شناسهٔ خبر: 24268453 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشستی در لندن مطرح شد:

اصطلاح «اسلام هراسی» بیانگر وضعیت نژادپرستانه ضد مسلمانان در انگلیس نیست

لندن - ایرنا - شرکت‌کنندگان در نشستی در لندن که با موضوع «اسلام هراسی: تعریف، نقشه و روش مقابله» برگزار شد، عنوان کردند که اصطلاح «اسلام هراسی» بیانگر وضعیت نژادپرستانه ضد مسلمان امروز در انگلیس نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، در این نشست که جمعه شب از سوی موسسه «سیتی سیرکل» در اندیشکده «خانه ابرار» برگزار شد، صاحب‌نظران دیدگاه‌های خود را درباره وضعیت اسلام هراسی در انگلیس به بحث گذاشتند.
«عمر خان» مدیر موسسه «رانیمید» که به گفته او اتاق فکری است برای مبارزه علیه نژادپرستی با اشاره به تاریخچه 50 ‌ساله این موسسه گفت که اولین تعریف قابل‌قبول از اسلام هراسی در گزارش سال 1997 این موسسه ارائه‌شده است. اما پس از نزدیک 20 سال از آن زمان، با تغییر واقعیت‌های سیاسی-اجتماعی لازم است که به تعریف جدیدی برسیم.
وی توضیح داد که اسلام هراسی فقط یک عقیده یا یک ذهنیت نیست، بلکه رشته‌ای از عوامل، رویکردها و عملکردها است که روی زندگی اقلیت مسلمان در انگلیس تأثیر واقعی و ملموس دارد.
عمر خان به‌عنوان‌مثال به تأثیر اسلام هراسی روی بیکاری، مشکل مسکن و نهادینه شدن فقر در جامعه مسلمان اشاره کرد که از نتایج ملموس این پدیده هستند.
این فعال مدنی توضیح داد که واژه اسلام هراسی (اسلام و فوبیا)، به شنونده این‌طور وانمود می‌کند که دعوا بر سر عقاید و ایده‌هاست. به گفته وی در واژه اسلام هراسی، هم «اسلام» و هم «هراس» (فوبیا) هر دو گمراه‌کننده هستند. اسلام هراسان این‌طور وانمود می‌کنند که از اسلام به‌عنوان یک عقیده می‌ترسند و هراس دارند. درحالی‌که اسلام هراسی یک نوع نژادپرستی است.
عمر خان تأکید کرد که باید به دنبال واژه جدیدی بود که نژادپرستی و نفرت نژادی علیه مسلمانان را به‌طور واضح‌تری بیان کند. وی عبارت نژادپرستی ضد مسلمانان را پیشنهاد داد و گفت باید دقت کنیم که قربانی اسلام هراسی، افراد و انسان‌ها هستند و بنابراین باید به «مسلمان» در اینجا توجه کرد نه به اسلام به‌عنوان یک دین.
«ایزابل کینگ اسکات» سرپرست سیاست‌گذاری و پژوهش موسسه همکاری و توسعه مسلمانان معروف به «مند» درباره ریشه‌ها و مکانیسم‌های اسلام هراسی سخن گفت. وی به وجود رویکردهای متعدد تئوریک در این زمینه اشاره ‌کرد و از اهمیت درک اسلام هراسی به‌عنوان شعبه‌ای از نژادپرستی سخن گفت. وی اظهار داشت که اسلام هراسی جنبه بیگانه هراسی هم دارد و باید توجه کرد که در این میان لازم نیست بیگانه حتماً از یک کشور خارجی آمده باشد. حتی افراد متولد انگلیس اگر متعلق به گروه غالب نباشند، بیگانه محسوب خواهند شد.
