شناسهٔ خبر: 25581983 - سرویس اجتماعی
منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

محکومان مواد مخدر به اردوگاه‌های سخت اعزام می‌شوند

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از ایجاد اردوگاه ویژه برای محکومان مواد مخدر خبر داد و گفت: محکومان مواد مخدر به اردوگاه‌های سخت و پشیمان کننده اعزام می‌شوند.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری ایرنا : معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه از ایجاد اردوگاه ویژه برای محکومان مواد مخدر خبر داد و گفت: محکومان مواد مخدر به اردوگاه‌های سخت و پشیمان کننده اعزام می‌شوند.

حمدباقر الفت روز چهارشنبه در همایش منطقه‌ای هدایت، راهبری و ساماندهی دیده بانان پیشگیری استان‌های مازندران، گیلان و گلستان در ساری بازگشت به قاچاق محکومان مواد مخدر را ناشی از پشیمان نشدن آنان دانست و افزود: همه محکومان موادمخدر باید با گرفتن احکام سخت و بازدارنده، پشیمانی را به خود ببینند و این موارد در جامعه نهادینه شود.
وی گردش مالی سالانه مواد مخدر در کشور را ۳۰۰ هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت:: به دلیل حجم بالای جابه جایی و درآمد قابل توجه، بسیاری از نیرو‌ها با تطمیع از وظایف و ماموریت اصلی خود خارج می‌شوند.
وی مهم‌ترین سلاح قاچاقچیان مواد مخدر را منابع مالی آن دانست و ادامه داد: مواد مخدر جزو ۲ جرم نخست از جرم‌های صورت گرفته در کشور است.

 کاهشی شدن آسیب‌های اجتماعی
معاون رئیس قوه قضائیه همچنین از کاهش شدن آسیب‌های اجتماعی در ۲ سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: این نشان می‌دهد که سمت و سوی برنامه‌های پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با همکاری وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط از جمله بهزیستی، نیروی انتظامی و معاونت اجتماعی وزارت کشور درست مدیریت شده است.
وی با تاکید بر اینکه گزارش‌ها و بررسی‌ها از آسیب‌های اجتماعی نشان می‌دهد که وضعیت از حالت بحرانی و حاد خارج شده و به مرحله تعادل رسیده است، گفت:: کنترل و مراقبت از آسیب‌های اجتماعی همواره مورد توجه قوه قضائیه است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به طرح دیده بانان پیشگیری به عنوان مهمترین طرح‌های این قوه در بهره گیری از ظرفیت‌های مردمی اشاره کرد و افزود: در این طرح افراد با مراجعه به سامانه جامع اطلاعات مردمی (سجام) برای مشارکت در کاهش آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم ثبت نام می‌کنند.
وی ادامه داد: راهبری و ایجاد هماهنگی ملی در افزایش رویکرد پیشگیری در هیات‌های مذهبی، تعامل دستگاه‌های اجرایی در اجرای موثر ماده ۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری و تقویت ظرفیت‌های مردمی در رونق تولید داخلی، از مهمترین طرح‌های معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه است.

ثبت نام ۲۷ هزار دیده بان پیشگیری در کشور
مدیرکل پیشگیری‌های مردمی و مشارکت‌های مدنی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم در این نشست گفت که تا کنون ۲۷ هزار دیده بان پیشگیری در نقاط مختلف کشور در سامانه سجام ثبت نام و فعالیت خود را آغاز کردند.
سید علی اصغر رفاهی با اشاره به اینکه تا کنون یکهزار و ۱۰۰ گزارش از دیده بانان پیشگیری ثبت و ضبط و به مسئولان بالا دستی ارائه شده است، اظهار داشت: جرائم علیه منابع طبیعی، محیط زیست و حوادث کارگری از سه موضوع اصلی طرح سجام است.
وی با تاکید بر اینکه اطلاعات هویتی افراد در سامانه سجام محرمانه باقی می‌ماند، گفت: از آنجایی که سالانه حدود ۸۵۰ نفر در اثر حوادث کار فوت می‌شوند، پیشگیری و پیگیری از مشکلات ایمنی کار در واحد‌های تولیدی و صنعیت بویژه معدن مهم و ضروری است.
 در این همایش معاونان اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری‌های مازندران، گلستان و گیلان گزارشی از فعالیت دیده بانان پیشگیری ارائه کردند و راه اندازی سجام را در حفظ منابع طبیعی و محیط زیست بویژه کوه خواری، جنگل خواری و ساحل خواری مفید و موثر دانستند.