شناسهٔ خبر: 24589451 - سرویس بین‌الملل
منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

شکنجه شاهزاده‌های سعودی بازداشت‌شده برای دریافت پول

بیزنس اینسایدر در مطلبی اقدام دولت عربستان به شکنجه شاهزاده‌های سعودی بازداشت شده برای دریافت پول را مورد بررسی قرار داد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین / بیزنس اینسایدر در مطلبی نوشت: براساس اسناد و مدارک موجود، عربستان به منظور دریافت پول و امتیاز از شاهزاده های متمول سعودی که در بازداشت بودند به زور، تهدید و آزار و اذیت های جسمی متوسل شده است.

بازداشت گسترده شاهزاده‌های سعودی که به ادعای ریاض در راستای مبارزه با فساد بوده است، از اوایل نوامبر 2017 با دستگیری 11 شاهزاده و تاجر سعودی آغاز شد. این تاجران و مقامات ثروتمند آل سعود در هتلی در ریاض به نام "ریتز کارلتون" بازداشت شدند.

به گزارش نیویورک تایمز، 17 شاهزاده سعودی بازداشت شده به دلیل شدت جراحات وارده به بیمارستان منتقل شدند که یکی از آنها پس از تحمل شکنجه‌های بسیار و جراحات عمده در بازداشت جان خود را از دست داد. اعضای خانواده افراد دستگیر شده اظهار کردند این افراد تحت شکنجه هایی نظیر محرومیت از خواب، تحقیر و پوشاندن سرهایشان در هنگام بازجویی قرار گرفته‌اند.

از مصادیق شکنجه افراد بازداشت شده می توان به مرگ یکی از افسران ارتش سعودی بر اثر شکستن و پیچاندن گردن اشاره کرد. این در حالی است که به گفته شاهدان، در جسد این فرد آثار ضرب و شتم و کبودی نیز به وضوح قابل رویت بود. همچنین پزشکی که جسد این قربانی را بررسی کرده بود، اذعان کرد بر بدن او آثار سوختگی ناشی از استفاده از شوک الکتریکی به چشم می خورد.

این در حالی است که مقامات سعودی مدعی هستند بازجویی از این افراد در تطابق کامل با قوانین عربستان بوده است. دولت سعودی ادعا کرد: «تمام کسانی که تحت بازجویی قرار گرفتند، در صورت بروز شرایط مزمن به مراقبت های پزشکی و مشاوره های قانونی دسترسی کامل داشتند.»

در جریان این دستگیری ها بیش از 200 شاهزاده و مقام ارشد سعودی از سوی دولت عربستان بازداشت شدند. گفته می شود محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان سعودی) در مذاکره با این افراد در راستای باج گیری در قبال آزادی آنها مبلغی معادل 100 میلیارد دلار به دست آورده است. به گفته دولت سعودی کمیته ضدفساد عربستان که ریاست آن بر عهده بن سلمان است، از اختیاراتی نظیر صدور حکم بازداشت، مسدود کردن حساب های بانکی و اعمال محدودیت های مسافرتی برخوردار است.

به گزارش آسوشیتدپرس، حدود 1700 حساب بانکی شخصی شاهزاده های سعودی در ماه نوامبر مسدود شد. منتقدان معتقدند جزئیات برنامه سرکوب شاهزاده های سعودی موسوم به برنامه مبارزه با فساد، که در ماه دسامبر متوقف شد، همچنان محرمانه باقی مانده است و هیچ اطلاع مشخصی از شرح معاملات انجام شده میان محمد بن سلمان و شاهزاده های بازداشت شده در دسترس نیست.  / باشگاه خبرنگاران