شناسهٔ خبر: 26084927 - سرویس سیاسی
منبع: عصر ایران | لینک خبر

احمدی نژاد و ترامپ؛ دو رییس جمهور که جدی گرفته نشدند

احمدی نژاد و ترامپ اما یک شباهت بزرگ به یکدیگر دارند. آنها وقتی پیروز شدند و کسی آنها را جدی نگرفت.

صاحب‌خبر -

عصر ایران؛ مصطفی داننده- زمانی که ترامپ با آن موها و رفتار متفاوتش رییس جمهور آمریکا شد بسیاری در ایران او را با احمدی نژاد مقایسه کردند. مقایسه احمدی نژاد و ترامپ چندان قابل پذیرش نبود چون خاستگاه آنها با هم متفاوت بود. یکی به نداری‌اش افتخار می‌کرد و دیگری به دارایی‌‌اش.

پیروزی هر دو آنها اما یک اتفاق ویژه بود. یک اتفاق که مردم ایران و حالا مردم جهان را تحت تاثیر خود قرار داده است.

احمدی نژاد و ترامپ اما یک شباهت بزرگ به یکدیگر دارند. آنها وقتی پیروز شدند، کسی آنها را جدی نگرفت. همه گفتند آنها نمی‌توانند،چه می‌دانند سیاست چیست و دنیا چه شکلی است.

ترامپ و احمدی نژاد برای اینکه این نگاه را بشکنند تصمیم گرفتند تصمیمات بزرگ بگیرند و کارهای عجیب کنند.

احمدی نژاد و ترامپ؛ دو رییس جمهوری که جدی گرفته نشدند

احمدی نژاد آنقدر می‌خواست متفاوت باشد که تاریخ انقلاب را قبل  و بعد از 84 تقسیم می‌کرد. او بر این باور بود به اندازه همه دولت‌های ایران کار کرده است. کارهایی که فقط از او و دولتش برمی‌آمده است.

ترامپ هم حالا تصمیم گرفته آمریکای جدیدی بسازد. او با خودش قرار گذاشته هرچه اوباما تصویب کرده لغو کند و تمام تابوهای سیاست خارجی آمریکا را بشکند.

رییس جمهور آمریکا برجامی را که همه جهان آن را تحسین می‌کرد را با یک امضا به پایان رساند. توافق اوباما با کوبا را لغو کرد. از بسیاری توافق‌های مهم جهانی مثل آب و هوای پاریس و همکاری کشورهای اقیانوس آرام خارج شد. حالا هم با رهبرکره شمالی پشت یک میز نشسته و به دنبال رسیدن به یک توافق بزرگ است.

ترامپ  به ایران هم پیشنهاد داده است برای توافقی ورای برجام باید با او گفت‌وگو کند.

متفاوت ترین رییس جمهور ایالات متحده می‌خواهد همه کارها را به نام خود سند بزند. ترامپ می‌خواهد همه مردم جهان اوباما، بوش، کلینتون و دیگر روسای جمهور آمریکا را فراموش کنند.

ترامپ بعد از دیدار با کیم جونگ اون گفت:« باید جهان بداند رئیس جمهور آمریکا عوض شده است. وزیر خارجه عوض شده است.»

احمدی نژاد می‌خواست به کارهای خود نشان دهد ایران دچار یک تغییر بزرگ شده است. او می‌خواست به همه جهان نشان دهد ایران دوران او با ایران هاشمی و خاتمی فرق می‌کند. ترامپ هم حالا با توجه به قدرت نظامی و اقتصادی آمریکا می‌خواهد به همه جهان به جهان بفهماند اوست که حرف اول و آخر را می‌زند حالا می‌خواهد مرکل با اخم و دستان روی میز گذاشته با او برخورد کند یا رییس جمهور فرانسه دستش را به محکمی بفشارد.

در حال حاضر دنیای ترامپ شبیه دنیای هیچ سیاستمداری نیست. ترامپ می‌خواهد خودش را به همه اثبات کند به ویژه آنهایی که او را جدی نمی‌گرفتند.