شناسهٔ خبر: 25017298 - سرویس اجتماعی
منبع: ایسنا | لینک خبر

امروز مهمترین مسئله بشردوستانه، مسئله سوریه است

رئیس فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر، در سفر به تهران و دیدار با رئیس جمعیت هلال احمر، بر حمایت قاطع این فدراسیون از برنامه های هلال احمر کشورمان تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر؛ دکتر علی اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال احمر در دیدار و گفت و گو با رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر که در حاشیه بازدید از موزه صلح هلال احمر صورت گرفت، با اشاره به پذیرش دعوت هلال احمر ایران از سوی رئیس فدراسیون و روابط نزدیک میان هلال احمر ایران و فدراسیون بین المللی، ابراز امیدواری کرد که رابطه میان فدراسیون و هلال احمر ایران روز به روز توسعه بیشتری پیدا کند.


رئیس جمعیت هلال احمر ایران، تاکید کرد: خوشبختانه رابطه کاری جمعیت هلال احمر و فدراسیون، در سطح حاکمیتی و مدیریتی بسیار خوب است و ما انتظار روزهای بهتری برای ایران و فدراسیون داریم که امیدواریم محقق شود.

وی افزود: امیدواریم ما هم به عنوان عضو هیات حاکمه فدراسیون، نقش موثری در اجرای موفق برنامه های فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر داشته باشیم.

دکتر پیوندی با تاکید بر اینکه همکاری هلال احمر ایران با فدراسیون در سال های اخیر گسترش زیادی داشته، تصریح کرد: برنامه های بین المللی هلال احمر ایران در قالب امدادرسانی، تاب آوری گرسنگی در آفریقا و کاهش ریسک خطرپذیری در حوادث شهری، دنبال می شود که انتظار ما این است با توجه به توانمندی هلال احمر ایران، همکاری ها با فدراسیون گسترده تر از گذشته شود.


رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه با اشاره به حوادث تلخ نیمه دوم سال شمسی 96 در ایران، مهم ترین حادثه را زلزله کرمانشاه عنوان کرد و افزود: این زلزله با قدرت 7 و 2 دهم ریشتر، 7 شهر و حدود یکهزار و 950 روستا را تحت تاثیر قرار داد و متاسفانه بیش از 600 نفر از مردم عزیز ما جان خود را در این زلزله از دست دادند که جمعیت هلال احمر، نقش بسیار تاثیرگذاری در حوزه امداد و نجات، تغذیه و اسکان اضطراری در این زلزله داشته است.

دکتر پیوندی افزود: در بازدید نوامبر 2017 دبیرکل فدراسیون از مناطق زلزله زده کرمانشاه، برنامه عملیاتی مشترک ایران و فدراسیون به امضا رسید که امیدواریم با حمایت های رئیس فدراسیون، این برنامه اجرا شده و کمک های بیشتری به مردم کرمانشاه داشته باشیم.

رئیس جمعیت هلال احمر همچنین در ادامه با بیان اینکه نه تنها در استان کرمانشاه، بلکه در استان های کرمان، بوشهر و تهران هم در نیمه دوم سال گذشته شاهد وقوع زلزله با شدت های متفاوت بودیم، اضافه کرد: این زلزله ها نگرانی های زیادی برای مردم ما ایجاد کرد. علاوه بر این، دو حادثه سقوط هواپیمای مسافربری ایران و هواپیمای ترکیه ای هم در نیمه دوم 96 به وقوع پیوست که امدادگران و نجاتگران هلال احمر ایران در دمای منفی 20 درجه برای یافتن پیکرهای مسافران این هواپیماها حضور پیدا کردند.

دکتر پیوندی حوادثی چون سیل و برف و کولاک را از دیگر حوادث رخ داده در نیمه دوم سال گذشته عنوان کرد و گفت: هلال احمر ایران برای نجات جان هموطنان در این حوادث تلاش بسیار زیادی داشت ضمن اینکه گستردگی وقوع حوادث در ایران طی 94 سال گذشته از هلال احمر ایران، جمعیتی با تجربه و توانمند ساخته است.

وی در ادامه و با اشاره به دیگر فعالیت های متنوع هلال احمر ایران در سطح داخلی و بین المللی افزود: هلال احمر ایران در 14 کشور آفریقا، آسیا و آمریکای جنوبی، مرکز درمانی دارد و در این مراکز به نیازمندان خدمات سلامت ارائه می شود که این فعالیت از فعالیت های درخشان جمعیت هلال احمر ایران محسوب می شود. به علاوه کمک رسانی به مردم جنگ زده یمن، سوریه، عراق، روهینگیا و ...جزو فعالیت های هلال احمر ایران در سطح بین الملل با توجه به توانمندی و پتانسیل این جمعیت بوده است که برای کمک به آوارگان روهینگیایی حدود 100 تن محموله کمک های بشردوستانه از سوی هلال احمر ایران ارسال شد و درمانگاه سیار هلال احمر ایران به مدت سه ماه با تجهیزات کامل برای ارائه خدمات به آوارگان، در منطقه مرزی بنگلادش به مهاجران روهینگیایی خدمات مختلف ارائه کرد.


رئیس جمعیت هلال احمر ایران با تاکید بر حمایت فدراسیون از جمعیت هلال احمر ایران، به طرح خواسته های هلال احمر از رئیس فدراسیون پرداخت و اظهار کرد: با توجه به ماهیت فعالیت بشردوستانه هلال احمر، مراکز درمانی برون مرزی ما برای ارائه خدمات به ملیت های مختلف در حال فعالیت هستند. بخصوص بیمارستان هلال احمر ایران در دوبی که بیش از 50 سال خدمات سلامت ارائه کرده است اما اخیرا تهیه ویزای پزشکان و پرسنل این مجموعه برای ورود به امارات با مشکل مواجه شده که انتظار داریم با حمایت های راهگشای رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر رفع شود تا  شاهد ارائه خدمات با کیفیت بالاتر و شایسته تری به در خارج از ایران باشیم.

