شناسهٔ خبر: 24427261 - سرویس فرهنگی
منبع: نسیم | لینک خبر

تشریح دستاوردهای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد؛

در کانون‌ نگاه ما رنگین‌کمانی است/برای رفع آسیب‌های اجتماعی از ظرفیت مساجد بهره ببریم

دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد کشور با اعلام این خبر که در آستانه بیست و پنجمین سال تأسیس کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد اساسنامه این سازمان در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گفت: ما اولین شورای سیاست‌گذاری ستاد کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد را بعد از ۲۵ سال به صورت رسمی تأسیس کرده‌ایم و نگاه ما در کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد رنگین‌کمانی است یعنی مسجد متعلق به تمام قشرها، سلیقه‌ها و افکار است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی روز یکشنبه، ۱۳ اسفندماه در نشست خبری ربع قرن تلاش کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد کشور با ارائه گزارش و عملکرد این کانون‌ها در طی ۲۵ سال گذشته اظهار کرد: مسجد بهترین مکان برای ارتباط زمینیان به آسمان است. مقام معظم رهبری تعبیری دارند که می‌فرمایند مسجد مرکز اتصال است و مسجد بهترین وسیله برای وصل شدن است.

وی ادامه داد: طبق احادیث دینی مسجد حمزه وصل زمین و آسمان است. مسجد بهترین مکان برای حفظ دین انسان معاصر است. همچنین مسجد منشأ نهضت‌های بزرگ اسلامی است. نمونه آن شکل‌گیری انقلاب اسلامی است و نهضت‌های پیشین نیز از مسجد آغاز شده است. یکی از سالم‌ترین اجتماعات مسلمان جامعه بچه‌های بسیجی است. ما اگر به فکر رفع آسیب‌های اجتماعی هستیم که دغدغه رهبری نیز است، بهترین راهش انس با مسجد است.

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با ارائه گزارشی از عملکردهای ۲۵ ساله کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: بعد از ۲۵ سال تلاش شاهد تأسیس ۲۴ هزار کانون در مساجد کشور هستیم. یعنی تقریبا به طور متوسط هر سال حدود ۱۰۰۰ کانون ثبت شده است در حال حاضر حدود ۱۴ هزار کتابخانه در دل کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت دارد. همچنین بیش از دو میلیون نفر اعضای این کانون‌های فرهنگی هنری مساجد هستند. ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در آستانه سالروز ربع قرن تلاش‌اش به صورت رسمی هویت پیدا کرد و اساسنامه ما در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد.

ارزانی در ادامه با بیان اینکه از سه هفته قبل فعالیت‌های ما برای تصویب اساسنامه صورت گرفت و خوشبختانه در این راستا به نتایج خوبی رسیدیم، گفت: ما در افق ۱۴۱۴ نیز چشم‌انداز خود را مشخص کرده‌ایم و برای ۱۷ سال آینده برنامه‌ها و تکالیفی را بر عهده گرفته‌ایم که بتوانیم مؤثرتر در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد فعالیت داشته باشیم. از جمله برنامه‌های ما در افق ۱۴۱۴ بحث شبکه‌های فراگیر فرهنگی و هنری، خانواده محوری و اینکه مسجد باید پایه اساسی در کشور باشد را داریم. موثرترین دغدغه ما کیفی‌سازی این فعالیت‌ها است و در صدد هستیم علاوه بر افزایش کمی در راستای کیفی‌سازی نیز گام‌ها موثری را برداریم.

وی در ادامه با بیان این مطلب که تنها شبکه مویرگی که در دل عشایر و روستا نیز فعالیت دارند کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد است، خاطر نشان کرد: ما در صدد هستیم که جریان‌سازی را در عرصه  اجتماع از مساجد داشته باشیم و رویکرد ما در افق ۱۴۱۴ یک رویکرد اجتماعی است و در صدد هستیم که در قالب فعالیت‌های فرهنگی و هنری دغدغه‌های اجتماعی را رفع کنیم و در صدد کنترل آسیب‌ها هستیم. هم نوا کردن طنین اهالی مسجد، مجاورین مسجد و مسئولان از تکالیف فراروی ما است. مقام معظم رهبری فرمودند در مسجد امام جماعت رهبر است و باید به گونه‌ای فعالیت کند که همه جوانان جذب مساجد شوند. دغدغه امروز ما وحدت است و این وحدت با محوریت مسجد شکل می‌گیرد. ما نگاه‌مان در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد رنگین‌کمانی است. نمی‌گوییم این فرد یا این قشر فقط باید در مسجد باشد بلکه مسجد مرکز وحدت است و همگان باید در آن حضور داشته باشند.

دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد با اعلام این خبر که اولین شورای سیاست‌گذاری ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد بعد از ۲۵ سال رسما تأسیس می‌شود، یادآور شد: سه وزیر، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، شهردار، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، رئیس سازمان اوقاف، مسئول بسیج و... اعضای شورای ستاد سیاست‌گذاری هستند و برای اولین بار در هفته آینده رسما این شورا فعالیت خود را آغاز می‌کند تا از ظرفیت‌های این سازمان‌ها برای بهره‌وری هر چه بیشتر فعالیت‌ها در مساجد بهره ببریم. انشاءالله رونمایی پرتال جامع فعالیت‌های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد را تحت عنوان سامانه "سجا" داریم که در این سامانه تمام آمار و اطلاعات کانون‌های فرهنگی هنری مساجد به یکدیگر وصل می‌شود و این پرتال از فروردین ۹۷ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز می‌کند.

ارزانی در ادامه با بیان اینکه سرود ملی بچه‌های مسجد یکی دیگر از اقدامات ما در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد است، افزود: با حضور اصحاب رسانه امروز این سرود ملی رونمایی شد و اولین ایده شو یا استارت‌آپ بچه‌های مسجد را از اول فروردین ۹۷ داریم که پوستر آن امروز رونمایی می‌شود. در این استارت‌آپ به دنبال ایده‌پردازی بچه‌های مسجد هستیم که به طور متوسط در سه حوزه امیدآفرینی، مسجد و فضای مجازی، مسجد و تحولات اجتماعی از جمله فعالیت‌های آن‌ها است. بچه‌های مسجدی و اهالی فرهنگی و هنر از اولین فروردین تا ۱۰ تیرماه می‌توانند ایده‌های خود را ثبت کنند که نفرات برتر آن‌ها مورد تقدیر قرار می‌گیرد. آن‌ها می‌توانند ایده‌هایی در عرصه فضای مجازی و ایده‌های تجاری نیز داشته باشند و ما به کسانی که زودتر در سامانه "سجا" ثبت نام کنند و بالاترین مشارکت را داشته باشند بیشترین امتیاز را می‌دهیم. رویکرد اصلی ما در کانون فرهنگی هنری مساجد رویکرد اجتماعی است و ما در صدد هستیم که آسیب‌های اجتماعی که در بین کودکان و به خصوص زنان وجود دارد را از طریق فعالیت‌های مساجد از بین ببریم. ارتباط با مسجد یک مدلی است که باید به آن دقت کنیم. امروز فضای مجازی جزو لاینفک جامعه بشری است و رویکرد اصلی ما نیز در کانون‌ها فضای مجازی است.

دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خاطر نشان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمایند مسجد، مدرسه، دانشگاه و مرکز تفکر است و به تعبیر امام صادق (ع) ما اگر می‌خواهیم در این عرصه به موفقیت برسیم باید یاد بگیریم و آموزش بدهیم. آموزش مدام و مستمری را برای خانواده‌ها در نظر گرفته‌ایم و ما خود را ملزم می‌دانیم که به صورت جدی در فعالیت‌های کانون فرهنگی هنری مساجد به بحث خانواده و فضای مجازی توجه داشته باشیم. ما ظرفیت مساجد را به خوبی شناسایی نکرده‌ایم. برای حل آسیب‌های اجتماعی مساجد ظرفیت گسترده‌ای دارند که ما باید از آن‌ها نهایت استفاده را داشته باشیم. برای بهره‌وری بیشتر نیازمند مهارت‌افزایی و دانش‌افزایی اعضای این ستاد هستیم که در حوزه فضای مجازی و بحث بانوان و کودکان به صورت جدی‌تر وارد شویم.

