شناسهٔ خبر: 24598736 - سرویس سیاسی
منبع: الف | لینک خبر

پژمانفر: چند ماه سوال از رئیس جمهور معطل ماند

حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در تذکر شفاهی گفت: ما در یک ماه گذشته دو سوال از رئیس جمهور داشتیم یک سوال در مورد موسسات مالی که ۱۸۰ نماینده این سوال را امضا کرده بودند. متاسفانه چند ماه این سوال بدون اینکه آیین‌نامه اجازه دهد معطل ماند.

صاحب‌خبر -

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر در تذکر شفاهی در نشست علنی امروز عصر مجلس (سه‌شنبه ۲۲ اسفند ۹۶) گفت: ما در یک ماه گذشته دو سوال از رئیس جمهور داشتیم یک سوال در مورد موسسات مالی که ۱۸۰ نماینده این سوال را امضا کرده بودند. متاسفانه چند ماه این سوال بدون اینکه آیین‌نامه اجازه دهد معطل ماند و بعد از اینکه به کمیسیون مربوطه رفت باز هم ۱۳ روز معطل شد و حال اینکه اگر طبق آیین‌نامه یک هفته را ملاک قرار می‌دادید تعداد افراد حدنصاب برای اینکه سوال برای رئیس جمهور ارسال شود و وی به مجلس بیاید وجود داشت.

وی افزود: این سوالات تا ۱۳ روز معطل ماند و در زمانی که جلسات مجلس تعطیل بود و نمایندگان در حوزه انتخابیه خود بودند با پیگیری‌هایی که معاونین پارلمانی دولت داشتند تعداد امضا‌ها را کم کردند.

نماینده مردم مشهد در مجلس اظهار داشت: امروز به شکل دیگری خلاف آیین‌نامه عمل می‌شود. بنابر آنچه در آیین‌نامه وجود دارد اگر ملاک را در نظر بگیریم تا روز یکشنبه دولت موظف بوده اگر کسانی که رای و امضای‌شان را می‌خواهند پس بگیرند را بیاورد تا روز یکشنبه این تعداد امضا‌ها برای طرح سوال از رئیس جمهور در پنج محور حدنصاب را داشته است.

پژمانفر اضافه کرد: امروز آمده‌اند و تفسیر رای می‌کنند. اینکه به دو جور تفسیر می‌شود و یک بار یک هفته را ۱۳ روز را حساب می‌کنند و یک بار یک هفته را ۸ روز حساب می‌کنند خلاف آیین‌نامه است. بعد هم می‌گویند که در مورد تقصیر و صراحت آیین‌نامه باید ببینید آقای لاریجانی چه می‌گوید. آیا آقای لاریجانی بالاتر از آیین‌نامه است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر نماینده مشهد گفت: اینکه شما می‌گویید سوال چند ماه در هیات رئیسه معطل ماند خودتان می‌دانید که اینطور نبود سوال مطرح شد و در یک جلسه غیرعلنی رئیس بانک مرکزی توضیحاتی را ارائه کرد و من هم گفتم مسیری را ما طی کرده‌ایم تا تعداد کثیری از افراد گرفتار موسسات مالی شدند و قوه مجریه نمی‌تواند به تنهایی مشکلات‌شان را حل کند جلساتی را برای حل مشکلات این افراد برگزار کردیم.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این جلسات بین قوای سه‌گانه برگزار شد و آقای پزشکیان از طرف قوه مقننه در این جلسات حاضر بود. بحث‌هایی کردند و بعد معلوم شد که دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکل را حل کند. چرا که اموال این موسسات ضبط شده و قوه قضاییه باید این اموال را بفروشد و طلب سپرده‌گذاران را بدهد.