این فعال مدنی با اشاره به موضوع پناهندگان و مهاجران گفت که در وضعیت رکود اقتصادی این تمایل در جامعه وجود دارد که اقلیت‌های مهاجر را عامل فقر و بیکاری معرفی کنند و تقصیرها را به گردن آن‌ها بیندازند.
وی سپس به انتقاد از امنیتی کردن وضعیت مسلمانان از طرف دولت انگلیس پرداخت و گفت چگونه از طریق آن دولت یک معضل اجتماعی را به‌عنوان یک موضوع امنیتی درک می‌کند.
«ایزابل کینگ اسکات» با اشاره به وضعیت اسلام هراسی در رسانه‌ها گفت: اکنون به ازای هر یک خبر مثبت درباره مسلمانان 21 خبر منفی در روزنامه‌ها منتشر می‌شود.
وی به کمبود تصویر عادی و مثبت از مسلمانان در رسانه‌ها اشاره کرد و گفت عموماً با استفاده از حجاب و نقاب، اسلام و جامعه مسلمانان به‌عنوان جامعه‌ای سلطه‌گر تصویر می‌شود.
اسکات گفت تاکنون فقط سه مورد در دادگاه‌های انگلیس دیده‌شده که شکایت از اسلام هراسی به محکومیت منتهی شده باشد. به گفته وی قانون انگلیس در مورد نفرت از مسلمانان و نفرت از یهودیان یکسان نیست.
وی در مورد وضعیت مسلمانان در بازار کار و بیکاری فزاینده در بین آنان گفت: سوابق کاری ارائه‌شده بانام‌های اسلامی سه برابر کمتر از سایر افراد شانس دعوت شدن به مصاحبه شغلی دارند. یا به عبارتی برای دریافت یک قرار مصاحبه، مسلمان‌ها ناچار باید سه برابر افراد عادی سوابق کاری ارسال کنند.
«هیان بهابها»، مشاور و پژوهشگر پارلمانی در این برنامه در خصوص روش‌های مقابله با اسلام هراسی نکاتی را متذکر شد. وی تأکید کرد که برای مقابله با این پدیده، ارائه تعریف دقیق و موردتوافق بسیار مهم است.
وی گفت دولت انگلیس هیچ تعریفی از اسلام هراسی ندارد و بهانه‌اش این است که خود مسلمان‌ها هنوز تعریف مشخصی از اسلام هراسی ندارند.
بهابها با تأکید بر اهمیت همکاری گروه‌های جامعه مسلمان برای رسیدن به تعریف مشترک از اسلام هراسی، ارائه این تعریف مشترک را قدم اول درزمینهٔ مقابله با آن معرفی کرد.
به گفته وی مسلمانانی که قربانی اسلام هراسی می‌شوند، نباید سکوت کنند. وی همچنین گفت مسلمانان باید نقش تاریخی خود در این کشور و به‌عنوان‌مثال نقش کلیدی خود در جنگ جهانی اول را باافتخار به همه یادآوری کنند.
این پژوهشگر گفتگو و تماس با نمایندگان پارلمانی را بسیار مفید و مؤثر توصیف کرد و گفت برای گفتگو لازم نیست که حتماً باسیاست‌های دولت موافق باشید، موضع مخالف هم یک نوع از گفتگو است.
وی با اشاره به راهکارهایی که می‌توان در مدارس اتخاذ کرد، گفت: در مدارس انگلیس رفتارهای اسلام هراسانه ثبت نمی‌شود و باید کاری کرد که این‌گونه رفتارها از طرف مدارس ثبت و بررسی شود.
این فعال مدنی در پایان به اهمیت جا انداختن اسلام هراسی به‌عنوان نوعی از نژادپرستی تأکید کرد و گفت مسلمانان در مقابله با نژادپرستی نباید به دام دفاع از اسلام به‌عنوان یک دین بیفتند، چراکه در آن صورت جنبه نژادپرستانه اسلام هراسی محوشده به موضوع آزادی بیان و آزادی انتقاد از افکار تبدیل می‌شود.
شبد** هـ ن **9122

انتهای پیام /*