شناسهٔ خبر: 24602628 - سرویس بین‌الملل
منبع: مشرق | لینک خبر

ایندیپندنت:

عربستان مزارع یمن را بمباران می‌کند و سبد غذا هدیه می‌دهد!

در حالی که العربیه سعودی خبر از توزیع سبد غذا بین یمنی‌ها می‌دهد، ایندپندنت فاش کرد صنایع غذایی یمن به صورت سیستماتیک بمباران می‌شود.

صاحب‌خبر -

سرویس جهان مشرق- العربیه رسانه سعودی گزارش داده بود مرکز کمک‌های انسان‌دوستانه «ملک‌ سلمان» ۳۰ هزار سبد غذا را بین خانواده‌های آسیب‌دیده حدیده توزیع می‌کند. این اقدام سخاوتمندانه «انتظار می‌رود به ۱۸۰ هزار نفر از نیازمندان کمک برساند... این برنامه غذایی از سوی گروهی از شرکای محلی و بین‌المللی انجام می‌شود».

خبر العربیه حتی از این هم فراتر رفته و به نقل از «عبدالله» سرپرست این خیریه دولتی می‌نویسد توزیع غذا یک برنامه مستمر از سوی عربستان سعودی در ۱۸ استان از یمن است که با همکاری آژانس‌های سازمان ملل انجام می پذیرد و تا حدود یک میلیون نفر را در یمن پوشش خواهد داد. او گفته است چادر نیز برای اقامت آوارگان ارائه می‌شود!

اما آیا این همه واقعیت است؟

العربیه به گونه‌ای خبر می‌دهد که گویی ایران به یمن حمله کرده است و حالا ریاض در حال کمک‌رسانی به مردم مظلومی است که اسیر بمباران‌های متوالی شده و خانه و زندگی و خوراک خود را از دست داده‌اند. در حالی که نه تنها عامل اصلی این حملات و جنگ فرسایشی، خود ریاض است بلکه خبرهای تأسف‌برانگیزی که روزنامه انگلیسی، ایندیپندنت منتشر کرده نشان می‌دهد فاجعه غذایی در یمن به صورت سیستماتیک از سوی خود عربستان سعودی ایجاد شده است:

«در واقع مدارک قابل ملاحظه‌ای در حال ارائه است که سعودی‌ها و متحدانشان -و به نظر من آن مستشاران بریتانیایی پلید نیز- تعمداً صنعت غذایی نحیف یمن را هدف قرار می‌دهند. اگر این کمپین نظامی موفق شود، به یک بحران گرسنگی در یمن حتی پس از جنگ ختم شده و این ملت را برای ادامه بقا کاملاً به واردات مواد غذایی وابسته می‌سازد. بسیاری از این واردات از کشورهایی خواهد آمد که در حاشیه خلیج فارس قرار دارند و هم‌اکنون در حالب بمباران وحشیانه این کشور فقیر هستند.»

در نزدیک به سه سالی که جنگ عربستان علیه یمن به طول انجامیده است، به نوشته ایندپندنت حدود ۱۰ هزار تن در این کشور جان باخته‌اند که ۴ هزار از آن، غیرنظامی بوده‌اند. به نظر رابرت فیسک، مستشاران نظامی آمریکایی و انگلیسی که نقطه‌گذاری اهداف عملیاتی عربستان سعودی را انجام می‌دهند، در قتل این غیرنظامیان که در عروسی و عزا یا در بازار بوده‌اند، شریک هستند.

مارثا مُندی، استاد بازنشسته دانشکده اقتصاد لندن می‌گوید داده‌هایی که وی از وزارت کشاورزی یمن استخراج کرده «به تدریج آشکار می‌کند که در برخی مناطق، سعودی‌ها عامدانه زیرساخت‌های کشاورزی را هدف قرار داده‌اند تا جامعه غیرنظامی را نابود کنند». وی به بمباران زمین‌های زراعی، دامداری‌ها، تأسیسات آبی، سیلوهای کشاورزی، بازار مواد غذایی و وسایل حمل این گونه محصولات اشاره کرد. این‌گونه حملات، آشکارا با کنوانسیون ژنو (۱۹۴۹) که عربستان نیز امضا کرده است، مغایرت دارد.

اینکه بمباران مزارع و تأسیسات آبی یمن ممکن است این کشور را به واردات مواد غذایی وابسته کند، اصلاً بعید نیست زیرا بخش کشاورزی در یمن، نحیف است.

یک نمونه بسیار تأمل برانگیز، دست کم دوبار بمباران اساسی تأسیسات «اداره توسعه تهامه» است. این شرکت در دهه ۱۹۷۰ میلادی با مشارکت بانک جهانی تأسیس شد و به قول مُندی، «تجسم سال‌ها خلاقیت در توسعه» بود و ساختار آبرسانی در زمین‌های کشاورزی مناطق اطراف را مدیریت می‌کرد.

با این اوصاف باید منتظر بود و دید آیا نمایش توزیع سبد غذا از سوی ریاض در یمن، سازمان‌های بین‌المللی را راضی می‌کند یا بالاخره اقدامی جدی برای تحریم عربستان انجام می‌دهند.

منابع

http://www.independent.co.uk/news/world/middle-east/saudi-arabia-s-bombing-of-yemeni-farmland-is-a-disgraceful-breach-of-the-geneva-conventions-a7376576.html#gallery

http://english.alarabiya.net/en/News/middle-east/2016/10/23/Saudi-Arabia-distributes-30-000-baskets-of-food-supplies-in-Yemen.html