شناسهٔ خبر: 25045924 - سرویس اجتماعی
منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

تلاش امدادگران برای یافتن پیکر جان‌باختگان سقوط آسمان ادامه دارد

عملیات در دهلیز مرگ

امدادگرانی که برای یافتن پیکر‌ جان‌باختگان حادثه سقوط هواپیمای آسمان از جان خود گذشتند، اکنون مورد انتقاد برخی از خانواده‌های جان‌باختگان قرار گرفته اند؛ انتقاداتی که شاید با کمی تامل بجا نباشد. دمای زیر صفر، احتمال ریزش بهمن و کولاک عملیات را با مشکل رو به رو کرده اما باعث نشده آنها دست از تلاش خود بردارند.

صاحب‌خبر -

پرواز شماره 3704 هواپیمایی آسمان که قرار بود روز یکشنبه 29 بهمن 96، تهران را به مقصد یاسوج ترک کند بعد از گذشت 50 دقیقه از مدار خارج شد. به علت شرایط دشوار منطقه، احتمالات مختلفی داده میشد تا این که مشخص شد هواپیما با 66 سرنشین و خدمه با کوه دنا برخورد کرده است.

به علت شدت اصابت، تمام سرنشینان این هواپیما جان خود را از دست دادند و نیروهای امدادی بعد از سه روز جستوجو موفق شدند مکان برخورد هواپیما در قله پازن پیر کوه دنا در جنوب روستای نقل سمیرم را شناسایی کنند.

کار جستوجوی پیکر جانباختگان حادثه از همان ابتدا با جدیت آغاز شد که بدون شک میتوانست در شرایط جوی نامساعد خطرات بسیاری را برای امدادگران به همراه داشته باشد.

بنابر آخرین اعلام پزشکی قانونی، از ابتدای وقوع سانحه هوایی تهران ـ یاسوج، 209 بافت انسانی در ابعاد مختلف به پزشکی قانونی تحویل داده شده است. تمام بافتها تحت معاینات دقیق کارشناسی و نمونهبرداری به منظور آزمایشهای ژنتیک و احراز هویت و کدگذاری جهت جمع بندی نتایج آزمایشات قرار گرفته است.

کامروز امینی، مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در این باره گفت: تاکنون در دو مرحله 19 پیکر شرایط تحویل به خانوادهها را داشته اند که این شرایط مبتنی بر تکمیل حداکثری بافتهای انسانی یک پیکر بوده است. شرایط تحویل سایر پیکرها نیز منوط به تکمیل حداکثری یک پیکر یا اعلام خاتمه عملیات جستوجو از سوی مسئولان ذیربط است.

از میان 66 پیکر مربوط به مسافران، اعضای کادر پروازی و امنیت سانحه هوایی تاکنون 19 پیکر به خانوادهها تحویل داده شده و نیروهای امدادی هر زمان که شرایط مهیا بوده است، برای یافتن پیکر دیگر جانباختگان این حادثه اقدام کردهاند.

شرایط منطقه از ابتدای عملیات جستوجوی نیروهای امدادی برای یافتن پیکرها دشوار بوده است.

زمانی شدت برف و کولاک سبب میشد در کار نیروهای امدادی وقفه ایجاد شود و زمانی هم سرمای شدید در کار امدادگران خلل ایجاد میکرد.

تمام این مسائل، اما سبب نشد امدادگران از تلاش خود دست بردارند.

با وجود تمام این اقدامات، برخی از خانوادههای جانباختگان حادثه سقوط هواپیما روز یکشنبه 26 فروردین ماه در مقابل ساختمان هلال احمر حاضر شده تا به نوعی اعتراض خود از پیدا نشدن پیکر عزیزانشان را اعلام کنند.

پیش از این اعلام شده بود اواخر اردیبهشت عملیات جستوجو برای یافتن پیکر جانباختگان به اتمام میرسد.

