شناسهٔ خبر: 24597650 - سرویس سیاسی
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

پایان طوفانی استیضاح آخوندی/ نماینده‎ای برای تشییع جنازه مجلس، اذان گفت!

سیاست > مجلس - جلسه استیضاح عباس آخوندی برخلاف شروعی آرام پایانی طوفانی و پر از جنجال داشت.

صاحب‌خبر -

فائزه عباسی: برخلاف صبح، جلسه بررسی استیضاح آخوندی(وزیر راه) در آرامشی کامل آغاز شد نه از آن رفت و آمدهای صبح خبری بود و نه از آن گعده های پرحرف و حدیث؛ اما این آرامش گویا آرامش قبل از طوفان بود چراکه هیاهو و جنجال ها آنچنان حدت و شدت گرفت که حتی برای دقایقی موضوع استیضاح وزیر راه فراموش شد.

تحصن اصولگرایانه

ماجرا از اعلام موضع محمدعلی وکیلی نماینده تهران و عضو هیات رئیسه مجلس درباره منتفی شدن سوال از رئیس جمهور شروع شد. بعد از این اعلام موضع حاجی بابایی رئیس فراکسیون اصولگرایان به سمت صندلی قاضی پور (نماینده ارومیه) رفت و با حرکات انگشتش به حالت اعتراضی موضوعی را به نادر قاضی پور گفت که بلافاصله او به سمت محبی نیا و سپس به سمت هیات رئیسه رفت دقایقی طول نکشید که ذوالنوری از متولیان سوال از رئیس جمهور به همراه احد آزادی خواه و پژمانفر در جایگاه هیات رئیسه حاضر شدند و بحث با وکیلی آنچنان بالا گرفت که بیشتر نمایندگان در جایگاه حاضر شدند تا شاید بتوانند قضیه را حل و فصل کنند و این بگو مگو ها انقدر شدت گرفت که آخوندی ترجیح داد صحبت هایش را قطع کند. در این لحظه که علی لاریجانی ریاست مجلس را به عهده داشت با خونسردی کامل به آخوندی توصیه کرد صحبت هایش را ادامه بدهد.

با حضور دیگر نمایندگان نه تنها غائله فیصله پیدا نکرد بلکه معترضین در  جایگاه هیات رئیسه به نشستند. در این لحظه مسعود پزشکیان به جایگاه آمد و در کنار تحصن کنندگان نشست تا بتواند آنها را متقاعد کند در نهایت ذالنوری،پژمانفر، پزشکیان و وکیلی از صحن خارج شدند تا جلسه ای بیرون از صحن علنی مجلس داشته باشند.

پینگ پونگ امید و امیر آبادی

ماجرای تحصن در هیات رئیسه تنها حاشیه جلسه بعد از ظهر نبود بلکه وقتی نوبت به نطق امیرآبادی نماینده قم در موافقت با استیضاح رسید موج تازه ای از حواشی به دنبال آن مطرح شد. این نماینده مجلس که اول در کنایه و مزاحی نسبت به آخوندی گفت: از زرنگی آخوندی است که به اصفهانی ها که میرسد می گوید پدر من اصفهانی بوده، به آذری ها می‎گوید مادرم آذری بوده، به نجفی‎ها می گوید من متولد نجفم و به ما هم می گوید من بچه قمم! مگر مساله ملی را با مناطق می توان حل کرد؟ (اینجا)

اما بعد از پایان کنایه هایش به آخوندی پای امیدی ها را به میان کشید و گفت:«آقای آخوندی را یک بار استیضاح کردیم و همکاران عضو فراکسیون امید در این استیضاح همکاری لازم را نکردند و وزیر رأی لازم و مجدد را کسب کرد، این بار نیز پرچم دار استیضاح همکاران عضو فراکسیون امید بودند، این انتظار را داشتیم پای استیضاح باقی بمانند.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسه ای که برای برنامه ریزی این استیضاح داشتیم با استیضاح کنندگان، مقرر شد اعضای فراکسیون امید صحبت هایی را مطرح کنند که متاسفانه عقب نشینی کردند، اظهار داشت: با صداقت تمام وارد این استیضاح شدیم و قصد داشتیم به اعضای فراکسیون امید که از ما امضا گرفتند کمک کنیم، زیرا در سانحه هوایی اخیر بسیاری از مردم داغدار شدند و حق این عزیزان بود که مجلس رسیدگی لازم را انجام دهد.

