شناسهٔ خبر: 24686332 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مي بينيد با برجام چه مي کنم

ترامپ در ديدار با شاهزاده سعودي با تکرار گزافه گوئيهايش گفت: موضوع توافق ايران بار ديگر مطرح مي شود و مي بينيد که چه مي کنم.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما به نقل از خبرگزاري رويترز ، دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا در ديدار با محمد بن سلمان، وليعهد سعودي در کاخ سفيد درباره برجام گفت بايد ببينيم چه روي مي دهد. موضوع توافق ايران بار ديگر يک ماه يه کمي آن طرف تر مطرح مي شود و مي بينيد که چه مي کنم.

وي مدعي شد: ايران با آن قسمت از دنيا و خود دنيا رفتار مناسبي نداشته است. اتفاق هاي بد زيادي در ايران روي داده است. توافق يک ماه ديگر مطرح مي شود و مي بينيد چه روي مي دهد.

خبرنگاري ديگر از بن سلمان پرسيد آيا فکر مي کنيد که رئيس جمهور بايد از توافق خارج شود؟
بن سلمان گفت ما در اين خصوص صحبت خواهيم کرد.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2023456" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2077257/2023456?width=340&height=240"></script></div>

 رئيس جمهور آمريکا اعلام کرد: ما روابط گسترده اي با عربستان سعودي داريم.

 ترامپ گفت: افتخار بزرگي است که وليعهد در کنار ماست. عربستان سعودي دوست بسيار خوب و خريداري بزرگ از تجهيزات و ديگر چيزهاست و سرمايه گذاري هاي زيادي نيز در آمريکا کرده است. به نظر من بزرگترين سرمايه گذاري شما خريد سهام کارخانه ها و چيزهاي مختلف ديگر در آمريکا و ايجاد فرصت هاي شغلي است. ما در دوراني بسيار کوتاه، دوستان بسيار خوبي شده ايم و من در ماه مه در عربستان سعودي بودم. صدها ميليارد دلار با خود به آمريکا آوردم و اين را درک مي کنيم و آنها هم درک مي کنند.

وي در حالي که پلاکاردي را نشان مي داد گفت يکي از چيزهايي که تصويب شده و در حال حاضر در دست ساخت است که به زودي به عربستان سعودي تحويل داده مي شود.

وي با اشاره به تصاوير تسليحات سفارشي عربستان گفت اينها براي حفاظت از آنها (عربستان) است ولي به دلار اگر بگوييم مي شود سه ميليار دلار، پانصد و سي و سه ميليون دلار، پانصد و بيست و پنج ميليون دلار، هشتصد و هشتاد ميليون دلار، ششصد و چهل و پنج ميليون دلار، شش ميليارد دلار، هشتصد و هشتاد و نه ميليون دلار و شصت و سه ميليون دلار؛ اينها براي تسليحات مختلف است.

وي در حالي که پلاکاردي ديگر را برمي داشت ادامه داد: برخي چيزهايي که در حال حاضر رويشان کار مي کنيم که سفارش داده شده و در آينده کوتاه ساخت و تحويل آن شروع مي شود، اين سامانه است، سيزده ميليارد دلار؛ مي بينيد که C-130 هرکولس که هواپيماي فوق العاده اي است که سه ميليارد و هشتصد ميليون دلار ارزش قرار داد دارد؛ خودروي (زره پوش) بردلي که يک ميليارد و دويست ميليون دلار ارزش قرار داد دارد، پي-8 پوزيدون که ارزش قرار داد آن يک ميليارد و چهارصد ميليون دلار است. معني واقعي اين هم ايجاد فرصت هاي شغلي بسيار است که صحبت از بيش از چهل هزار فرصت شغلي در آمريکاست. ما بهترين تجهيزات دنيا را مي سازيم که کسي حتي نزديک به آن هم نمي سازد. عربستان سعودي بخش عمده اي از اين تجهيزات را مي خرد و خيلي ها هم براي ساختن آنها فرصت شغلي مي يابند که البته فقط براي ما نيست. ما هفتصد ميليارد دلار بودجه نظامي داريم و سال آينده هفتصد و شصت ميليارد دلار خواهد بود.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2023469" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2077257/2023469?width=340&height=240"></script></div>

