شناسهٔ خبر: 25121749 - سرویس اقتصادی
منبع: نسیم | لینک خبر

هشدار وزیر نیرو؛

وضع منابع آبی کشور مناسب نیست/کاهش تولید برق از اوایل تابستان

وزیر نیرو گفت: وضع آبی کشور خوب نیست و با اینکه از پنجاه سال گذشته وارد چرخه های خشکسالی شده ایم؛ اما امسال شرایط سخت تری داریم که البته قابل مدیریت است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از صدا و سیما، رضا اردکانیان اظهار داشت: خشکسالی می تواند یک فرصت باشد؛ در صورتیکه نگاهی به شیوه مصرف بی‌اندازیم و فقط به شیوه های تامین آب نظر نداشته باشیم.

وزیر نیرو گفت: هم اکنون سد و شبکه های آبیاری و زهکشی می سازیم و تامین آب شرب سالم را دنبال می کنیم، این در شرایطی است که نزدیک به یک میلیارد نفر یعنی حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مردم دنیا دسترسی به آب سالم ندارند اما در کشور ما ۹۹/۳۷ درصد جمعیت شهری و ۸۲ درصد جمعیت روستایی از آب سالم برخوردارند. 

وی با بیان اینکه شیوه های جدید تامین آب مانند بهره برداری از آب های ژرف، شیرین کردن آب دریا و باروری ابرها را دنبال می کنیم، ادامه داد: در ۵۰ سال گذشته هر ده سال دچار کاهش بارش بودیم و میانگین بارش از ۲۵۰ میلیمتر به ۲۱۷ میلیمتر در ده سال اخیر رسیده است، در حالیکه دهه های قبل هم دهه های خشک بوده ولی بارش در برخی سالها بیش از متوسط بوده است.

اردکانیان اضافه کرد: علاوه بر کم بارشی در سالهای اخیر دچار افزایش دما نیز شدیم که بر اساس آمار سازمان هواشناسی هر ده سال ۴ دهم سانتی گراد هوا گرمتر شده است و در نیم قرن اخیر، دو درجه دمای هوا گرمتر شده که اگر بارشها هم به وضع نرمال برگردد تبخیر بیشتری خواهیم داشت.

وزیر نیرو گفت: از اول مهر تاکنون هنوز از کم باران ترین سال آبی ۵۰ سال قبل کمتر بارش داریم که اگرچه ممکن است در سالهای آینده میزان بارش جبران شود اما به همین سادگی تاثیر بارشهای کم جبران نمی شود. 

این عضو دولت دوازدهم افزود: آیا می توان بدون تغییری در شیوه های مصرف با وجود کاهش بارشها، گرم شدن هوا، افزایش جمعیت ، توسعه شهر نشینی ، افزایش مصرف انرژی به زندگی و توسعه متوازن و پایدار ادامه دهیم؟

وزیر نیرو گفت: میزان بارش تا دیروز ۱۲۰ میلیمتر ثبت شده در حالیکه این رقم در زمان مشابه پارسال ۲۲۰ میلیمتر بوده است یعنی ۴۲ درصد کاهش بارش داریم که وضعیت بارش در استانها نشان می دهد کاهش بارش بین ۸۰ تا ۱۶ درصد است.

وی افزود: پوشش برفی کشور نسبت به پارسال ۷۸ درصد کمتر شده که این موضوع ۴۳ درصد در ورودی آب به سدها ، ۲۵ درصد در خروجی آب از سدها و سرجمع ۲۵ درصد از کاهش ذخیره آب حکایت می کند به این ترتیب در تابستان امسال ۳۳۴ شهر با جمعیتی حدود ۳۵ میلیون نفر در معرض تنش آبی قرار خواهند گرفت.

اردکانیان ادامه داد: باید توجه جدی به کنترل و تصفیه و بازچرخانی فاضلابها داشته باشیم، سالانه سه میلیارد متر مکعب پساب کنترل نشده در کشور داریم که هر متر مکعب قادر است ۴۰ متر مکعب آب را آلوده کند.

وی افزود: به طور مثال در استان خوزستان از ۵۲۰ میلیون متر مکعب پساب تولیدی ۴۵۰ میلیون متر مکعب کنترل نمی شود که این موضوع آلودگی وسیعی را در آب رودخانه ها ایجاد می کند.

وزیر نیرو ادامه داد: توجه دستگاه‌های برنامه ریز به این موضوع باعث می شود صنعت، مطمئن ترین آب یعنی پساب تصفیه شده را استفاده کند. 

وی گفت: آب را باید موضوعی میان بخشی بدانیم و شیوه های مصرف را اصلاح کنیم تا جمعیت بیشتری را بتوانیم با همین منابع مدیریت کنیم.

اردکانیان با اشاره به اینکه پارسال ۹۳۰۰ مگا وات برق از نیروگاههای برق آبی تولید شده است، افزود: امسال با شرایط کمبود بارش پیش بینی می شود ۵ هزار مگاوات برق از نیروگاههای برق آبی تولید شود.

وزیر نیرو گفت: پیک بار در تابستان امسال پیش بینی می شود به ۵۸ هزار مگا وات برسد در حالیکه این رقم در سال گذشته ۵۵ هزار مگا وات بوده است.

وی ادامه داد: از هفته سیزدهم سال یعنی اوایل تابستان دچار کاهش تولید برق هستیم و با تولید همه نوع نیروگاه و واردات برق میزان مصرف بیش از تولید خواهد بود.

منبع: مهر

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.