شناسهٔ خبر: 25057149 - سرویس فرهنگی
منبع: ایکنا | لینک خبر

کتاب «جنین شناسی فقهی» مصداق وحدت عینی حوزه و دانشگاه است

گروه معارف- مؤلف کتاب «جنین شناسی فقهی» در مراسم رونمایی از این کتاب گفت: : این نوع تألیفات و پژوهش‌ها درواقع مصداق وحدت عینی دانشگاه و حوزه علمیه و نمونه تحقق علوم اسلامی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام دکتر سعید حسنی، پژوهشگر علوم اسلامی و مؤلف کتاب «جنین شناسی فقهی»، امروز 28 فروردین ماه در مراسم رونمایی از این کتاب که در جهاد دانشگاهی استان برگزار شد گفت: این نوع تألیفات و پژوهش‌ها درواقع مصداق وحدت عینی دانشگاه و حوزه علمیه و نمونه تحقق علوم اسلامی است و می‌تواند الگویی برای حرکت‌های انقلابی و جهادی باشد.
وی ادامه داد: امروز محققان باید علوم دینی را از فضای کتابخانه‌ای بیرون بیاورند و با انجام چنین پژوهش‌هایی، طلایه‌دار اسلام در جهان باشند برای پژوهش جنین شناسی فقهی علاوه بر کتب متعدد، 50 مقاله علمی آموزشی از جمله پزشکی را مطالعه کردم و در مباحث تخصصی جنین شناسی از اساتید برجسته دانشگاه از جمله دکتر سلیمانی، شریعت زاده و صافی کمک گرفتم.
حجت‌الاسلام حسنی افزود: در طول عمر 1400 ساله موضوعات فقهی، و تلاش‌های 1200 سال اخیر از جمله در زمینه مالکیت جنین، مراحل شکل‌گیری جنین و ... مباحث خوبی مطرح شده اما یک مجموعه منسجم و کامل که تمام احکام و مباحث مستحدثه را به صورت کاربردی شامل شود، نداشتیم.
این پژوهشگر علوم اسلامی با اشاره به اعجاز علمی قرآن تأکید کرد: نکات علمی که قرآن درباره جنین، در قرن 7 میلادی به صورت اشاره‌ای و با تأکید بر معاد و زندگی اخروی بیان کرده به اعتراف دانشمندان غربی در قرن نوزدهم آنهم بعد از کشف میکروسکوب‌های پیشرفته دست یافتنی شد.
وی ادامه داد: البته علاوه بر آیات قرآن، روایاتی نیز در این زمینه داریم از جمله اینکه از امام باقر(ع) درباره ادوار جنین نقل شده که جنین 9 روز بعد از لقاح، لانه گزینی می‌کند که دادن چنین اطلاعات دقیقی در آن روزگار باعث شگفتی است. علامه شعرانی و ابن سینا نیز در این زمینه نظرات دقیقی دارند که با توجه به امکانات محدود آن دوران شگفتی‌ساز است.
حجت‌الاسلام حسنی گفت: البته دیدگاه‌های خرافی زیادی در مجامع علمی آن دوران که با علم و حتی حس در تعارض بودند مطرح شد و قرآن در چنین فضای خرافه آلودی، نکات علمی دقیقی را بیان کرده است طبق تحقیقاتی که بنده در تورات، انجیل و تلمود انجام دادم مشخص شد نظرات علمای این ادیان در بحث جنین خلاف علم و حتی حس ظاهری است و متأسفانه برخی از این نظرات، عیناً در میان اهل سنت کپی برداری شده؛ مثلاً در آئین یهود آمده که نطفه انسان تا ۴۰ روز به صورت آب راکد است و همین مطلب در میان اهل سنت نیز دیده می‌شود.
وی ادامه داد: متأسفانه یکی از مباحثی که به اسلام آسیب جدی رسانده، روایات تفسیری است، بنده در میان اهل تشیع نیز چند روایت با چنین مضامینی پیدا کردم که برخی از فقها بر اساس آن فتوا هم صادر کرده‌اند تحقیقات بنده نشان داد این احادیث از همان آموزه‌های یهود و مسیحیت ریشه می‌گیرند.
حجت‌الاسلام حسنی افزود: زمان دمیده شدن روح در جنین، از دیگر مباحث این کتاب است که معمولاً گفته می‌شود در ۴ ماهگی اتفاق می‌افتد، اما روایت محکمی در این زمینه نداریم، از دیگر مباحثی که در این رساله آمده؛ احکام سلامت و حیات جنین است مثلاً آیا با هر حرجی باید جنین را سقط کرد؟ یا در صورت تزاحم سلامت جنین و حیات مادر چه باید کرد؟ و ... در این مباحث از قواعد احسان و لاضرر و لاحرج استفاده کردم.
این پژوهشگر علوم اسلامی تصریح کرد: در بخش دیگر این کتاب به مباحث مستحدثه پرداختم مانند تلقیح نطفه دو فرد نامحرم و جنین‌های غیر طبیعی مانند جنین منجمد، رحم اجاره‌ای، شبیه سازی جنین و ...در پایان نیز به مباحث حقوقی و مدنی جنین که متأسفانه بسیار ناقص هستند پرداختم و این قوانین را مورد نقد و بررسی قرار دادم.
انتهای پیام