شناسهٔ خبر: 25923226 - سرویس فرهنگی
منبع: ایکنا | لینک خبر

امام جمعه انزلی:

تهذیب نفس عاملی مهم قبل از عهده دار شدن مسئولیت است

گروه اجتماعی- حجت الاسلام شمس الدین، با بیان اینکه توجه به تهذیب نفس به عنوان اصل مهم خلقت، یک ضرورت است، عنوان کرد: تهذیب نفس عاملی مهم قبل از عهده دار شدن مسئولیت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از گیلان، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالجواد شمس الدین، امام جمعه انزلی امروز، 13 خرداد در نشست بررسی سیره و زندگی امام خمینی(ره) که در سالن جلسات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد، با بیان اینکه قرآن معجزه پیامبر است که برای هدایت بشر نازل شده، گفت: زندگی انبیاء و ائمه معصومین(ع) بر تهذیب نفس و اصلاح درون تاکید دارد.

وی با تاکید بر اینکه در دنیا هیچ کاری بالاتر از تهذیب نفس نیست، افزود: تهذیب نفس اصل و سایر امور فرع است؛ در حالی که در دنیای امروز برعکس عمل می کنیم و همه کارها را اصل قرار داده و تهذیب نفس را فرع می دانیم.

تهذیب نفس عاملی مهم قبل از عهده دار شدن مسئولیت است

این کارشناس دینی، ماه رمضان را ماه تهذیب نفس و عبور از شهوات نفسانی و مراحل پست زندگی دانست و اظهار کرد: مومن باید با استفاده از فرصت ماه رمضان و ذکر و عبادت به حقیقت در عالم که عامل رشد و کمال است، دست یابد.

امام جمعه انزلی، با بیان اینکه پیروی از سیره زندگی ائمه اطهار(ع) موجب موفقیت در زندگی دنیوی و اخروی می شود، گفت: امام راحل به پیروی از ائمه معصومین(ع) در ماه رمضان تمام فعالیت و برنامه هایش را به جز موارد مهم تعطیل کرده و به عبادت و راز و نیاز با خالق هستی می پرداخت تا به آرامش و کمال الهی برسد.

حجت الاسلام شمس الدین تاکید کرد: این تغییر شیوه زندگی در ماه رمضان فقط مخصوص ائمه(ع) و بزرگان دین نبوده و هر کسی که به درکی از رمضان رسیده باشد این تغییر و تحول را شاهد خواهد بود.

وی با بیان اینکه فردی که در مسیر تقوا و عبادت قرار گیرد شیوه زندگی اش متفاوت خواهد بود، تصریح کرد: امام خمینی(ره) با رفتار دینی و الهی، حکمت و حکومت را درهم آمیخت و نه از حکمتش کاسته شد و نه حکومتش غیر الهی و غیر معنوی بود.

سیره امام(ره) در ساده زیستی است

امام جمعه انزلی، با تصریح بر اینکه تهذیب نفس و خلوص، راه سعادت است، گفت: خدمت به خلق بالاترین عبادت است، اما نباید انسان معنویات خود را رها کند. کسی که در جامعه اسلامی مسئول است باید اول خود را بسازد تا بتواند دیگران را هدایت کند.

وی با بیان اینکه توجه به تهذیب نفس به عنوان اصل مهم خلقت، یک ضرورت است، عنوان کرد: تهذیب نفس عاملی مهم قبل از عهده دار شدن مسئولیت است. اگر انسان به اصل ضرورت تهذیب نفس برسد، رشد کرده و به مقام بندگی می رسد.

حجت الاسلام شمس الدین اضافه کرد: سیاست و مسئولیت منافاتی با دیانت و معنویت ندارد و نه تنها مانع نیست، بلکه عامل رشد و رسیدن به کمال است.

وی با بیان اینکه شخصیت امام(ره) بسیار عظیم است، متذکر شد: پیامبر اسلام(ص) اسوه و الگوی امام(ره) بود که خود را در امور فردی، عبادی، اجتماعی و سیاسی مطابق ایشان ساخته و به مرحله ای عالی رسیده تا انسان ها با نگاه کردن به وی بتوانند شخصیت پیامبر اسلام و حضرت علی را درک کنند.

این کارشناس دینی، با تصریح  بر اینکه سیره امام(ره) در ساده زیستی است، گفت: رهبر معظم انقلاب نیز ساده زیست بوده و دارای زندگی ساده طلبگی و واقعی است.

وی با بیان اینکه باید سیره امام را در زندگی عملی کنیم، یادآور شد: امام راحل در زندگی خود چه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی و چه بعد از آن،‌ حتی یک لحظه هم از تهذیب نفس، رشد، تکامل و سیر الی الله غفلت نکرد لذا از این الگوی معاصر خود که وجود، زندگی و سلوکش برای همه ما اتمام حجت الهی است باید الگو گرفت.

انتهای پیام