شناسهٔ خبر: 25742236 - سرویس سیاسی
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

عارف:کروبی دنبال اتحاد اصلاح‌طلب بود/مطهری:اگر حکم حکومتی درباره تلگرام هست،بگویند/سخنان فاطمه کروبی

سیاست > مجلس - ایسنا نوشت: رییس فراکسیون امید مجلس ضمن تاکید بر لزوم بازسازی اعتماد میان مردم و حاکمیت، گفت: یکی از موضوعاتی که می‌تواند در این زمینه بسیار مهم باشد پاسخگویی تمام ارکان به مردم است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا عارف در دومین کنگره حزب اعتماد ملی ضمن تبریک ماه مبارک رمضان، افزود: خرداد ماه حماسه است، حماسه ۲ خرداد سال ۷۶، حماسه ۳ خرداد سال ۶۰ و حماسه ۱۵ خرداد را در سال ۴۲ پشت سر گذاشتیم. وجه مشترک این سه حماسه مردمی بودن آن است، هر سه رویداد در تاریخ معاصر ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

رییس فراکسیون امید مجلس تصریح کرد: مردم در ۲ خرداد ۷۶ با درک صحیح شرایط کشور به ویژه در عرصه بین‌الملل دست به انتخابی زدند که نامی به جز حماسه بر آن نمی‌توان گذاشت. انتخاب رییس‌جمهوری که نه تنها با نگاه سیاسی، هشت سال به منزلت ایرانی در دنیا افزود بلکه با نگاهش در سایر عرصه‌ها موجب پیشرفت کشور شد. اجرایی شدن برنامه‌ سوم توسعه، کشور را در روند رو به رشد با شاخص‌های ارزنده قرار داد.

وی ادامه داد: یادی کنیم از حجت‌الاسلام و المسلمین کروبی که با نگاهی توسعه‌گرایانه به تقویت تحزب در کشور پرداختند. آقای کروبی به دنبال وحدت در جریان اصلاحات بودند. امیدواریم همکاران‌شان در حزب اعتماد ملی در این زمینه و در جهت وحدت و انسجام گام بردارند. تشکر می‌کنم از افرادی که نگذاشتند بعد از وقایع ۸۸ چراغ این حزب خاموش شود. امیدواریم شرایط و محرومیت‌ها و محدودیت‌ها برای افراد رفع شود و حصر برای محصورین رفع شود.

عارف ادامه داد: اصلاح‌طلبان برای برون‌رفت از چالش‌ها که با ناامیدی میان نسل جوان همراه است طرح نوعی ایجاد می‌کنند. اصلاح‌طلبان این ظرفیت را دارند که در چارچوب راه امام، ارزش‌ها و قانون اساسی برون‌رفت از وضعیت کنونی را دنبال کنند. ما اهل گفت‌وگو هستیم، ما با گفت‌وگو و دیپلماسی می‌توانیم در عرصه بین‌المللی پیروز شویم. شاهد بودیم کنگره آمریکا عملا با ترامپ رودررو قرار گرفت و این یک پیروزی برای دیپلماسی ما بود، یک پیروزی برای عزیزانی که زحمت کشیدند و برجام به وجود آمد. ما باید قدر این عزیزان به خصوص وزیر امور خارجه را بدانیم. ما باید با حمایت ملی نشان دهیم که انقلاب ما ظرفیت بالایی در گفت‌وگو دارد، ما به هیچ وجه از منافع ملی خودمان کوتاه نمی‌آییم.

علی مطهری: نمی‌شود که یک بازپرس یک مرتبه بگوید تلگرام بسته شود!

علی مطهری نایب رییس مجلس شورای اسلامی نیز در دومین کنگره حزب اعتماد ملی که در کانون توحید برگزار شد، با تاکید بر لزوم ایجاد وحدت و همدلی در کشور، اظهار کرد: حس نمی‌کنم که امروز درباره ضرورت همدلی و وحدت اختلاف نظری وجود داشته باشد اما در عین حال باید در نظر داشته باشیم که وحدت و همدلی لوازم و موانعی دارد که برای تحقق آن باید به این موانع و لوازم توجه کرد.