وی افزود: با قوه قضاییه این موضوع را مطرح کردیم گفتند باید دادگاه تشکیل شود و تا دادگاه تشکیل شود نمی‌توانیم کاری کنیم. در جلسه عنوان کردیم که افرادی تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان سپرده دارند مطالبات‌شان پرداخت شود قوه مجریه پذیرفت، اما قوه قضاییه گفت که ما به دلیل شرعی نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم و راست هم می‌گفتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما از مقام معظم رهبری در این باره کمک خواستیم، چون این موضوع یک مسئله اجتماعی و چند میلیون آدم گرفتارش هستند اگر شما اذن بفرمایید مطالبات سپرده‌گذاران ابتدا تا سقف ۱۰۰ میلیون و بعد تا سقف ۲۰۰ میلیون پرداخت کنیم و در مرحله سوم افرادی که بیش از ۲۰۰ میلیون تومان سپرده‌گذاری دارند برای پرداخت مطالبات‌شان تامین اعتبار شود و این پروسه خیلی طول کشید و بعد از اینکه اذن گرفته شد انجام کار شروع شد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: این مسئله با هماهنگی همه قوا و لطف مقام معظم رهبری به اینجا رسیده و بانک مرکزی باید یک خط اعتباری برای این موضوع تخصیص دهد تا اموال موسسات مالی فروخته و مطالبات پرداخت شود و سوال هم که مطرح شود چیزی جز این نخواهد بود و البته اگر شما می‌خواهید سوال را دنبال کنید بفرمایید دنبال کنید.

وی افزود: خود آقایان به خاطر اینکه این مسیر انجام شده سوال را دنبال نکردند و بعد از اینکه حدود یک ماه گذشت شما آقای پژمانفر تذکر دادید که چرا شما به عنوان رئیس مجلس جلوی این کار را می‌گیرد من جلوی سوال را نمی‌گیرم من برایتان توضیح دادم و اگر فکر می‌کنید اینگونه میسر است انجام دهید شما هم اصرار کردید ما گفتیم موضوع به کمیسیون ارجاع شود؛ بنابراین هیچ مسئله‌ای برای جلوگیری از این سوال وجود نداشت و تنها ما یک مصلحتی را برای پیگیری آن روش داشتیم و من فکر کردم نمایندگانی که طرح سوال را امضا کرده‌اند پذیرفتند. من مطالب را خدمت‌تان گفتم، اما اگر شما اصرار می‌کنید می‌توانید پیگیری کنید. خود دوستان پیگیری نکردند و معلوم بود که بدنه مجلس می‌خواهد این مسیر به نتیجه برسد.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اینکه می‌گویید تفسیر آیین‌نامه با رئیس مجلس است و ما چه کاره‌ایم کم لطفی نفرمایید این آیین‌نامه میثاق همه ما است هم من باید رعایت کنم و هم شما. بحث این است که اگر در مجلس بررسی یک مسئله‌ای وجود داشت اینکه طبق قانون اساسی تخلفی در حال صورت گرفتن است تشخیص آن برعهده رئیس مجلس است این چیزی است که خودتان در آیین‌نامه به آن رای داده‌اید بالاخره باید یک نفر تصمیم بگیرد.

لاریجانی اضافه کرد: این مورد اصلاً تفسیر لازم ندارد و عنوان کرده که بعد از اعلام نظر کمیسیون تا یک هفته بعد است و نیازی به تفسیر ندارد.

وکیلی، عضو هیات رئیسه مجلس در ادامه صحبت‌های لاریجانی و در تشریح جزئیات آنچه در خصوص طرح سوال از رئیس جمهور رخ داده است، اظهار داشت: آقای وقفچی سوالی را در ارتباط با موسسات مالی از رئیس جمهور ابتدا داشتند که این سوال ۱۸۰ امضا نداشت. ۱۸۰ امضا، امضا‌هایی بود که تقاضای ارجاع داشتند نه تقاضای سوال و سوال ۷۷ امضا داشت که به کمیسیون رفت و زمانی که ارجاع شد به کمیسیون، دولت امضا‌های کاهش را به هیات رئیسه ارائه کرد.