ترامپ گفت از اين رو ما دوستي و روابط بسيار خوبي داريم ولي اين روابط در دوران رياست جمهوري اوباما به تيرگي گرائيده بود. اين روابط در حال حاضر رو به خوبي مي رود و احتمالا با سرمايه گذاري هاي بزرگي که در کشور ما مي شود، بهتر هم مي شود، اين سرمايه گذري ها به معني شغل براي کارگران و مردم ماست. ما درباره دفاع صحبت کرديم و در اين خصوص همکاري زيادي با عربستان داريم و بخشي عمده از بودجه خود را روي دفاع قرار داده ايم. ما شاهديم که در خاورميانه چه مي گذرد و اين تصوير خوبي براي آمريکا يا هر کس ديگري نيست. بسياري چيزها در حال تغيير هستند و بسيار هم سريع تغيير کرده اند. در حال حاضر ما تقريبا صد درصد از زمين هاي تحت اشغال داعش را گرفته ايم که احتمالا شنيده ايد. ما بسيار سريع حرکت مي کنيم و کار داعش در اين بخش از دنيا در حال تمام شدن است و بايد از اين مناطق خارج شود.

ترامپ گفت از اين رو بسيار جاري خرسندي است که شما و نمايندگانتان را در اينجا داريم. بسيار ممنون هستم که اينجا آمده ايد.

بن سلمان نيز در اين ديدار گفت بسيار ممنون هستم آقاي رئيس جمهور؛ روابط آمريکا و عربستان سعودي روابطي بسيار قديمي است و ما اولين و قديمي ترين متحد آمريکا در خاورميانه هستيم که بيش از هشتاد سال از اتحاد ما مي گذرد و منافع گسترده اي از نظر اقتصادي، امنيتي و حوزه هاي مختلف وجود دارد. وضعيت روابط دو کشور نيز در حوزه هاي مختلف بسيار گسترده و عميق است و اين روابط براي اقتصاد آمريکا به معني ايجاد مستقيم و غير مستقيم فرصت هاي شغلي و نيز در عربستان است. شما درباره توافقات نظامي صحبت کرديد، در حال حاضر نيمي از اين توافقات اجرا شده اند و اجراي کامل آن چهارصد ميليارد دلار خواهد بود. برنامه ما براي اجراي اين توافقات يک ساله بود ولي در کمتر از يک سال روي داد و اين علامتي است که نشان مي دهد مي توان بسياري از مسائل را در آينده اي نزديک حل کرد و فرصت هاي بيشتري را ايجاد کرد و از تهديدهايي که کشورهاي (آمريکا وعربستان) را تهديد مي کند، رها شويم.  

ترامپ گفت يکي از مسائلي که شما بسيار روي آن تاکيد داريد تهديد تروريسم و تامين مالي تروريسم است. خواه عربستان سعودي يا هر کشوري ديگري باشد، ما تامين مالي تروريسم را مطلقا تحمل نمي کنيم و در اين خصوص بسيار هم تلاش مي کنيم. ديدار دو روزه اي که من در ماه مه در عربستان داشتم و يکي از بهترين ديدارهايي بود که من و هر کس ديگري شاهدش بوديم، پنجاه و شش کشور حضور داشتند و تقريبا مي توان گفت سران همه کشورها (مسلمان) در آن حضور داشتند و ما درباره تروريسم و تامين مالي تروريسم صحبت کرديم و گفتيم که مطلقا اجازه چنين کاري نمي دهيم. اين چيزي است که باعث پايان يافتن روابط با هر کشوري مي شود.

وي افزود: همچنين ما چهارصد ميليارد دلار سرمايه گذاري کرده ايم يا خواهيم کرد که شامل شرکت هاي ما و ديگر حوزه ها خواهد بود. از اين رو مکان هاي زيادي در آمريکا هستند که از سرمايه گذاري گسترده عربستان سعودي سود مي برد. ما بهترين تجهيزات نظامي در دنيا را مي سازيم، خواه موشک باشد، هواپيما باشد يا هر چيز ديگر، کسي حتي نزديک به آنها را هم نمي سازد.

