شناسهٔ خبر: 25044708 - سرویس فرهنگی
منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

روزنه

صاحب‌خبر -

پیام رئیس‌‌جمهور به همایش بین‌المللی عطار نیشابوری 
ایلنا: رئیس‌جمهوری در پیامی به همایش بین‌المللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی اسلامی درباره عطار نیشابوری، ابراز امیدواری کرد با همت و پشتکار همه نهادهای علمی و فرهنگی و پژوهشی فرصت‌ها و زمینه‌های جدیدی به وجود آید که اندیشه و میراث مفاخر و اندیشمندان کشور به زبانی روزآمد و جهانی ارائه شود و نسل جوان نیز با احساس تعلق بیشتر به این منابع و ذخائر بتواند قدرت نوآوری و رویارویی خود را با تحولات جهانی افزون‌تر کند. متن پیام حسن روحانی به این شرح است: تقارن روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار را با برگزاری همایش بین‌المللی زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی در نیشابور به فال نیک می‌گیرم و به همه استادان و محققان و مشارکت‌کنندگان و دست‌اندرکاران دست‌مریزاد می‌گویم. زبان فارسی و اندیشه ایرانی و اسلامی سرشار از منابع و عناصر علمی و فرهنگی زنده و زایایی است که نه تنها بر میراث گذشته ما پرتو می‌افکنند، بلکه برای اکنون و آینده ما نیز چراغ روشن می‌کنند و راه می‌نمایانند. زبان فارسی هم پاره‌ای از وجود و پیوست تاریخی ایران و هم بخشی از فرهنگ و تمدن جهان اسلام است. فارسی زبان دانش و دین و هنر و ادب در گستره بزرگی از جهان اندیشه بوده و هست، چنانکه تأمل در منظومه عرفانی و زبانی عطار بزرگ گواه این مدعاست. نظم و نثر عطار زبان گفت‌وگوست و به این اعتبار دریای نوعی معرفت، ‌اخلاق، سلوک و زیبایی‌شناسی است که ایرانیان، مسلمانان و حتی همه انسان‌های جویای زندگی اخلاقی به آن نیازمندند. امیدوارم با همت و پشتکار همه نهادهای علمی و فرهنگی و پژوهشی فرصت‌ها و زمینه‌های جدیدی به وجود آید که اندیشه و میراث مفاخر و اندیشمندان ما به زبانی روزآمد و جهانی ارائه گردد و نسل جوان نیز با احساس تعلق بیشتر به این منابع و ذخاير بتواند قدرت نوآوری و رویارویی خود را با تحولات جهانی افزون‌تر کنند. چیرگی بر گسست‌ها و شکاف‌هایی که میان دیروز و امروز ما فاصله انداخته است، با تدبیر و تلاش همه متفکران در همه جای جهان و استمراربخشیدن و نهادمندکردن تلاش‌های عمیق فرهنگی میسر است و انتظار دارم ‌نام حیات‌بخش عطار و شهر نیشابور زمینه و بهانه‌ای برای انجام این مهم باشد. از خداوند بزرگ توفیق همگان را مسئلت دارم.

رونمايي از اپليکيشن
 شهيد صيادشيرازي

شرق: بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در حاشيه برگزاري مراسم بزرگداشت نوزدهمين سالگرد شهادت صيادشيرازي و 110 شهيد شاخص نيروهاي مسلح در موزه انقلاب اسلامي و دفاع مقدس، از پايگاه اطلاع‌رساني و نرم‌افزار تلفن همراه اين شهيد رونمايي شد. تصاوير، وصيت‌نامه، زندگي‌نامه، کتاب‌شناسي، فيلم و... از اين شهيد از ويژگي‌هاي پايگاه خبري و نرم‌افزار مورد اشاره است.
 تصاوير، وصيت‌نامه، زندگي‌نامه، کتاب‌شناسي، فيلم و... از اين امير سرافراز اسلام از ويژگي‌هاي پايگاه خبري و نرم‌افزار مورد اشاره است. علاقه‌مندان مي‌توانند با مراجعه به آدرس: www.sayadshirazi.ir از امکانات و منابع يادشده در اين سايت و پايگاه خبري و همچنين نرم‌افزار تلفن همراه بهره‌مند شوند.

بازداشت موقت «اسفنديار رحيم‌مشايي» تمديد شد
ايسنا: کانال تلگرامي حاميان احمدي‌نژاد و مشايي اعلام کرد حکم بازداشت موقت رحيم‌مشايي، رئيس دفتر رئيس دولت دهم، يک ماه ديگر تمديد شده است. رئيس دفتر رئيس‌جمهور دولت دهم حسب دستور قضائي بازپرس دادسراي عمومي تهران 26 اسفند سال گذشته توسط مأموران پليس دستگير و به‌منظور انجام تحقيقات بازداشت شد. وکيل‌مدافع اسفنديار رحيم‌مشايي گفته بود موکلش احتمالا به‌دليل اقدامي که انجام داده مبني بر آتش‌زدن حکم آقاي بقايي، دستگير شده است.

ام‌الفساد اقتصاد ما نقدینگی است
ایلنا: سیدمصطفی هاشمی‌طبا گفت: نقدینگی در کشور مانند سال‌های گذشته در حال افزایش است، بیشترین افزایش در دولت آقای روحانی اتفاق افتاد، طبق آمار نقدینگی زیادی وجود دارد، ‌خب این برای چیست؟ وزیر صنایع دولت محمدجواد باهنر و میرحسین موسوی افزود: ام‌الفساد اقتصاد ما نقدینگی است که همین‌طور در حال افزایش است. ‌این نقدینگی از گذشته هم بوده که با اضافه‌شدن بهره بانکی و چاپ اسکناس ایجاد شده است و برای اقتصاد یک پاشنه آشیل محسوب می‌شود. او گفت: افرادی که نقدینگی را در اختیار دارند هر زمان که بخواهند به سمت هر چیزی هجوم می‌آورند و در آن بحران ایجاد می‌کنند که یکی از آنها هم ارز است. نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه برخی‌ها مطرح می‌کنند با توجه به شرایط کشور یک نظامی باید رئیس‌جمهور آینده ایران باشد درصورتی‌که در گذشته بودند افرادی نظامی که در انتخابات شرکت کردند اما از سوی مردم مورد استقبال قرار نگرفتند، نظر شما چیست، ‌گفت: چنین حرفی مهمل است، ‌یک نظامی بیاید که چه شود؟