دکتر پیوندی افزود: انتظار بعدی ما این است که در اجرای برنامه عملیاتی مشترک میان هلال احمر ایران و فدراسیون بین المللی صلیب سرخ که مورد بازبینی کارشناسان فدراسیون هم قرار گرفته، تسریع شود تا ما از این امکان برای خدمت به مردم عزیز کرمانشاه بهره ببریم.

وی آخرین خواسته خود را اعلام موافقت رئیس فدراسیون با برگزاری همایش جهانی "ترویج صلح و دوستی و دوری از خشونت" در 6 ماه آینده عنوان و تاکید کرد: برگزاری این همایش با حضور تمام جمعیت های ملی و اعضای هیات حاکمه فدراسیون، کمک شایانی به ترویج روحیه صلح و دوستی و دوری از خشونت در منطقه خواهد کرد.


فرانچسکو روکا؛ رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر و رئیس صلیب سرخ ایتالیا هم در این دیدار ضمن تقدیر از دعوت هلال احمر ایران برای سفر به تهران، اظهار کرد: به فرهنگ ایران بسیار علاقه مندم و در اولین سفر خود به ایران متوجه اشتراکات فرهنگی فراوان میان دو کشور ایران و ایتالیا شدم و اینکه راه های همکاری زیادی میان دو کشور وجود دارد که ما را به نتایج مثبتی می رساند.

روکا با اشاره به سخنان رئیس جمعیت هلال احمر ایران در حوزه وقوع حوادث متنوع در کشور ایران تاکید کرد: شما با وجود  ظرفیت هزاران داوطلب و امدادگر در هلال احمر، تا به حال حوادث رخ داده در ایران را مدیریت کرده اید. آنچه من در بازدید از هلال احمر ایران دیده ام، تعهد بسیار سازنده میان پرسنل و داوطلبان و امدادگران هلال احمر ایران بوده است.

رئیس فدراسیون بین المللی هلال احمر و صلیب سرخ با بیان اینکه در زمان نایب رئیسی فدراسیون و در حال حاضر به عنوان رئیس فدراسیون در سفر به کشورهای مختلف شاهد حضور هلال احمر ایران و ارائه خدمات متنوع ایران در کشورهای محروم هستم، تاکید کرد: به عنوان رئیس فدراسیون از فعالیت های هلال احمر ایران حمایت همه جانبه خواهم داشت. ما باید با هلال احمر ایران همکاری داشته باشیم و یک قدرت مشترک شویم چراکه معتقدم جمعیت ایران، اسپانیا و فلسطین با تکیه بر حضور و تعهد داوطلبان خود، می توانند در تحقق اهداف نهضت بین المللی صلیب سرخ بسیار کمک کننده باشند.

رئیس فدراسیون با تاکید بر نیاز فدراسیون به حمایت هلال احمر ایران، اظهار کرد: با کمک هلال احمر ایران می توانیم مشکلات را حل کنیم علاوه بر این، باید با کمک هلال احمر ایران، سیاست ها و مفاهیم مشکل ساز را تغییر دهیم. متاسفانه سیاست های عجیب و غریبی در منطقه وجود دارد اما هیچ مرز و دولتی نمی تواند ما را برای نیل به اهداف مان متوقف کند. ما در یمن و سوریه و ... با جنگ و درگیری مواجه ایم اینها باعث شده فرصت ها را از دست بدهیم. من معتقدم باید سیاست های فدراسیون رنگ عملیاتی بیشتری به خود بگیرد و در این زمینه هفته آینده در اجلاس منا در بغداد به گفت و گو خواهیم نشست. من به عنوان رئیس فدراسیون به هیچ کشوری اجازه نمی دهم از جنگ سوریه به عنوان شو و نمایش استفاده کند، مرگ کودکان و زنان نمایش نیست من می خواهم که به این مسئله رسیدگی کنم چراکه مهمترین مسئله بشردوستانه در حال حاضر، مسئله سوریه است.

روکا ادامه داد: نگرانی جدی من این است که در منطقه خاورمیانه ظرفیت های خود را بهبود ببخشیم. ما وظیفه داریم راه حل های دقیقی برای مشکلات این منطقه پیدا کنیم و کاری کنیم که همه کشورهای نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر درگیر حل مشکل سوریه شوند. کنفرانس منا در هفته آینده فرصت مناسبی است که می توان ظرفیت ها را بررسی و راه حل های مناسب را برای حل این مشکل پیدا کرد. من روی کمک هلال احمر ایران در این زمینه حساب کرده ام و امیدوارم بتوانیم با همکاری تمام جمعیت های ملی در این زمینه فعالیت های موثری داشته باشیم.

رئیس فدراسیون بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر در ادامه سخنان خود به درخواست رئیس جمعیت هلال احمر ایران مبنی بر حمایت از برنامه عملیاتی مشترک میان هلال احمر ایران و فدراسیون در زمینه حمایت از زلزله زدگان کرمانشاه اشاره کرد و گفت: هلال احمر ایران به زلزله زدگان کرمانشاه کمک زیادی کرده، من هم به عنوان رئیس فدراسیون از روسای جمعیت های ملی برای کمک به زلزله زدگان کرمانشاه درخواست کمک می کنم.

انتهای پیام/