او در ادامه با اشاره به اینکه اسناد زیادی را از عملکرد آقای وزیر در اختیار داشتم و مطالب زیادی تهیه کرده بودم، اما از وقت خود نمی خواهم استفاده کنم زیرا به نظر می رسد گفتن مطالب فایده ای ندارد، اضافه کرد: پیامکی برای برخی نمایندگان عضو یکی از فراکسیون ها آمده است که به وزیر رأی دهند.»

این صحبت های امیر آبادی به یکباره امیدی ها را به دور هم جمع کرد و تابش، حسین زاده،میرزایی نیکو، مازنی، صادقی و تعدادی دیگر از اعضای فراکسیون را به پای صندلی عارف کشاند و دقایقی با هم بحث کردند که عارف با حرکت دست به تابش اشاره کرد تا تذکر بدهد که تابش بلافاصله کتاب آئین نامه را به نشانه تذکر داشتن بلند کرد اما او تا پایان جلسه فرصت پیدا نکرد تذکرش را مطرح کند. اما به جای او کواکبیان پاسخ امیرآبادی را داد و گفت: 11 نفر از نمایندگان اصلاح طلب طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی را امضا کرده بودند البته ما در مجمع عمومی و شورای مرکزی فراکسیون امید جلسه گذاشتیم که آخرین جلسه آن ظهر امروز بود و تصمیم گرفتیم با استیضاح مخالفت کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، افزود: پیچیدگی در کار نبود اما اگر قرار بر انجام کار فراکسیونی باشد ما نسبت به عملکرد برخی فراکسیون‌ها در مجلس خیلی حرف‌ها داریم.

شکایت تاجگردون از پزشکیان نزد لاریجانی

تاجگردون که از موافقان سرسخت استیضاح ربیعی بود نسبت به نحوه رای گیری شمارش آرا اعتراض داشت که در دقایق پایانی جلسه بعد ازظهر خطاب به لاریجانی در تذکری گفت: امروز حضرتعالی در اداره رأی گیری خیلی با دقت نکاتی را در ارتباط با اعضای حاضر در جلسه اعلام کردید.

تاجگردان با اشاره به ماده 100 گفت: تشخیص عده حاضر با استفاده از تابلو است که در اول هر جلسه و باید قبل از اخذ آرا به وسیله رئیس جلسه اعلام شود.

وی در ادامه گفت: براساس ماده 128 به مجرد اعلام اخذ رای تعداد نمایندگان حاضر در جلسه به استناد دستگاه شمارشگر توسط رئیس جلسه اعلام و فرآیند اخذ  رأی بلافاصله انجام می گیرد؛  آقای رئیس شما در جلسه صبح حضور نداشتید، رئیس محترم وقت جلسه اعلام فرمودند تعداد حاضرین 248 رأی است درحالی که پس از شمارش آرا تعداد را 253 نفر اعلام کردند اعتراض کردیم چراکه به همین دلیل است که براساس آیین نامه آرا باید اعلام شود.

رییس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: فاصله بین 248 و 253 عددی است؛ قصد سوءبرداشت ندارم اما حتی یکی از عزیزان پس از آنکه شمارش آرا انجام شد وارد مجلس شد ساعت ورودش این را نشان می دهد و پس از آنکه در حال جمع کردن آرا بودیم، رأی خود را داد.

تاجگردون بیان کرد: آقای رئیس، حضرت عالی و هیات رئیسه مجلس به وجدان خودتان در برابر قسمی که برابر ملت ایران خورده اید، به وجدان شرعی خود رجوع کنید. هیات رئیسه تعداد آرا را دوباره بررسی کند.

این صحبت تاجگردون با پاسخ پزشکان رو به رو شد و او گفت : ما تعداد امضا ها را با تعداد آرا تطبیق دادیم و مشکلی نبود برخی بعد از اعلام ما به صحن اضافه شدند. پزشکیان طرح چنین مباحثی را نادرست خواند.

تشییع جنازه مجلس

پس از آنکه آرا اعلام شد و نتیجه آن به ابقای آخوندی ختم شد نمایندگان موافق استیضاح اعتراض داشتند و گاهی میان آن ها بحث هایی درمی گرفت. درست در دقایق پایانی که علی لاریجانی و محمدعلی وکیلی در حال پاسخ به مسئله سوال از رئیس جمهور بودند یکی از نمایندگان شروع کرد به اذان گفتن؛ علی ادیانی که داشت از مقابل جایگاه خبرنگاران عبور می کرد رو به آنها گفت این صدای اذان به نشانه تشییع جنازه مجلس است .

216 29