شناسهٔ خبر: 24131048 - سرویس سیاسی
منبع: ایرنا | لینک خبر

طرح حمل‌ونقل رایگان در آلمان

وین - ایرنا - یک روز پس از انتشار اخباری مبنی بر قصد آلمان برای ایجاد حمل و نقل رایگان به منظور مقابله با آلودگی هوا ، مقام های برلین در پاسخ به پرسش های گوناگون افکار عمومی مجبور به این توضیح شدند که هنوز هیچ طرح مشخصی در این زمینه تهیه نشده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بامداد پنجشنبه ایرنا ، برخی از رسانه ها روز سه شنبه گزارش دادند که سه وزیر آلمان از جمله 'باربارا هندریکس' وزیر محیط زیست در نامه ای به کمیسیونر محیط زیست اتحادیه اروپا نوشته اند که آلمان در حال بررسی ایجاد حمل و نقل عمومی رایگان با هدف کاهش خودروهای شخصی است. مبارزه موثر با آلودگی هوا بدون تاخیرهای بیشتر یکی از اولویتهای اصلی برای آلمان است.
برخی رسانه ها همچنین گزارش دادند که این طرح پیشنهادی حداکثر تا پایان سال جاری میلادی در پنج شهر آلمان از جمله بن پایتخت پیشین و شهرهای صنعتی مانند اسن و مانهایم بطور آزمایشی اجرا خواهد شد.
آلمان و هشت کشور دیگر اتحادیه اروپا که در مهلت مقرر اتحادیه اروپا (30 ژانویه برابر با 10 بهمن) نتوانستند خود را با محدودیتهای مورد نظر اتحادیه اروپا در زمینه میزان انتشار دی اکسید نیتروژن و ذرات معلق هماهنگ سازند ، برای اجرای اقداماتی سریع در این زمینه تحت فشار هستند. 'کارمنو ولا' کمیسیونر محیط زیست اتحادیه اروپا مهلت بیشتری برای ارائه پیشنهاد و اقدام در این زمینه یا رو به رو شدن با اقدامات حقوقی تعیین کرده است.
در حالی که موضوع حمل و نقل رایگان در آلمان بازتاب زیادی در رسانه ها پیدا کرد ، مقامهای آلمان روز چهارشنبه گفتند که هیچ پروژه مشخصی در این زمینه تعریف نشده و هیچ شهری نیز قرار نیست چنین طرحی را اجرا کند.
'اشتفان گابریل هوفه' سخنگوی وزارت محیط زیست آلمان روز چهارشنبه در کنفرانس خبری هفتگی خود گفت: این بر عهده شهرداری ها است که تصمیم بگیرند آیا میخواهند چنین طرحی را آزمایش کنند یا نه.
وی افزود: شهرداری ها باید به ما مراجعه کنند و پیشنهاد حمل و نقل عمومی رایگان را مطرح کنند و سپس ما بررسی می کنم که آیا عملی است یا خیر .
'اشتفان زایبرت' سخنگوی آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز درصدد کم اهمیت جلوه دادن این موضوع بر آمد و گفت :این طرح پر سر و صدا تنها یکی از پیشنهادهای متعددی است که به منظور جلوگیری از ارجاع پرونده آلمان به دادگاه عدالت اروپا به علت نقض محدوده های تعیین شده در انتشار گازهای آلاینده مطرح شده است.
زایبرت افزود: ما در فرایند گفت وگو با کمیسیون اروپا هستیم. آنها از ما خواسته بودند فهرستی از تدابیر را ارائه کنیم و ما این فهرست را ارائه دادیم. ما در وهله اول میخواهیم بدانیم که نظر کمیسیون اروپا درباره این تدابیر پیشنهادی چیست.
مقامهای آلمانی نگفته اند که طرح پیشنهادی برای ایجاد حمل و نقل رایگان چگونه تامین اعتبار خواهد شد. و در حالی که در نامه ارسالی برلین به اتحادیه اروپا نام پنج شهر به عنوان شهرهای آزمایشی مطرح شده است، به گفته سخنگوی وزارت محیط زیست ، هیچکدام از این شهرها در حال حاضر هیچ طرحی در خصوص حمل و نقل رایگان را در دست بررسی ندارند.
وی یادآورشدکه مسئولان شهرها ممکن است پیشنهادی مطرح شده دیگر مانند برنامه های خودروهای اشتراکی ، محدودیت بیشتر در انتشار گازهای آلاینده از اتوبوسها و تاکسی ها و یا ایجاد مناطق خاصی در شهرها با حد پایین انتشار گازهای آلاینده (محدوده ای مانند طرح ترافیک) را بررسی کنند.
حتی بدون اعمال مجازات هایی از سوی اتحادیه اروپا نیز بهبود کیفیت هوا به یکی از اولویتهای دولت آلمان تبدیل شده است زیرا دهها شهر این کشور با پرونده هایی در محاکم برای اعمال ممنوعیت بر استفاده از خودروهای دیزلی رو به رو هستند و دولت و صنعت خودروسازی آلمان در تلاش هستند تا از اعمال چنین ممنوعیتهایی جلوگیری کنند.
سخنگوی وزارت محیط زیست آلمان گفت: تلاش های دولت برای مبارزه با آلودگی باید مکمل تلاش صنعت خودروسازی دیده شود . برخی رسانه ها مطرح کرده اند که دولت با صنعت خودروسازی مماشات میکند و این مطلقا حرف درستی نیست.
از زمانی که شرکت فولکس واگن در سپتامبر 2015 به تقلب در زمینه آزمایش های آلایندگی اعتراف کرد ، موتورهای دیزلی در خصوص انتشار گاز اکسید نیتروژن تحت نظارت شدیدی قرار گرفته اند. گروه طرفدار محیط زیست DUH دو ماه پس از رسوایی فولکس واگن با ارائه دادخواستی به دادگاه خواستار ممنوعیت خودروهای دیزلی به منظور بهبود کیفیت هوا شد. اشتوتگارت مرکز ایالت بادن - وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان محل تولید برخی از خودروهای مرسدس -بنز و پورشه است. خودروسازها و سیاستمداران آلمانی به منظور جلوگیری از ممنوعیت کامل خودروهای دیزلی، روی طرحی برای بهبود کیفیت هوا از طریق به روزسازی نرم افزار مدیریت موتور خودروها کار می کنند.
شبد**اروپام**1078**1010
خبرنگار: بابک جعفری

انتهای پیام /*