شناسهٔ خبر: 25045694 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایرنا | لینک خبر

چین و ژاپن خواهان بهبود روابط و گسترش همکاری ها شدند

پکن - ایرنا - 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن و 'وانگ یی' وزیر امور خارجه چین، در چهلمین سالگرد عادی سازی سازی روابط، خواستار بهبود و گسترش همکاری های دو کشور در بخش های مختلف شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از خبرگزاری کیودو ژاپن 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن دوشنبه شب در دیدار 'وانگ یی' وزیر خارجه چین با او همچنین خواستار آن شد که دو کشور برای غیرهسته ای شدن کره شمالی از نزدیک همکاری کنند.
'وانگ یی' وزیر خارجه چین از روز شنبه در حال دیدار از توکیو است او شب گذشته در دفتر نخست وزیری با 'آبه' ملاقات کرد.
20 سپتامبر امسال چهلمین سالگرد عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان چین و ژاپن بود.
آبه در این دیدار اشاره کرد برای اجلاس سران با 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا روز سه شنبه راهی آمریکا خواهد شد.
او گفت در این اجلاس درباره راه های متوقف کردن برنامه های هسته ای و موشک بالستیک کره شمالی به صورت کامل، قابل راستی آزمایی و بازگشت ناپذیر، با ترامپ گفت وگو خواهد کرد.
آبه افزود ژاپن و آمریکا در این موضوع، منافع مشترک دارند و می خواهند همکاری خوبی داشته باشند.
آبه گفت چشم انتظار است تا به هنگام میزبانی یک اجلاس سران سه جانبه با چین و کره جنوبی در اوایل ماه مه از 'لی کچیانگ' نخست وزیر چین استقبال کند.
وزیر خارجه چین نیز گفت که پیام های مثبت و اشاره های دوستانه ای که آبه و دولت ژاپن برای بهبود روابط با چین فرستاده اند را به دقت مد نظر دارد.
'وانگ یی' گفت چین و ژاپن به عنوان دو کشور همجوار، برای یکدیگر بسیار مهم هستند در سال‎های اخیر روابط دو کشور پیچ و خم‎هایی را طی کرده که تبادلات و همکاری‎های دو طرف در ابعاد مختلف را تحت تاثیر قرار داده است.
وی ادامه داد: چین امیدوار است سفرکنونی به گامی مهم در راستای بازگشت روابط دو کشور به مدار عادی تبدیل شود زیرا گرایش بهبود روابط چین و ژاپن به آسانی به دست نیامده و باید قدر آن را دانست.
سالگرد عادی‌سازی روابط دو کشور در شرایطی گذشت که روابط این دو کشور به خاطر مناقشه تازه بر سر جزایر دریای چین‌شرقی که در ژاپن سنکاکو نام دارد و در چین دیائو، به پایین‌ترین حد خود رسیده ‌است.
این جزایر که چیزی بیش از جزایر صخره‌ای خالی از سکنه نیستند، به‌خودی خود ارزش چندانی ندارند اما جناح‌های ملی‌گرا در هر دو کشور از این جزایر برای برافروختن آتش خصومت‌های گذشته استفاده می‌کنند در چین، دولت حتی به برگزاری تظاهرات اعتراضی علیه ژاپن در این زمینه کمک کرده‌ است.
پکن همچنین به‌عنوان یکی از راه‌های مقابله با ژاپن در این مناقشه، ناوگان دریایی خود را تقویت و تجهیز کرده ‌است.
**آساق**1904**