شناسهٔ خبر: 24308178 - سرویس اجتماعی
منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

هرگز این غذاها را دوبار فریز نکنید!

برخی از مواد غذایی هنگامی که یکبار یخ آن ها به طور کامل آب شد، نباید مجدد در فریزر قرار بگیرند و منجمد شوند. در این مطلب غذاهایی که هرگز نباید را دوبار فریز کنید را معرفی می کنیم.

صاحب‌خبر -
همیشه شنیده ایم که اگر یخ برخی از مواد غذایی آب شود نباید مجدد در فریزر قرار گیرد اما به چه دلیل؟ چه مواد غذایی شامل این دسته می شوند؟ برای دانستن این موضوع باید اصول نگهداری و بسته بندی مواد غذایی را بدانیم تا کمتر در معرض اشتباه، از بین بردن خاصیت مواد غذایی و آسیب به خود و عزیزانمان قرار بگیریم. در این مطلب مواد غذایی که نباید دوبار فریز کنید را به شما معرفی می کنیم. 

به گزارش نامه نیوز غذاها را در بسته‌های کوچک و به اندازه نیازتان بسته بندی نمایید دراینصورت هم سریعتر منجمد می‌‌شوند و هم استفاده از آن راحت تر خواهد بود و نیازی نیست که  حجم زیادی از مواد غذایی را برای یکبار مصرف از فریزر خارج کرده و پس از یخ زدایی، مجدد باقی مانده را در یخچال قرار دهید.

طبقه‌های فریزر را با انباشتن بسته‌های غذایی پر نکنید و به اندازه کافی فضا برای جا به جایی هوا بگذارید تا بسته‌ها سریع تر منجمد شوند.

مواد گوشتی
فرآیند انجماد، میکروارگانیسم‌های موجود در مواد گوشتی را از بین نمی‌‌برد، بلکه آنها را غیر فعال می‌‌کند. بنابراین افزایش دمای محیط حتی بدلیل قطع برق یا باز ماندن درب فریزر سبب فعالیت دوباره میکروب‌ها و فساد مواد غذایی می‌‌شود.

به همین دلیل هرگز نباید مواد گوشتی را در صورت نیاز یخ زدایی کنید چون با اینکار سبب فعالیت مجدد آن ها شده و به دلیل عدم پخت، میکروارگانیسم ها شروع به فعالیت و رشد می کنند و سبب تغییر مزه، خواص و کیفیت آن ها می شوند.

میوه ها و سبزیجات
۹۰ درصد وزن اکثر میوه‌ها و سبزیجات از آب تشکیل شده است. این آب و دیگر مواد شیمیایی، در سلول‌ها قرار گرفته و ساختار و بافت مناسبی به آن می‌‌بخشند. وقتی این مواد در حالت انجماد قرار می‌‌گیرند و آب درون آنها یخ می‌‌زند، حجم شان بیشتر شده و بلورهای یخ، دیواره‌های سلول را پاره کرده و بیرون می‌‌زنند. در نتیجه، وقتی یخ این محصولات، هنگام مصرف باز می‌‌شود، بافت خوراکی‌ها بسیار نرم تر از قبل از زمان انجماد می‌‌شود.

به همین دلیل در صورت یکبار یخ زدایی و عدم مصرف در صورت فریز کردن مجدد این مواد، تمام خاصیت تغذیه ای خود را از دست می دهند.