عملیات سخت در برف

حسین درخشان در گفتوگو با میزان گفت: هواپیمای آسمان 29 بهمن سال 96 در ارتفاعات دنا سقوط کرد و از آن زمان، جستوجوها برای یافتن پیکر جانباختگان این حادثه ادامه دارد.

وی افزود: بخشی از پیکرهای شناسایی شده برای انجام مراحل قانونی به پایین ارتفاعات منتقل شده و اقدامات برای شناسایی سایر پیکرها همچنان ادامه دارد.

مدیر مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات هلالاحمر با اشاره به وضعیت محل حادثه عنوان کرد: وجود برف در ارتفاعات دنا عملیات جستوجو را با دشواری همراه کرده است.

درخشان در پاسخ به این پرسش که چه زمانی برف ارتفاعات دنا آب میشود تا عملیات نیروهای امدادی آسانتر شود، تصریح کرد: پیشبینی میشود تا اواخر اردیبهشت، برفهای منطقه تا حدود زیادی آب شود. در این شرایط میتوانیم راحتتر از قبل کار یافتن پیکر جانباختگان این حادثه را ادامه دهیم.

وی با اشاره به برف قابل توجه در دهلیزی که پیشبینی میشود بخشی از پیکرها در آن منطقه باشد، اذعان کرد: در دهلیزی که پیشبینی میشود بخشی از پیکر جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای آسمان در آنجا باشد، بیش از پنج متر برف وجود دارد و برای دسترسی به پیکرهای احتمالی باید منتظر آب شدن برف باشیم.

وضعیت محل عملیات برای نیروهای امدادی هیچگاه بیخطر نبوده، اما در پارهای از مواقع خطرات بیش از زمانهای دیگر است. بدون شک حفظ سلامت و جان امدادگران از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در مسیر یافتن پیکرها باید نکات ایمنی رعایت شود.

پیکر قربانیان در دهلیز

در حال حاضر و به دلیل شرایط دشوار منطقه، عملیات جستوجو متوقف شده، اما این به معنای توقف همیشگی نیست و بلافاصله بعد از بهبود وضعیت منطقه، عملیات بار دیگر از سر گرفته میشود.

شاهین فتحی، معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلال احمر در این باره میگوید: با توجه به بارندگی و سرمای شدید در ارتفاعات، عملیات جستوجوی پیکر قربانیان متوقف و امدادگران به پایین ارتفاعات منتقل شدهاند. در صورت بهبود شرایط جوی تیمهای امدادی به ارتفاعات صعود و عملیات را آغاز کنند.

وی افزود: کمپ دائم هلالاحمر در محل سقوط هواپیما برپا شده و جستوجوها همچنان ادامه دارد. این در حالی است که بدون وقفه روزانه 20 الی 30 امدادگر و کوهنورد مشغول جستوجو هستند.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات هلالاحمر با بیان این که ارتفاع برف در برخی نقاط به سه متر میرسد خاطرنشان کرد: امدادگران برای این که بتوانند به پیکرها دسترسی پیدا کنند تونلهایی را در برف حفر کردهاند. شعاع پرت شدن لاشه هواپیما و پیکرها به 500 متر میرسد ضمن این که بخشی از لاشه هواپیما در دهلیز کوه قرار دارد.

به گفته مسئولان هلال احمر، تاکنون جلسات مختلفی با خانواده قربانیان حادثه سقوط هواپیما برگزار شده و حتی نمایندهای از جانب این خانوادهها به هلالاحمر معرفی شده تا روزانه تمامی اطلاعات و روند جستوجوی اجساد در اختیار خانواده افراد جانباخته قرار گیرد.

دهلیز موجود در منطقه که گفته میشود بخشی از پیکرها در آنجا قرار دارد بسیار خطرناک است و هر اقدام بدون برنامهای میتواند فاجعهای دیگر را رقم بزند.

بیشک درخواست یافتن پیکر جانباختگان، حق خانوادههای آنهاست، اما در این مسیر نباید به اهمیت حفظ جان امدادگرانی که برای یافتن پیکرها از جان خود گذشتهاند، بیتوجه بود.