ارزانی در ادامه با اشاره به اینکه ما معتقدیم کانون‌های فرهنگی در فضای مجازی ظرفیتی بسیار عظیم دارند، افزود: در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد توجه ما فقط به پایتخت نیست چرا که نیمی از کانون‌های ما در روستاهای و عشایر فعالیت دارند و در حدود ۱۶۹۰ کانون فرهنگی هنری مساجد اهل سنت داریم. توجه به خلاقیت و نوآوری بچه‌های مساجد و تولید محصولات فرهنگی و هنری آن‌ها از دیگر اقدامات و فعالیت‌های ما در مساجد است. در حوزه بین‌الملل نیز ما طرح اخوت مساجد جهان اسلام را داریم که از ابتدای ۹۷ کلید می‌خورد. برای این اقدام آیین‌نامه حقوقی نیز تصویب کرده‌ایم.

دبیر ستاد کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در ادامه با بیان اینکه ما در برنامه سه ساله خود که از اول فروردین ۹۷ کلید می‌خورد مخاطب اصلی و ویژه خود را کودکان و نوجوانان قرار داده‌ایم، اظهار کرد: برای ما کودک هفت سال اول زندگی تعریف می‌شود و نوجوان هفت سال دوم زندگی. این تعریفی است که اسلام نیز از دوران کودکی و نوجوانی ارائه داده است. کودکان در سنین پایین اگر نتوانند از فعالیت‌های این کانون بهره ببرند از مادران آن‌ها دعوت می‌کنیم تا در فعالیت‌های کانون حضور داشته باشند. شادی، امید و نشاط جزء جدایی ناپذیر هویت بچه‌های مسجد است و مقام معظم رهبری همواره بحث شوق‌آفرینی و شوق‌آوری را در مسجد مطرح کرده‌اند و دغدغه رئیس جمهور نیز همین است. بر همین اساس ما در صدد هستیم که بتوانیم برنامه‌هایی در عرصه شادی‌آفرینی و شادی آوری نیز در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد داشته باشیم.

ارزانی در ادامه در پاسخ به این سوال ایسنا که ستاد عالی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد برای رفع موازی‌کاری‌ها در عرصه فعالیت‌های مساجد چه اقداماتی دارد، خاطر نشان کرد: ما ۳۰۰ نفرساعت وقت گذاشته‌ایم که برنامه‌هایی را ارائه بدهیم تا این موازی‌کاری‌ها از بین برود. حتی اگر ارگان و یا نهادی فعالیتی را آغاز کرده باشد که با نهاد دیگری در راستای موازی کاری باشد اگر چند سال از فعالیت آن‌ها نیز گذشته باشد ما در صدد این هستیم که آن ارگان و یا نهاد دیگر فعالیتی نداشته باشد که با سایر نهادها موازی کاری شود. بزرگترین شبکه اجتماعی خانواده را ما در مساجد ایجاد کرده‌ایم تا از این طریق موازی کاری‌ها از بین برود چرا که برای این مورد از طرف ارگان‌ها و نهادها تعریفی صورت نگرفته بود و ما در کانون‌ها سعی کرده‌ایم به این موضوع بپردازیم.

وی بیان کرد: در تمام کشورها دولت خود را موظف می‌داند که آموزش‌های فکری و معنوی را برای مادران و نوزدان آن‌ها داشته باشد اما این امر در کشور ما بر عهده هیچ نهاد یا ارگانی نیست. ما در صدد هستیم که در شورای سیاست‌گذاری در این مسیر پیشگام باشیم.

ارزانی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر اینکه در عرصه فعالیت‌های فرهنگی و هنری و تولید فیلم و اثر در عرصه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد و اقدامات آن‌ها برنامه‌ای دارید یا خیر؟ گفت: جشنواره طنین در استان گلستان امسال به صورت ملی برگزار می‌شود و سال بعد در شب ولادت حضرت زهرا (س) ما این جشنواره را به صورت بین‌المللی برگزار می‌کنیم. فیلم‌نامه‌نویسی، داستان کوتاه، رمان و... از جمله برنامه‌هایی است که در این جشنواره به آن پرداخته می‌شود. امسال جشنواره طنین به میزبانی استان گلستان برگزار می‌شود و برای سال بعد آن برنامه‌های ویژه‌ای داریم و در صدد هستیم که فعالیت‌های کانون هر سال در شب میلاد حضرت زهرا (س) به صورت خاص و ویژه باشد چرا که امسال بیست و پنجمین سال تأسیس کانون‌های فرهنگی هنری مساجد همزمان شده است با شب میلاد حضرت زهرا (س) یعنی ۱۸ اسفندماه.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.