شناسهٔ خبر: 24616180 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

يو اس اي تودي: پومپئو در وزارت خارجه آمريکا کار دشواري پيش رو دارد

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صداوسيما، پايگاه اينترنتي روزنامه يو اس اي تودي در مقاله اي درباره کنار گذاشتن تيلرسون از وزارت امور خارجه آمريکا، نوشت پومپئو جانشين وي، چالش هاي عمده اي پيش رو دارد زيرا وي تا پيش از اين مي توانست بي هيچ مسئوليتي فقط انتقاد کند ولي اکنون بايد در صورت انتقاد، راه حل جايگزيني را نيز ارائه کند.

تصميم رئيس جمهور ترامپ براي درخواست از سناي آمريکا در تاييد مايک پمپئو، مدير پيشين سيا به عنوان وزير خارجه جديد که جايگزين رکس تيلرسون مي شود، چندان غافلگير کننده نبود. شايعات درباره اين برکناري ماهها بود که بر سر زبان ها افتاده بود. با اين حال باز هم اين حادثه نظر به موقعيتي که آمريکا در سياست خارجي دارد، در زماني که مايک پومپئو خود را آماده مي کند تا امور مهم جهاني را در دست بگيرد از اهميت برخوردار است.

پومپئو بايد آنچه را که تيلرسون ساخت و در حال حاضر وجود دارد با احتياط در اختيار بگيرد. با هر حسابي، پومپئو فردي باهوش است و روابط خوبي با ترامپ دارد. با اين حال به عنوان مدير سيا، وي اين امتياز را داشت که بتواند بي آنکه خود نظر هاي بهتري را ارائه کند، به انتقاد از سياست هاي بپردازد. تا زماني که کسي مسئوليتي براي ارائه جاي گزين بهتري نباشد، کار راحتي است که بنشيند و بگويد توافق هسته اي ايران مي توانست بهتر باشد، که البته که مي توانست باشد. کار راحتي است که کسي بنشيند و بگويد بايد مساله کره شمالي حل شود مگر اينکه درک کند در انجام چنين کاري اگر اشتباهي صورت گيرد، مي تواند به مرگبار ترين جنگ آمريکا از 1945 به اين سو منجر شود. به نظر مي رسد پومپئو خيلي چيزها را مي داند ولي حال، بايد اين را نه فقط به رئيس بالا سري خود بلکه براي کنگره و همه مردم ثابت کند که وي خدمت خواهد کرد.
پومپئو در پالايش زبان و تفکري که در راهبرد امنيت ملي ترامپ در دسامبر گذشته و راهبرد دفاع ملي وي که در ماه ژانويه منتشر شد، با چالش روبرو مي شود. هر چند که در اين اسناد چين و روسيه هر دو به يک چوب رانده شده اند ولي واقعيت اين است که دو کشور چالش هايي بسيار متفاوت در برابر آمريکا ايجاد مي کنند.