شناسهٔ خبر: 25083474 - سرویس سیاسی
منبع: مشرق | لینک خبر

شورای شهر تهران با ۱۴ رأی حکم برائت قالیباف را صادر کرد

اکثریت شورای شهر اصلاح‌طلب تهران، با انتخاب سرپرست شهرداری، یک صدا اعلام کردند لیست املاک نجومی دروغ بوده و هیچ اتهامی متوجه قالیباف در ماجرای املاک شهرداری نیست.

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - هفته گذشته شورای شهر پنجم بعد از نمایش یک سیرک خنده‌دار نسبت به رد درخواست استعفای محمدعلی نجفی از شهرداری تهران، بالأخره با ۱۵ رأی نجفی را برکنار کرد (به‌ظاهر استعفایش را قبول کرد)؛ درباره برکناری نجفی ناگفته‌هایی است که به‌زودی اشاره‌هایی به دلایلش خواهیم داشت.

اما مسئله‌ای که در این گزارش به دنبال بررسی آن هستیم، موافقت اکثریت شورای شهر اصلاحات با سرپرست شدن شخصی به نام سمیع الله حسینی مکارم با ۱۴ رأی است.

مکارم شخصی است که اسمش در لیست واگذاری املاک شهرداری تهران یا به‌زعم اصلاح‌طلبان، املاک نجومی وجود داشت، درباره حسینی مکارم نقل‌قول‌های متفاوتی است اما یاشار سلطانی مسئول انتشار لیست مسکن‌های شهرداری تهران، درباره حسینی مکارم، قبل از سرپرست شدنش، نظرات جالبی داشت.

یاشار سلطانی زمانی که اسم مکارم برای معاونت شهرداری تهران مطرح شد، اظهارات قابل‌تأملی درباره سوابق این شخص داشت. سلطانی به‌راحتی و بدون هیچ توجهی به لیست املاک نجومی که سال گذشته منتشر کرده بود، اقدام به تطهیر حسینی مکارم کرد.

به توییت یاشار سلطانی در شهریورماه سال ۹۶ توجه کنید:

حال به توییت یاشار سلطانی در فرودین سال ۹۷ توجه کنید:

سلطانی در شهریورماه از مکارم حمایت و در فروردین‌ماه امسال، وی را به دلیل اسمش در املاک نجومی، مورد اهانت و نقد قرار می‌دهد.

درباره کذب بودن ادعای یاشار سلطانی و توخالی بودن هیاهوی انتخاباتی املاک نجومی که از اتاق فکر جریان خاص سیاسی برای پوشش افتضاح حقوق‌های نجومی بیرون آمد بیش از این گفتن و نوشتن اتلاف وقت است؛ چه اینکه خود یاشار سلطانی پس از آن در هر نوبت، تعدادی از افراد همان لیست را تطهیر کرد و ادعایش را پس گرفت. اما سؤال اصلی این است که جریان اصلاحات و شورای شهر تهران چگونه این تناقض را حل می‌کند؟

پاسخ به این سؤال این است که هیچ تناقضی وجود ندارد؛ لیست املاک نجومی از ابتدا دروغ و عملیات روانی در بحبوحه انتخابات بوده و توسط یک فرد معلوم السابقه منتشر شده است و اصلاحات در آن زمان نیاز داشت از یک مسئله غیرواقعی حمایت کند و در حال حاضر چون شخصی به نام محمدباقر قالیباف خطری برای اصلاح‌طلبان ندارد، دیگر توجه به املاک نجومی اهمیتی ندارد و به‌راحتی شخصی که اسمش در لیست مذکور بود، به‌عنوان سرپرست شهرداری تهران انتخاب می‌شود و برای این انتخاب، همان اتهام زنندگان، توجیهات لازم را هم می‌آورند.

محسن هاشمی درباره انتخاب مکارم حسینی می‌گوید: «انتخاب ایشان نظر اعضا بود و ما کاملاً آزادانه از اعضا خواستیم پیشنهادات خود را برای سرپرستی شهرداری تهران اعلام کنند و تعداد زیادی ایشان را پیشنهاد دادند. در این‌گونه سرپرستی‌ها معاون مالی و اقتصادی به‌عنوان سرپرست انتخاب می‌شود و دلایل آن تسلط به مسائل مالی و مشکلات شهر است. از سوی دیگر در دوران گذار باید محافظه‌کارانه‌تر برخورد شود.»

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به این‌که مکارم به نجفی شهردار سابق تهران نزدیک بوده است، گفت: «نظر خود نجفی انتخاب آقای مکارم به‌عنوان سرپرست شهرداری بود."[۱]

درواقع در اظهارات هاشمی چند نکته نهفته است:

۱- اکثریت اعضای شورای به دنبال سرپرستی حسینی مکارم بودند، درواقع شورای شهر اصلاحات املاک نجومی را دروغ می‌دانستند و به همین دلیل، ازنظر شورای شهر اصلاح‌طلب، مکارم شرایط لازم برای سرپرستی شهرداری تهران را دارد.

۲- هاشمی می‌گوید: شهردار سابق تهران هم حسینی مکارم را پیشنهاد داده است، پس نجفی هم لیست املاک نجومی را دروغ می‌دانسته است.

درواقع اعضای شورای شهر تهران به همراه نجفی، ضمن انتخاب یکی از افراد حاضر در لیست موسوم به املاک نجومی به سرپرسی شهرداری، همزمان با بی اعتبار کردن آن هم اتهام و جنجال رسانه‌ای، حکم برائت قالیباف در این ماجرا را امضا کردند.

[۱] -https://www.khabaronline.ir/detail/۷۶۸۸۰۸/society/urban