شناسهٔ خبر: 25601285 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

نشست وزیران خارجه عرب درباره قدس به فوریه موکول شد

ايسنا : اتحادیه عرب اول فوریه آینده نشستی را در سطح وزیران خارجه کشورهای عضو دبیرخانه این اتحادیه برگزار می‌کند تا تبعات تصمیم دونالد ترامپ درباره قدس را مورد بررسی قرار دهد.

صاحب‌خبر -

یک مقام عربی به روزنامه فرامنطقه‌ای الحیاة گفت: نشست قرار بود ۲۷ ماه جاری میلادی باشد، اما به منظور دادن فرصت رایزنی درباره نتایج سفر مایک پنس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به مصر، اردن و اسرائیل به این منظور که طرح‌های جدیدی درباره مناقشه انتقال سفارت آمریکا به قدس به دست آید، این نشست به ماه آینده موکول شد.

منابع مصری گزارش دادند، دبیرخانه اتحادیه عرب روز چهارشنبه با ارسال نامه‌ای رسمی به کشورهای عضو این اتحادیه اعلام کرد که تصمیم به برگزاری نشست جدید وزیران خارجه این اتحادیه در اول فوریه گرفته است.

در ادامه این نامه آمده است که این نشست در سایه مصوبات قبلی نشست وزیران خارجه اتحادیه عرب در تاریخ ۹ دسامبر گذشته برگزار می‌شود که بر تداوم نشست‌های این شورا و برگزاری نشست بعدی حداکثر تا یک ماه بعد به منظور ارزیابی اقدامات و توافق روی اقدامات آتی در سایه تحولات صورت گرفته از جمله برگزاری نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب در اردن تاکید داشت.

اتحادیه عرب خاطرنشان کرده است که این نشست پس از رایزنی‌ها میان دبیرخانه اتحادیه و جمهوری جیبوتی به عنوان رئیس کنونی شورای وزیرنی خارجه و کشور اردن به عنوان رئیس کنونی اجلاس سران اتحادیه عرب و نیز هیئت وزارتی تشکیل شده از سوی اتحادیه مذکور برگزار می‌شود.

سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز در کنفرانس خبری مشترک با همتای تانزانیایی خود گفت: کمیته شش جانبه درباره قدس (شامل مصر، عربستان، اردن، امارات، فلسطین و مراکش) در راستای رایزنی‌های فردی و گروهی اعضا در تداوم حمایت از مساله قدس و دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز با شرکای بین‌المللی تلاش می‌کند.

در این راستا الازهر در تلاش برای برگزاری کنفرانسی بین‌المللی به منظور یاری به قدس و مقدسات آن است که با هدف حمایت از مساله فلسطین و ممانعت از تصمیم ترامپ در روز چهارشنبه و به مدت دو روز برگزار می‌شود.

احمد الطیب، شیخ الازهر بر لزوم موفقیت این کنفرانس و دستیابی به نتایجی که منعکس کننده خطرات چالش‌های فرا روی مساله فلسطین باشد، تاکید کرد.