شناسهٔ خبر: 25054340 - سرویس اجتماعی
منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

برگزاری همایش روز مددکار

سی و سومین همایش روز مددکار، دیروز با موضوع "اخلاق اجتماعى و مددکارى اجتماعى" برگزار شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / انوشیروان محسنی بندپی در این نشست با  اشاره به اینکه روند آسیب های اجتماعی در کشور رو به افزایش است، گفت: باید بپذیریم که نگاهمان را تغییر دهیم و به برنامه ریزی فرایند محور و پایدار روی بیاوریم.

وی با تاکید بر اینکه  رشد آسیب‌های اجتماعی تنها محدود به ایران نیست، افزود: آنچه که در اینجا حائز اهمیت است توان علمی و تخصصی هر نظام و حکومت برای رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی است.
محسنی بندپی با اشاره به اینکه نرخ باروری ایران حتی از امریکا و خاورمیانه پایین تر است، گفت:در اوایل انقلاب نرخ باروری ۶.۴ بود که این نرخ طی این ۴ دهه به ١.۶ کاهش یافت. 
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه پیش بینی می شود در  سال ٢٠٣٠ جمعیت سالمندی کشور دو برابر شود، گفت: این رقم در سال ٢٠۵٠ به حدود ٣٠ میلیون جمعیت سالمند در کشور خواهد رسید.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین سرشماری در سال ٩۵ ، نرخ سالمندی کشور ٩.٣ درصد بود و میانه جمعیت کشور بین ٣٠ تا٣٣ سال داشتند که پیش بینی می شود این میزان در سال ١٤٢٠ به ٤٢ سال برسد.
محسنی بندپی در ادامه با تاکید بر افزایش اعتیاد زنان و کودکان، مصرف مواد مخدر و کاهش سن اعتیاد گفت: با این وجود در برنامه ششم توسعه سلامت و آسیب‌های اجتماعی مانند اجباری شدن غربالگری و جلوگیری از معلول زایی و توجه به اقدامات پیشگیرانه در بندهای جداگانه مورد توجه قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اهمیت تدوین اطلس اسیب های اجتماعی گفت: بر اساس این اطلس مقتضیات اقلیمی در نظر گرفته شده و اقدامات و مداخله به موقع امکان‌پذیر خواهد شد.
رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پس از زلزله کرمانشاه توسط سازمان بهزیستی ٧۵ هزار غربالگری،۶۷۰۰ مداخله روانشناسی و شناسایی ١٠٣ مورد افراد در معرض خودکشی صورت گرفت.
رئیس سازمان بهزیستی کشور افزود: در سال ٩٦ شاهد افزایش طلاق و کاهش ازدواج بودیم. به طوریکه در سال ٩٥ به ازای هر ٢.٥ ازدواج یک طلاق صورت می گرفت که در سال ٩٦ این میزان به وقوع هر طلاق به ازای  ٢٠٣ ازدواج رسید.
در هر ساعت ۵٠ نفر وارد زندان می‌شوند

سید حسن موسوی چلک در همایش مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی، گفت: خشونت خانگی و سالمندآزاری در جامعه رو به افزایش یافته است  و این موضوع نشان می‌دهد با ضعف اخلاق اجتماعی مواجه هستیم که این مشکل با زور و پول حل نخواهد شد.
وی افزود:خشونت، رتبه اول را در میان پرونده‌های قضایی دارد، به طوریکه وجود بیش از ١۵ میلیون پرونده قضایی در کشور نشان  می دهد اخلاق در جامعه منحصر به وجود قوانین و مقررات نیست.
‏‎
‏‎ موسوی چلک  بیان کرد:امروزه گسترش آسیب‌های اجتماعی و گسترش آنها به دغدغه جدی ما تبدیل شده است.همچنین وجود فساد در جامعه بیانگر ضعف اخلاق است.
‎ رئیس انجمن مددکاری اجتماعی گفت: در هر ساعت ۵٠ نفر وارد زندان می‌شوند که این تعداد از اثار بی ثباتی در جامعه است. همچنین ما در حوزه اجتماعی از ضعف اخلاق رنج می‌بریم.

‎حمید صرامی در همایش مددکاری اجتماعی و اخلاق اجتماعی افزود: ١۵۶ هزار نفر از مصرف کنندگان مواد مخدر از میان ٢ میلیون و ٨٠٠ هزار نفر آنها، زنان و دختران هستند. همچنین با توجه به ورود افراد مجرد و متاهل به این حوزه نشان می‌دهد همه اقشار و گروه‌ها آسیب دیده‌اند.

مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدربا بیان اینکه ۶۵ درصد از همسرآزاری‌ها، ۵۵ درصد از طلاق‌ها،٣٠  درصد از کودک‌آزاری‌ها و ٢۵ درصد از قتل‌های عمد به اعتیاد مرتبط است، گفت: ٢٣  درصد از خشونت ها و نزاع‌ها، ٢٠ درصد از جرائم منکراتی و ١٠ درصد از جرائم مالی نیز به نوعی با مصرف مواد مخدر مرتبط هستند.
صرامی با مطرح کردن این پرسش که چرا حل معضل اعتیاد از منظر مقام معظم رهبری از اولویت برخوردار است، اظهار داشت: ٢٠ درصد از مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر از میان تحصیل کردگان، فوق دیپلم تا دکتری هستند. همچنین ٨٧ درصد از مصرف کنندگان  نیز افراد دارای شغل رسمی یا کاذب هستند. همچنین کودکان، نوجوان و جوانان نیز به این آسیب وارد شده‌اند.
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: اگرچه خرده نظام‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی زمینه  تقویت آسیب‌های اجتماعی را رقم زده‌اند، اما در جامعه‌ای که اخلاق اجتماعی در فرهنگ کاهش می‌یابد، آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و سهم اعتیاد نیز بیشتر می‌شود.
وی با اشاره به دو ویژگی ایجاد تحول اخلاقی و اجتماعی جوامع، افزود: کاهش آمار آسیب‌های اجتماعی به شکل کمی و کاهش عمق بی‌اخلاقی‌ها به شکل کیفی از جمله این ویژگی‌هاست. این به آن معناست که افراد نباید در ملأ عام دست به انجام یک آسیب بزنند. این درحالیست که در سالهای اخیر در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی افراد در ملاءعام اقدام به انجام بزه می کنند.