شناسهٔ خبر: 24653364 - سرویس اجتماعی
منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

آخرین خبرها از عملیات جست‌وجوی اجساد هواپیمای یاسوج

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن مومنی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه پیرامون فعالیت جمعیت هلال احمر در حادثه سقوط هواپیمایی آسمان اظهار داشت: نیروهای داوطلب هلال احمر از همان لحظات اولیه اعلام خبر تا اکنون در محل سقوط حضور داشتند و کمک‌رسانی دارند.

وی با اشاره به اجرای طرح‌های نوروزی افزود: از روز گذشته طرح «امداد و نجات» شروع شد و اجرای طرح «پایگاه ایمنی و سلامت» از فردا افتتاح و آغاز می‌شود.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان بیان کرد: 40 پایگاه ثابت در نوروز و یک پایگاه هوایی و 2 تیم واکنش سریع در مرکز استان و 7 تیم در مناطق آماده باش کامل بوده و خدمت‌رسانی می‌کنند.

مومنی خاطرنشان کرد: یک هزار و 400 نفر از پرسنل و نجاتگران در پایگاه ایمنی و سلامت حضور دارند و 7 پایگاه سیار و 33 پایگاه ثابت و 2 هزار و 200 نفر از جوانان به صورت داوطلبانه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه یک هواپیما سقوط کرد و 66 نفر از هموطنان فوت کرده و تمام کشور را متاثر کرد، گفت: این حادثه به اندازه‌ای تلخ و شرایط به قدری بد بود که در اطلاع رسانی‌ها در پیدا کردن واژه برای بیان منظورهایمان هم مشکل داشتیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با اشاره به انتشار اخبار ضد و نقیض توسط افراد مختلف افزود: در مواقع بحران در همان ساعات اولیه ممکن است افرادی وارد شوند که تخصص و علم ل

ازم را ندارند بنابراین صحبت‌هایی می‌کنند که درست نیست.وی ادامه داد: نیروهای هلال احمر در تیم‌های 3 نفری هرجایی که احتمال جزیی می‌رفت سریعاً اعزام می‌شدند و روز نخست و دوم ارتفاعات زیر 3 هزار و 500 متری به صورت نقطه‌ای بررسی شد.

مومنی با اشاره به انتشار تصاویری از محل سقوط و تصاویر جانباختگان حادثه خاطرنشان کرد: انتشار نادرست و نابجای تصاویر اجساد سبب شد برخی خانواده‌ها تصور کنند که این افراد زنده بودند و ما دیر رسیدیم و جان باختند و این موارد و شایعات التهابی شرایط را سخت می‌کرد.

وی ادامه داد: تاکنون بخش‌هایی از اجساد 45 نفر شناسایی و تحویل شده اما با توجه به موقعیت منطقه و شرایط جوی و پیچیدگی عملیات پیش بینی می‌شود عملیات جست‌وجوی اجساد هواپیمای تهران یاسوج حداقل تا اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان اصفهان با تاکید بر اینکه در مواقع بحران و حادثه مردم عملکرد مناسبی ندارند، گفت: در این زمینه ضعف فرهنگی داریم، زمانی که من در مسیر محل سقوط بودم در جاده خودرویی چپ کرد و مردم به جای اطلاع رسانی به پلیس و اورژانس درحال اظهارنظر و عکس برداری بودند.

وی با بیان اینکه عموماً در حوادث ترافیکی نیروهای مولد جامعه دچار حادثه می‌شوند، خاطرنشان کرد: پزشکی قانونی آمار قابل توجهی از این موارد دارد هرچند کاهش آمار داشتیم اما هنوز هم بالاست و باید برای آن برنامه ریزی کرد.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان اصفهان با بیان اینکه از 42 بلا که در جهان ثبت شده در کشور ما 35 حادثه به ثبت رسیده است، گفت: ضریب خطر در کشور ما 8 از 8 بوده و میزان آمادگی بر اساس طرحی که انجام شد 9.3 اعلام شده که نشان می‌دهد از طرفی آمادگی ‌پایین و کشوری پرخطر و حادثه خیز داریم.

وی با تاکید بر اینکه بالاترین آمار تلفات و حوادث جاده‌ای را داریم، بیان کرد: بالاترین پیک آمار تلفاتی متعلق به ایام نوروز و شهریور ماه است که باید در راستای فرهنگسازی آن برنامه‌ریزی شود.

امیر جلالیان تصریح کرد: در سال 96 بالای 55 هزار خانوار به صورت حضوری و غیر حضوری و نیمه حضوری در سطح استان آموزش لازم در زمینه فرهنگ سازمانی را تحصیل کردند.

وی ادامه داد: طرح ملی "خادمین" که مخفف خانواده آماده در مخاطرات است به 14 هزار و 211 خانوار در یک برنامه آموزشی 12 مرحله‌ای که در 8 استان به صورت پایلوت اجرا شده بود آموزش دیدند.

معاون آموزش و پژوهش جمعیت هلال احمر استان اصفهان اظهار داشت: بعد از اجرای این طرح آمادگی 9.3 شرکت کنندگان به 17.2 رسید که نقش آموزش در بالا بردن آمادگی را نشان می‌دهد .

وی با اشاره به برگزاری دوره‌های تخصصی گفت: در فاز مقدماتی و پایه 2 هزار و 725 نفر از داوطلبین را برای پاسخگویی به سوانح و حوادث آماده کردیم. طرح مطالعاتی مرکز آموزش تخصصی که طرحی کشوری است و به اصفهان واگذار شده نیز اجرا می شود.

جلالیان افزود: پروژه مطالعاتی طرح خادم در 3 استان و تدوین کتاب مقدماتی امداد و نجات و کتاب حوادث ترافیکی نیز در دست اجراست.

وی با بیان اینکه به ازای هر یک نفر فوت جاده‌ای، 20 مصدوم داریم، خاطرنشان کرد: آمار مرگ و میر جاده‌ای بالاست و اگر این آمار به همین نسبت 20 برابر شود وضعیت به مرتب سخت‌تر و سنگین‌تر خواهد شد و باید برای آن برنامه ریزی درستی کرد.