شناسهٔ خبر: 24226754 - سرویس اجتماعی
منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

آغاز فرصت 10 روزه شورا برای رفع ایرادات فرمانداری

طرح ترافیک جدید با اصلاح نرخ ها اجرا می شود

طرح ترافیک جدید با 6 ایرادی که فرمانداری تهران به آن وارد کرد، پیش از تصویب نهایی برای اجرا به مرحله جدیدی وارد شد.

صاحب‌خبر -

ایران آنلاین /  شورای شهر تهران حالا 10 روز فرصت دارد تا ایرادات را برطرف کرده و بار دیگر لایحه را به فرمانداری تهران بفرستد. البته عمده این ایرادات به نحوه نرخ گذاری بوده است. ظاهراً فرمانداری تأکید داشته تا نرخ آرم طرح ترافیک برای جانبازان رایگان باشد، اما شهرداری و شورا در لایحه، تخفیف 50 درصدی قائل شده‌اند که بار مالی 50 درصد باقیمانده را بر عهده دولت گذاشته بودند.

فرمانداری همچنین درباره تعرفه خودروهای عمومی مانند وانت‌بارها، آژانس‌ها و سرویس مدارس هم ایراداتی وارد کرده، اما درباره تخفیف به خبرنگاران، با همان تخفیف 50 درصدی موافقت کرده و به این موضوع ایرادی وارد نکرده است. این مسأله البته صدای برخی رسانه‌ها را درآورده و موجب شده تا آنها نسبت به این موضوع انتقاد کنند. با این حال مسأله اصلی اینجاست که آیا طرح ترافیک جدید در صورت رفع ایرادات وارده، در فروردین سال آینده اجرا خواهد شد یا نه؟ اگرچه براساس مصوبه شورای عالی ترافیک کشور این طرح از 15فروردین 97 قابلیت اجرا دارد. آن‌طور که‌پور سید آقایی، معاون حمل و نقل و ترافیک گفته است برابر مصوبه شورای اسلامی شهر تنها جانبازان ٧٠درصد به بالا مطابق قانون به شکل رایگان مشمول دریافت طرح ترافیک می‌شوند.

وی اذعان کرده است که در طرح جدید، شهردار، معاون شهردار، وزیر، قاضی و پزشک به‌طور یکسان عوارض پرداخت می‌کنند، این در حالی است که پیش از این عوارض ورود به محدوده مبناهای مختلفی داشته است.
محسن پورسیدآقایی افزود: برآوردها و مدل مطالعاتی این طرح نشان می‌دهد در صورت اجرای دقیق آن، شاهد کاهش ٢٦ درصدی ترافیک در محدوده طرح ترافیک، کاهش ١٧ درصدی در محدوده زوج و فرد و کاهش ٩ درصدی ترافیک در کل شهر خواهیم بود. همچنین با اجرای این طرح ضریب استفاده حمل و نقل عمومی با ٦ درصد افزایش تقاضای سفر اتوبوس و ٨ درصد افزایش در مترو مواجه خواهد شد.
وی گفته است برای ساکنان محدوده طرح ترافیک تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است و برهمین اساس به‌زودی فراخوانی انجام می‌شود تا ساکنان این محدوده نسبت به ثبت اطلاعات ملکی خود در سامانه اقدام کنند.

نیم نگاه
معاون شهردار: برای ساکنان محدوده طرح ترافیک تصمیماتی اتخاذ شده به گونه‌ای که این افراد تا قبل از ساعت 8:30 می‌توانند از محدوده خارج و بعد از ساعت 17  وارد محدوده شوند و از پرداخت عوارض هم در این ساعات معاف هستند.