وکیلی خاطرنشان کرد: به‌رغم اینکه این امضا‌ها ارائه شده بود ما معتقد بودیم باید اجازه داد موضوع در کمیسیون بررسی شود و بررسی شد. پایان گزارش کمیسیون که به هیات رئیسه ارائه شد با هفته تعطیلات مجلس مصادف شد و، چون با این تعطیلات همزمان شد، چون امضا‌های دولت کاهش پیدا کرده بود، پیوست بود ما باید علی‌الاصول پس از یک هفته این سوال را مختومه می‌کردیم

وی افزود: از آنجایی که این موضوع به هفته تعطیلات مجلس مصادف شده بود بنده به حاج‌آقای ذوالنوری و حاج‌آقای پژمانفر و آقای دکتر مطهری در حقیقت همراهی کردم و آن این بود که یک هفته را تمدید کردیم تا دوستان گفتند به نمایندگان برای راستی‌آزمایی یا امضا‌هایی که دولت ادعا می‌کند پس گرفته شده، دسترسی پیدا کنیم.

عضو هیات رئیسه مجلس در تشریح جزئیات مربوط به طرح سوال نمایندگان از رئیس جمهور رد پنج محور اظهار داشت: این سوال وقتی با ۱۰۲ امضا به هیات رئیسه تحویل داده شد بدون معطلی به کمیسیون ارجاع شد. کمیسیون در روز دوشنبه هفته گذشته جلسه خود را برگزار کرد و گزارش خود را به هیات رئیسه ارائه داد.

وکیلی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه سوال از رئیس جمهور امری مسبوق به سابقه بوده من با اجازه هیات رئیسه فهمم از آیین‌نامه این بوده که روز دوشنبه را روز برگزاری کمیسیون بوده جزو یک هفته محاسبه کردم، جمعه را از هفته کم کردم و روز یکشنبه هفته جاری با حاج آقای ذوالنوری به عنوان مولف امضا‌ها تماس گرفتم و به آقای ذوالنوری گفتم فردا که دوشنبه است پایان یک هفته پیش‌بینی شده در آیین‌نامه برای طرح سوال است. اگر اجازه می‌دهید ما تا ساعت ۱۵:۳۰ فردا دوشنبه صبر می‌کنیم و پس از این ساعت ملاحظه می‌کنیم. اگر امضا‌ها به قوت خود باقی بود سوال اعلام وصول می‌شود و حاج‌آقای ذوالنور هم پذیرفتند، اما گفتند اگر امضا‌ها کاهش پیدا کرد به اطلاع ما برسد.

وی افزود: دیروز که دوشنبه بود دولت ساعت ۱۵ تعداد ۴۰ امضا را که پس گرفته شده بود به هیات رئیسه ارجاع داد.

عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: حاج‌آقای ذوالنور مراجعه کردند و گفتند ۲۲ امضا از این ۴۰ امضایی که دولت ارائه کرده مجدد گفته‌اند که امضای ما در خصوص طرح سوال از رئیس جمهور به قوت خود باقی است. من گفتم که با فهم خودم این امضا‌ها را به هیات نظار می‌دهم تا تطبیق بدهند اگر به قوت خود باقی است با اجازه رئیس مجلس به شرط تجدید ۵۹ امضای دیگر این سوال مجدد به جریان می‌افتد. مگر اینکه آقای رئیس بگوید این مبنا را که بنده در تفسیر هفته ارائه کرده‌ام غلط است و اگر غلط است و این تفسیر باشد که پایان هفته یکشنبه بوده سوال به قوت خود باقی است و اگر مبنای تفسیر این باشد که پایان هفته امروز بوده و نه دیروز و یا اینکه فردا باشد، بنابراین این امضایی که من کرده‌ام که سوال مختومه است اعلام نشده و این موضوعی هم که من می‌گویم اعلام مختومه شدن نیست بلکه ما در حال رسیدگی وضعیت امضا‌ها هستیم و راه باز است و هر تفسیری که از هفته ارائه شد ما براساس آن عمل می‌کنیم.