شناسهٔ خبر: 24130167 - سرویس علمی-فناوری
منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

روزی روبات‌ها قاتل انسان‌ها می‌شوند؟

- نیو صدر-خبرنگار: سالیان سال است که ما انسان‌ها داریم روبات می‌سازیم و سالیان سال است که نگران هستیم این روبات‌ها جان ما را بگیرند، حالا به‌نظر می‌رسد این نگرانی‌ دارد از همیشه جدی‌تر می‌شود؛

صاحب‌خبر -

با رشد تکنولوژی هوش مصنوعی بشر روبات‌هایی را ساخته که بدون نیاز به دستور به انسان‌ها تیراندازی می‌کنند و حتی به‌تازگی برای ممنوعیت استفاده از آنها در سازمان ملل جلسه‌ای برگزار شد.

نام این‌ فناوری خطرناک «روبات‌های قاتل» است و چیزی که آنها را از دیگر روبات‌‌های جنگی متمایز می‌کند قدرت انتخاب آنهاست، روبات‌های قاتل برای کشتن انسان‌ها نیاز به دریافت هیچ دستوری ندارند و این قابلیت را دارند که به انتخاب خودشان جان آدم‌ها را بگیرند.

در سال ۲۰۰۶ با سرمایه‌گذاری دولت کره‌جنوبی سامسونگ تکوین و دانشگاه کره توانستند یکی از نخستین روبات‌های قاتل جهان را با نام «سامسونگ-اس جی آر» بسازند. این سلاح ۱۱۷کیلوگرم وزن و ۱۲۰سانتی‌متر ارتفاع دارد و قیمت آن ۲۰۰هزار دلار است. هدف اصلی دولت کره از ساخت این روبات‌‌ها استفاده از آنها به‌جای انسان در مرزهایشان است. این سلاح بعد از شناسایی دشمن می‌تواند بین تیراندازی یا دادن صدای هشدار یکی را انتخاب کند.

در گزارشی در نیویورک تایمز در رابطه با این روبات گفته شد که پنتاگون چندی پیش روباتی را امتحان کرده که بیشتر شبیه هلی‌شات‌های معمولی است.وقتی دستور خاصی به او داده شد، اینکه این دستور را چگونه اجرا کند بر عهده خودش است.

چنــــــد‌ماه پیش شــرکت کلاشنیکف در پروژه خود اعلام کرده که قصد دارد روباتی بسازد که به شکل کاملا خودکار و با یک سیستم عصبی، مانند سیستم عصبی انسان کار کند، فرق این روبات قاتل با دیگر روبات‌ها این است که با توجه به سیستم عصبی‌اش قابلیت یادگیری دارد.

همین موضوع و رقابت‌های خطرناکی که در حوزه ساخت روبات‌ها وجود دارد باعث شد که چند‌ماه پیش بیش از یکصد کارشناس برجسته روباتیک در نامه‌ای از سازمان ملل متحد بخواهند با اتخاذ تدابیری مانع توسعه روبات‌های قاتل شوند.

نامه و هشدار کارشناسان، سازمان ملل را مجبور کرد تا در کنوانسیونی در سازمان ملل درباره روبات‌های قاتل تصمیم‌گیری شود و قرار شد در آینده قوانینی برای مقابله با توسعه این روبات‌ها تصویب شود. هرچند دولت‌های انگلیس و روسیه با این قوانین مخالفت کرده‌اند اما کارشناسان در تلاش هستند تا از وقوع جنگ روبات‌ها جلوگیری کنند.