شناسهٔ خبر: 25213424 - سرویس فرهنگی
منبع: الف | لینک خبر

نتایج آخرین تحقیقات درباره جنازه منسوب به رضا شاه

صاحب‌خبر -

طبق تحقیق آقایان دکتر محمدرضا بهزادی و دکتر رضا کسروی، جنازه رضا شاه یک بار در ژوهانسبورگ و یک بار در مصر کفن شده. ناظر مذهبی اجرای مناسک تکفین، طبق قواعد و آداب شرعی اسلامی، صدرالاشراف بوده. عکس مشهور جنازه رضا شاه در تابوت در قاهره بعنوان یادگار گرفته شده و به پس از اجرای مراسم تکفین تعلق ندارد.

بعبارت دیگر، رضا شاه طبق آداب اسلامی و با کفن دفن شده و بر تن جنازه لباس پوشانیده نشده. این در حالی است که در عکس منتشرشده لباس پوسیده بر تن جنازه کاملاً مشهود و شبیه به لباس عکس تابوت رضا شاه است.

محققین ارجمند فوق نتایج تحقیق و مستندات خود را به زودی منتشر خواهند کرد.

نتیجه:

در یادداشت اولیه با استناد به همین امر، یعنی کفن و دفن طبق آداب اسلامی، و با کفن نه لباس، ادعا کردم جسد جنجالی را افرادی کاملاً شبیه به عکس معروف جنازه رضا شاه در تابوت، قطعاً با اهداف تبلیغاتی- سیاسی، ساخته‌اند بنحوی که حتی آستین لباس در عکس جسد نیز کاملاً شبیه به عکس جنازه در تابوت است.

امیدوارم انتشار تحقیق آقایان دکتر بهزادی و کسروی نقطه پایانی باشد بر این غائله جنجالی که با تحقیق تاریخی، و نیز با ژورنالیسم حرفه‌ای و متعهد، فاصله بسیار دارد.

چه نتیجه می‌گیریم؟

دیروز پاسخگوی پرسش‌های فراوانی بودم در گروه‌های متعدد. متاسفانه کسانی که با بنده بحث می‌کردند به استدلال‌ها توجه نمی‌کردند و صرفاً بر اساس یک عکس و با ظن و گمان اصل را بر واقعی بودن جسد موسوم به «مومیایی رضا شاه» گذاشته بودند.

همان اول که تصویر را دیدم با قطعیت در گروه «ممالک محروسه» نوشتم که این ماجرا «شیادی» است و اندکی بعد دلایلم را به صورت یادداشت در کانالم منتشر کردم.

یقینم به دلیلی خیلی روشن و ساده بود: جسد را کاملاً شبیه به عکس معروف جنازه رضا شاه در تابوت بازسازی کرده و عکس آن را منتشر کرده بودند بدون توجه به اینکه جنازه باید طبق آداب شرعی اسلامی تکفین و تدفین شده باشد. حتی آستین پیراهن در عکس نیز شبیه به عکس تابوت بود یعنی همان عکس جنازه رضا شاه که قبل از مراسم تکفین بعنوان یادگاری در قاهره گرفته شده بود.

این ماجرا شیادی ساده با اهداف مالی نیست (مانند مومیایی جعلی شاهزاده خانم هخامنشی که قصد فروش آن به مبالغ گزاف را داشتند و کارشناسان خبره بویژه آقای منوچهر مقدم سلیمی تقلب را کشف کردند و جاعلان موفق نشدند). این ماجرا اهداف سیاسی کاملاً روشن داشت و تلاش کردند آن را به جنجال سیاسی بزرگی در ایران تبدیل کنند.

قطعاً ضرور است نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران ماجرا را رها نکنند.