وی با تاکید بر لزوم دستیابی به مفهوم مشترک در رفتار با منتقدان برای ایجاد وحدت در جامعه، خاطرنشان کرد: انتظار اینکه همه در همه مسائل یک نظر داشته باشند و اگر کسی نظری مخالف داشت نظام تضعیف شده است، برداشت اشتباهی است که برخی در داخل کشور مرتکب آن می‌شوند و این خیلی خطرناک است.

این عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما اروپایی‌ها را تحقیر می‌کنیم و مورد انتقاد قرار می‌دهیم که چرا موضوع هولوکاست را به عنوان موضوعی قرار دارند که هیچ کس حق نظر دادن و حتی تحقیق و تفحص درباره آن را ندارد اما ما خود می‌آییم درباره موضوعاتی مانند حوادث ۸۸ اینگونه رفتار می‌کنیم در حالیکه ممکن است عده‌ای معتقد به اشتباهات دو طرف باشند اما اینگونه رفتار می‌شود که همه باید یک حرف و نظر داشته باشند و این درست نیست.

مطهری همچنین با بیان اینکه ضرورت دارد سخت‌گیری‌ها به منتقدان پایان یابد، اظهار کرد: در شرایط امروز لازم است انشقاقی که بر اثر حوادث سال ۸۸، حصر خانگی و ممنوع‌التصویری و مسائلی مانند اینها در بین مردم ایجاد شده، برطرف شود. البته ما نشانه‌هایی می‌بینیم و احساس می‌کنیم اراده‌ای برای این کار وجود دارد و همچنان منتظر حل این مشکلات هستیم.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر لزوم حل موضوعاتی مانند فعالان محیط زیستی، گفت: برای یک نظام اسباب سرشکستگی است که بخشی از نظام آنها را جاسوس بداند و بخشی دیگر آنها را جاسوس نداند. نباید در کار یکدیگر دخالت شود و حاکمیت دوگانه برقرار باشد. باید این اشکالاتی که داریم را برطرف نماییم.

مطهری عدم تکمین به قانون را از دیگر موانع وحدت و همدلی در کشور عنوان و خاطرنشان کرد: زمانی که تمکین به قانون نشود قطعا کسانی که پایبند به قانون هستند مایوس خواهند شد. مثال این موضوع فیلترینگ تلگرام است؛ ممکن است مساله‌ای اقتضا کند که این کار انجام شود اما این کار باید از روش خود انجام شود؛ ما یک کارگروه مصادیق مجرمانه داریم که در آن همه نهادهای مربوطه نماینده دارند و هرگونه از اینگونه اقدامات باید با نظر این کارگروه انجام شود. نمی‌شود که یک بازپرس یک مرتبه بگوید تلگرام بسته شود؛ اینها دخالت در کارهای یکدیگر است.

وی افزود: اگر هم در این زمینه حکم حکومتی صادر شده باید به مردم گفته و توضیح داده شود. مثلا اگر رهبری گفته بودند که این کار انجام شود و نشده بود و در نهایت برای این کار تاریخی تعیین کردند باید به مردم توضیح داده شود و اینطور نباشد که دستور از جایی بیاید، مسئولیت با فرد دیگری باشد و حمله آن را دیگری تحمل کند. نمی‌شود دیوار کشید و عده‌ای را خوب و انقلابی و عده‌ای را بد و غیرانقلابی بدانیم بلکه همه خوب و ارزشی هستند.

فاطمه کروبی: امام مهدی کروبی را دوست خود دانست، اما امروز محصور است

فاطمه کروبی نیز در دومین کنگره حزب اعتماد ملی گفت: من متعهدم سلام خالصانه همسرم را به شما اعلام بدارم و امید است این نشست در جهت رشد و توسعه سیاسی موثر باشد.

همسر مهدی کروبی افزود: از قائم مقام حزب اعتماد ملی آیت الله منتجب نیا که در این چند سال زحماتی متحمل شدند، از آقای حضرتی نماینده مردم تهران، آقای علی مطهری نماینده شجاع و سایر نمایندگان که در جهت حقوق محصورین و زندانیان سیاسی تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.

همسر دبیر کل حزب اعتماد ملی تصریح کرد: اگر منصف باشیم باید بگوییم که وضعیت نامطلوب امروز کشور نتیجه خودمحوری همه گروه‌ها است.

وی افزود: آقای کروبی فردی است که امام او را دوست خود دانست، اما امروز محصور است، البته فکر و اندیشه هزینه دارد.

27216