 ترامپ گفت من با رئيس جمهور پوتين به صورت تلفني صحبت کردم. پيروزي اخير وي در انتخابات را به او تبريک گفتم. ما احتمالا در آينده اي نه چندان دور ديدار خواهيم کرد تا درباره مساله رقابت تسليحاتي صحبت کنيم. وي به تازگي گفته است که وارد شدن در مسابقه تسليحاتي چيز خوبي نيست و اين حرف درستي است. ما امسال هفتصد ميليارد دلار براي ارتش خود هزينه مي کنيم و براي همين از هر کشور ديگري در دنيا به مراتب قوي تر خواهيم بود. گفتگوي خوبي بود و گمان مي کنيم در آينده اي نه چندان دور درباره مسابقه تسليحاتي که در حال خارج شدن از کنترل است، صحبت کنيم ولي به هيچ کس اجازه نمي دهيم چيزي حتي نزديک به آنچه که ما داريم در اختيار داشته باشد(!). همچنين درباره اوکراين، سوريه، کره شمالي و مسائل ديگر صحبت خواهيم کرد. گمان مي کنم در آينده اي نه چندان دور با رئيس جمهور پوتين ديدار کنم.

ترامپ درباره برجام گفت بايد ببينيم چه روي مي دهد. موضوع توافق ايران بار ديگر يک ماه يه کمي آن طرف تر مطرح مي شود و مي بينيد که چه مي کنم.

وي مدعي شد: ايران با آن قسمت از دنيا و خود دنيا رفتار مناسبي نداشته است. اتفاق هاي بد زيادي در ايران روي داده است. توافق يک ماه ديگر مطرح مي شود و مي بينيد چه روي مي دهد.

خبرنگاري ديگر از بن سلمان پرسيد آيا فکر مي کنيد که رئيس جمهور بايد از توافق خارج شود؟
بن سلمان گفت ما در اين خصوص صحبت خواهيم کرد.

ترامپ: عربستان کشور ثروتمندي است و اميدواريم بخشي از اين ثروت را به آمريکا بدهد

دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريکا بعد از ديدار با وليعهد سعودي در نشست کابينه و هيئت همراه عربستاني گفت عربستان کشور ثروتمندي است و اميداريم بخشي از ثروت خود را با سرمايه گذاري و خريد تجهيزات نظامي به آمريکا بدهد.

ترامپ گفت روابط ما مانند هميشه محکم است و همديگر را درک مي کنيم. عربستان سعودي کشوري بسيار ثروتمند است و اميد مي رود بخشي از اين ثروت را در شکل فرصت شغلي و خريد بهترين تجهيزات نظامي در دنيا که کسي حتي نزديک به آن را نيز نمي تواند بسازد، به آمريکا بدهد. همانطور که پيشتر هم گفتم، وقتي صحبت از موشک، هواپيما و همه تجهيزات نظامي که مي شود کسي حتي از نظر کيفيت و فناوري، نزديک به تجهيزات ما را هم نمي تواند بسازد. عربستان سعودي هم از اين مساله استقبال مي کند.

رئيس جمهور آمريکا گفت ما از سرمايه گذاري هاي شما در کشورمان تقدير مي کنيم و خيلي سپاسگزاريم.

بن سلمان نيز در اين ديدار گفت ممنون آقاي رئيس جمهور؛ ما نيز همين نظر را داريم و باور داريم که فرصتي که پيش روست بسيار بزرگ است. همچنين تلاش مي کنيم فرصت هاي جديدي را نيز به دست آوريم و ديدار اعليحضرت را با فرصت هايي جديد در حوزه هاي مختلف در آينده اي جديد ايجاد کنيم.

mp4
<div id="video-display-embed-code_2023242" ><script type="text/JavaScript" src="http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2077257/2023242?width=340&height=240"></script></div>