وی با بیان اینکه از ساکنان درخواست خواهد شد تا مدارک سکونت، کدپستی و... را وارد سامانه کرده و در ادامه خواهیم خواست که اصل مدارک سکونتی را به دفاتر خدمات الکترونیک شهر ارائه دهند، گفت: چراکه قرار است مکانیزمی برای شناسایی این افراد در نظر گرفته شود.
معاون شهردار ادامه داد: برای ساکنان محدوده طرح ترافیک تصمیماتی اتخاذ شده به گونه‌ای که این افراد تا قبل از ساعت 8:30 می‌توانند از محدوده خارج و بعد از ساعت 17  وارد محدوده شوند و از پرداخت عوارض هم در این ساعات معاف هستند.
پورسیدآقایی درباره سناریوهای مختلف برای ساکنان طرح ترافیک ادامه داد: اگر کسی محل زندگی و محل کارش داخل طرح باشد این بدین معنا نیست که می‌تواند با خودرو شخصی تردد کند، چرا که اگر چندبار در دوربین‌ها رصد شود، عوارض تردد وی محاسبه می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه امتیاز خاصی برای کسی که محل سکونت و کارش در داخل طرح است، قائل نیستیم، افزود: اطلاعات خودروهای ساکنان محدوده، در دوربین‌های خروج ثبت می‌شود و شماره پلاک را در سیستم داریم و اگر پلاک خودرو به صورت مداوم در دوربین‌های مختلف داخل محدوده طرح رصد و ثبت شود این افراد هم باید عوارض پرداخت کنند.
پورسیدآقایی با بیان اینکه اگر کسی محل زندگی‌اش خارج از طرح باشد، اما محل کارش در محدوده طرح ترافیک باشد و بخواهد با خودرو شخصی تردد کند باید به مانند همه، عوارض آلایندگی و تردد را پرداخت کند، گفت: اما حالا عده‌ای ساکن در محدوده طرح هستند و محل کار آنان خارج از محدوده طرح است که بر این اساس تنها تا ساعت 8:30 صبح اجازه دارند از طرح خارج شوند نه اینکه در محدوده تردد چرخشی داشته باشند.
پورسیدآقایی گفت: در این سامانه مشخصات خودرو ساکنان در محدوده طرح ترافیک در سرور ثبت می‌شود و دوربین‌ها خروج این خودروها را از ساعت 6:30 تا ساعت 8:30 و ورود آن را بعد از ساعت 17 مجاز می‌دانند.
معاون شهردار تهران همچنین تصریح کرد: اگر ساکنان داخل محدوده قبل از ساعت 8:30 صبح خارج شوند اما در میانه روز بازگردند، ضریب نیم اواسط روز را باید پرداخت کنند.
بعد از اصلاح نرخ‌ها، طرح ترافیک جدید اجرا می شود
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران با بیان اینکه فرمانداری به بحث نرخ آرم طرح ترافیک جانبازان ایراد گرفته است، گفت: فرمانداری اعلام کرد جانبازان باید رایگان باشند.
علیخانی افرود: البته شورا برای جانبازان اعصاب و روان و جانبازانی که پلاک خودروهایشان معلول است هزینه در نظر نگرفته فقط برای جانبازانی که مشکل حرکتی و جسمی ندارند تخفیف 50 درصد در نظر گرفته است.
وی گفت: البته این را هم بگویم که در قدیم این افراد هزینه پرداخت می‌کردند. ما مشکل نداریم قانون گفته که جانبازان رایگان باشند ولی نگفته که پول از جیب شهرداری پرداخت شود. نصف را شهرداری بپردازد، نصف را بنیاد شهید بدهد؛ اما بنیاد زیر بار هزینه‌ها نمی‌رود و باید این موضوع را بررسی کنیم.
علیخانی تصریح کرد: فرمانداری به تعرفه خودروهای عمومی مانند وانت‌بارها، آژانس‌ها و سرویس‌مدارس ایراد گرفته و معتقد است این کار موجب بالا رفتن نرخ‌ها در سال آینده می‌شود.
وی با بیان اینکه شورای شهر بر اساس پیشنهاد شهرداری برای محدوده زوج و فرد هم نرخ تعیین کرده بود، گفت: شهرداری اعلام کرد قرار است بعد از سه ماه بحث گرفتن هزینه در محدوده زوج و فرد اجرایی شود به همین دلیل از ما خواستند که شورا نرخ را تصویب کند تا در آن زمان اجرایی کند.
علیخانی ادامه داد: البته شورا نرخ را تصویب کرد و اجرای آن را منوط به‌ تصویب شورای ترافیک تهران کرد که در حال حاضر فرمانداری به این موضوع هم ایراد وارد کرده است.
علیخانی اضافه کرد: همچنین شورا تصویب کرد در روزهایی که هوا آلوده است عوارض یک و نیم برابر افزایش یابد و مجوزهای روزانه به فروش برسد اما فرمانداری به این بند هم ایراد گرفته و اعلام کرد باید بر اساس قانون در این روز طرح روزانه به فروش نرسد.
وی ادامه داد: همچنین در یک بخشی از طرح ارسالی موضوع عوارض ورود کامیون‌ها به شهر تهران مطرح شده بوده که ما بر اساس سن خودروها هزینه تردد در برخی از ساعات را مشخص کردیم تا بدین سبب آلودگی کمتر شود اما فرمانداری به این موضوع هم ایراد گرفته و اعلام کرد نرخ بالاست.
رئیس کمیسیون عمران شورای شهر تهران اضافه کرد: ایرادات را ظرف 10روز به اتمام می‌رسانیم و بعد از اصلاح قیمت‌ها طرح ترافیک جدید اجرایی می‌شود. وی درباره ایرادات پلیس به بحث نصب دوربین‌های خروج از محدوده طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: شهرداری قول داده تا زمان اجرای طرح دوربین‌ها را نصب کند. علیخانی بیان کرد: فرمانداری به نرخ تعرفه خبرنگاران ایرادی وارد نکرده است./ روزنامه ایران