آب و برق به یکدیگر مرتبط هستند و کمبود بارش ها موجب شده امسال پنج هزار مگاوات کاهش تولید برق در تابستان داشته باشیم افزود: راه حل تامین آب شرب و برق در دست مردم است و از همین الان به طور جدی به اصلاح مصرف و کنار گذاشتن بد مصرفی بپردازیم تا تابستان بدون مشکل سپری شود.
وزیر نیرو در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تصفیه پساب نیز گفت: بازیافت آب نه در شرایط کم آبی بلکه در همه شرایط یک منبع آبی محسوب می شود و در ادبیات مدیریت آب کمتر لغت فاضلاب را پیدا می کنیم و از آن به عنوان یک آبی به رنگ متفاوت یاد می شود.
اردکانیان افزود: رنگ آبی برای آب شرب،​رنگ سبز برای آب کشاورزی و آب خاکستری که همان فاضلاب یا پساب است ابی است که باید تصفیه شود و در چرخه مصرف قرار بگیرد به گونه ای که در برخی کشورها چندین بار این آب تصفیه می شود و ما نیز دانش و فناوری این کار را داریم اما مشکل منابع مالی وجود دارد که سعی می کنیم از فرصت ها استفاده کنیم.
وی گفت:​ بالغ بر سه میلیارد متر مکعب پساب در کشور وجود دارد که جمع آوری و تصفیه نمی شود که باید این میزان منبع آبی بعد از تصفیه در چرخه مصرف صنعت و با تمهیداتی در بخش کشاورزی استفاده شود.
وزیر نیرو افزود: استان های حساسی مانند خوزستان نزدیک به 450 میلیون متر مکعب پساب خام وارد پهنه های آبی آن می شود که این موضوع فقط به وزارت نیرو نیست و باید به یک مطالبه اجتماعی تبدیل شود و نسبت به آلوده نکردن آب شرب تصفیه پساب خانگی حساسیت داشته باشیم تا تبدیل به برنامه شود و در اولویت قرار گیرد.
اردکانیان درباره شایعه انتقال آب به خارج از کشور نیز گفت: رسماً اعلام می کنم هیچ برنامه ای برای انتقال آب به خارج از مرزهای کشور نداریم و این بحث هر از گاهی مطرح می شود که ملاحظات جامعی ندارد اگر ملاحظات جامع و همه جنبه های آن را در نظر بگیریم مانند تصمیمی که در اوایل دهه 80 گرفته و بعد منتفی شد الان هم به طور کلی این موضوع منتفی است.

حل مسئله آب مستلزم استقرار الگوی کشت در کشاورزی است
وزیر نیرو گفت:​ حل مسئله آب مستلزم استقرار الگوی کشت در کشاورزی است و جهاد کشاورزی طرح هایی برای تدوین الگوی کشت مناسب آماده کرده است.
 رضا اردکانیان در حاشیه نشست جلسه هیئت دولت افزود: در کشور خشک و نیمه خشکی مانند ایران در بخش شرب نباید شیوه های مصرفانه داشته باشیم اما اصل ماجرا در بخش کشاورزی است.
وی گفت: همکاران ما و همه دستگاه ها باید بدانند اعمال کشت مناسب تنها کار یک دستگاه مانند جهاد کشاورزی نیست و همه باید همکاری کنند و در جلسه آینده در قالب کارگروه ملی سازگاری با کم آبی این موضوع را بررسی می کنیم و در استان ها و دست اندرکاران آنها نیز سعی می کنند اصلاح الگوی کشت و استقرار کشت مناسب را پیگیری کنند.
وزیر نیرو ادامه داد: مانند برخی کشت ها که در مناطق خاص توجیه اقتصادی دارد مثل کشت برنج در شمال و در استان های گیلان و مازندران که مجاز است ولی در سایر نقاط با محدودیت نگری و برای منافع کوتاه مدت این نوع کشت را توسعه می دهیم که آب قابل ملاحظه ای صرف این محصول می شود در حالی که در آن مناطق شرایط لازم برای کشت آن را ندارد.
اردکانیان گفت: با کمک مردم ضمن حفظ اصل جایگزینی برای کشاورزانی که این محصول را کشت می کنند باید به شیوه های دیگر زندگی آنها تامین شود سعی می کنیم در بخش کشاورزی بتوانیم با افزایش بهره وری صرفه جویی لازم را در مصرف آب کشاورزی داشته باشیم تا برای آب شرب، ​صنعت و حقابه های زیست محیطی به راحتی آب مورد نیاز تامین شود.
وی درباره اظهارات نتانیاهو نیز گفت: وی و یا هر کس دیگری که درباره مدیریت آب ادعا دارد می داند که کشوری در دنیا که سابقه مدیریت آب چند هزار ساله دارد و به رسمیت شناخته شده ایران است و طبیعتاً از این حیث می توانیم منبعی برای سایر نقاط که روش ها و شیوه های سازگاری با کم آبی و در استفاده بهینه از آب را ترویج می دهند باشیم و البته نیازمند فناوری های جدید هستیم و بعنوان یک کشور عضو رسمی جامعه بین الملل دسترسی کامل به فناوری ها داریم و محدویتی نیست.
وی گفت: سوابق گذشته و زمان قرارداد صلح بین رئیس دولت وقت فلسطین و نخست وزیر وقت اسرائیل اصلی ترین مواد آن بحث مربوط به آب بود و نادیده گرفتن حق آبه قانونی کشورهای عربی با کمک علم روز بود که به نوعی تئوریزه کردن تنازع و جنگ آب را این رژیم آغاز کرده و حالا هم احتمالا بدلیل بی مبالاتی های برخی در داخل تصور کردند از طریق سایت و یا نظیر آن می توانند با کسب اطلاعات در مقیاس شهرها و روستاها موضوع تنازع بر سر آب را دنبال کنند اما همچون تجربه 40 سال خیالی باطل است.