شناسهٔ خبر: 24600444 - سرویس اقتصادی
منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

اخبار کشاورزی

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: در سال 96 تا به امروز 1389 میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت شده

صاحب‌خبر -

 پرداخت ۱۳۸۹میلیارد تومان خسارت کشاورزی

قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: در سال 96 تا به امروز 1389 میلیارد تومان خسارت در بخش‌های مختلف کشاورزی پرداخت شده و تنها 40 میلیارد تومان از مطالبات مرغداری‌های خسارت دیده از آنفلوآنزای پرندگان باقی مانده است. ابراهیم حسن‌نژاد، در پاسخ به اینکه در سال 96 چه میزان از خسارت‌های باغداران، زارعان و بخش دامی پرداخت شده است، ‌گفت: از ابتدای فروردین سال 96 تا به امروز یعنی 22 اسفندماه یک هزار و 389 میلیارد تومان خسارت پرداخت شده که بیشترین خسارت مربوط به بخش باغات بوده است. وی در پاسخ به اینکه آیا بدهی از مطالبات مرکبات‌کاران و چای‌کاران از سال گذشته باقی مانده با رد این موضوع گفت: هیچ باقی‌مانده بدهکاری از سال گذشته به کسی نداریم. قائم‌مقام صندوق بیمه محصولات کشاورزی در مورد آخرین وضعیت پرداخت خسارت به مرغداری‌هایی که ناشی از آنفلوآنزای حاد پرندگان طی 6 ماه اخیر خسارت دیده‌اند، گفت: از ابتدای فروردین امسال تا به امروز 187 میلیارد تومان خسارت برای آنفلوآنزا به مرغداری‌ها پرداخت کرده‌ایم و تنها 40 میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که مربوط به خسارت‌های اخیر است که به تازگی ثبت و ضبط شده است. حسن‌نژاد همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار فارس که شنیده می‌شود بودجه صندوق محصولات کشاورزی در سال 97 کاهش یافته، با تایید این موضوع گفت: دولت در بودجه پیشنهادی خود به مجلس همان میزان بودجه پیشنهادی سال 96 را ارائه کرده بود اما مجلس 400 میلیارد تومان بودجه صندوق بیمه محصولات کشاورزی را در سال 97 کاهش داده است. صندوق بیمه کشاورزی از جمله صندوق‌های بیمه‌یی است که از محل بودجه دولتی برای پرداخت خسارت‌های باغداران، دامداران و زارعان با ریسک بالا فعالیت می‌کند و سالانه دولت رقم زیادی را از بودجه دولتی برای پرداخت خسارت به این صندوق اختصاص می‌دهد.

 صرفه‌جویی آب با سامانه‌های نوین آبیاری

مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی از صرفه جویی ۱. ۲۷ میلیارد متر مکعب آب با اجرای ۲۸۸ هزار و ۳۴۱ هکتار سامانه‌های نوین آبیاری در سال جاری خبر داد. به گزارش وزارت جهاد کشاورزی، عباس زارع با اعلام این خبر گفت: اجرای این سطح از سیستم آبیاری نوین حداقل ۳۰ درصد افزایش عملکرد محصولات کشاورزی و ۲۵ درصد کاهش مصرف سم، بذر و کود شیمیایی را به دنبال خواهد داشت. وی افزود: از ابتدای سال ۹۶ تا پایان بهمن ماه ۱۴۶ هزار و ۹۴۹ هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند. مجری طرح سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: علاوه براین، در سال مالی ۹۶ میزان ۱۴۱ هزار و ۳۹۲ هکتار از پروژه‌های سیستم آبیاری نوین در اراضی کشاورزی کشور در حال اجرا است. زارع مجموع پروژه‌های مربوط به سیستم‌های نوین آبیاری را در سال جاری ۱۷ هزار و ۳۶۰ مورد عنوان کرد. وی یادآور شد: برای انجام پروژه‌های اجرا شده تا ماه گذشته ۱۵۵۹ پیمانکار ذی صلاح، ۳۰۶ مشاور و ۴۲۸ تولید‌کننده لوله و لوازم و تجهیزات آبیاری مجاز به کارفرمایی بهره‌برداران استفاده شده است. مشاور وزیر جهاد کشاورزی، مجموع اراضی تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری از ابتدای اجرای طرح تا پایان بهمن ماه سال ۹۶ را یک میلیون و ۷۴۸ هزار و ۲۹ هکتار عنوان کرد. به گفته وی استان‌های فارس با ۲۱ هزار و ۷۵۷ هکتار، اصفهان ۱۲ هزار و ۴۲۳ هکتار و همدان با ۷۷۱۴ هکتار بیشترین سطح اجرای سیستم آبیاری نوین را به خود اختصاص داده‌اند.

 اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار به طرح‌های آبخیزداری

رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: نقشه کاداستر ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور تهیه و ۲۰ میلیون هکتار از این اراضی برای حمایت و حفاظت به بهره‌برداران واگذار شده است. به گزارش ایلنا، خلیل‌آقایی رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در مراسم تقدیر از نمونه‌های منتخب ملی منابع طبیعی، اظهار داشت: نقشه کاداستر ۳۰ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور تهیه و ۲۰ میلیون هکتار از این اراضی برای حمایت و حفاظت به بهره‌برداران واگذار شده است. وی تصریح کرد: طرح کاداستر مناطق جنگلی سال آینده اجرا می‌شود. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: براساس گزارش فائو، مساحت جنگل‌های ایران در سال‌های اخیر ۱۵۰ هزار هکتار افزایش یافته است. آقایی تاکید کرد: طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌های شمال سال ۹۷ اجرا می‌شود. رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اختصاص ۲۰۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح‌های آبخیزداری در بودجه ۹۷، خاطرنشان‌کرد: پروژه‌های آبخیزداری سال آینده در همه شهرستان‌ها اجرا می‌شود. در این مراسم با حضور وزیر جهاد کشاورزی از نمونه‌های منتخب ملی منابع طبیعی با اهدای لوح و تندیس تقدیر شد

 انتقال کشت گیاهان آب‌بربه گلخانه

معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی گفت: با اجرای 290 هزار متر هکتار آبیاری تحت فشار در سال 96 رقمی حدود یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی صرفه‌جویی شده است. علی‌مراد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، در مورد آخرین وضعیت اجرای طرح‌های آبیاری نوین در سال 96 خاطرنشان کرد: امسال حدود 290 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در حال اجرا داریم که امیدواریم تا پایان سال مالی یعنی تیر ماه 97 این طرح‌ها به اتمام برسد. وی اضافه کرد: به ازای اجرای هر هکتار آبیاری تحت فشار 4 هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی می‌شود که طبق یک محاسبه سرانگشتی می‌توان گفت، یک میلیارد و 200 میلیون مترمکعب آب در این حوزه صرفه‌جویی شده است. معاون حجتی در پاسخ به این سوال که چه فکری برای کشت نشدن محصولات آب‌بری همچون هندوانه در استان‌های کم‌آب مانند سیستان و بلوچستان یا خراسان رضوی کرده‌اید، گفت: ما نمی‌توانیم به کشاورز بگوییم که هیچ محصولی را کشت نکند، بلکه سیاست ما این است که کشت گیاهان آب‌بر را به فضاهای کنترل شده (گلخانه) ببریم و اکنون توسعه گلخانه‌های کشور به‌شدت در حال اجراست.