شناسهٔ خبر: 25045679 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

هت تریک مرگ در سینمای جهان

اگر بخواهیم با اغماض و تخفیف، شروع سال 2018 میلادی را به خاک تقویم خورشیدی بکشانیم و تطابقی میان سال آنها و سال 1397 ایجاد کنیم، باید بگوییم این بهار و این سرچراغی به هیچ وجه به کام سینمای جهان نبوده است و در همین دو سه روز اخیر، سه سینماگر برجسته خارجی از دنیا رفته‌اند؛ به قول فوتبالی‌ها یک هت تریک اتفاق افتاده، اما سه گله‌ای غم‌انگیز.

صاحب‌خبر -

چراغ اول مرگ در روزهای اخیر را میلوش فورمن، کارگردان چک تبار سینمای جهان روشن کرد؛ سینمادوستان او را با فیلمهای ماندگار و موفقی چون «پرواز بر فراز آشیانه فاخته» (دیوانه از قفس پرید» و «آمادئوس» میشناسند. در اولی که اقتباسی موفق از رمانی نوشته کن کیسی بود، جک نیکلسون نقش بیماری در یک بیمارستان روانی را بازی میکند که علیه پرستار راچد دیکتاتور دست به اعتراض و شورشی همهجانبه میزند. آمادئوس هم که روایت زیبایی از زندگی ولفگانگ آمادئوس موتزارت، نابغه موسیقی و رقیب او آنتونیو سالیری است. فورمن موقع مرگ 86 سال داشت.

ویتوریو تاویانی، فیلمساز مشهور ایتالیایی هم دومین سینماگری بود که در این چند روز اخیر درگذشت. او و برادرش پائولو در عالم سینما به برادران تاویانی مشهور بودند و با هم فیلم میساختند. پدرسالار، سزار باید بمیرد و سن میکله یک خروس داشت از جمله فیلمهای شناخته شده برادران تاویانی است. یکی از مشهورترین ساختههای این دو برادر، فیلم «کائوس» (هرج و مرج» است که در چیچو و فرانکو، زوج کمدین ایتالیایی، حضور متفاوتی در آن دارند. ویتوریو، برادر بزرگتر پائولو بود و موقع مرگ، 88 سال داشت.

آرلی ارمی، بازیگر نقش معروف گروهبان هارتمن در فیلم «غلاف تمام فلزی» هم سومین سینماگری بود که به تازگی از دنیا رفت. غلاف تمام فلزی، اثر مشهور و ضدجنگ استنلی کوبریک است و ارمی در آن نقش یک گروهبان خشن را به زیبایی هرچه تمامتر بازی کرد. ارمی در چند فیلم دیگر همچون کشتار با اره برقی در تگزاس هم این خشونت را در قالبهای مختلف بازنمایی کرد. جالب اینجاست او از تفنگداران ارتش آمریکا بود و حتی در جنگ ویتنام هم حضور داشت. همین سابقه هم باعث همکاریاش با فرانسیس فوردکاپولا در «اینک آخرالزمان» (فیلم ضدجنگی درباره حضور شکست خورده آمریکا در ویتنام) شد. ارمی موقع مرگ 74 سال داشت.

علی رستگار