شناسهٔ خبر: 24127416 - سرویس استانی
منبع: دانشجو | لینک خبر

روزبه در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجو:

جمهوری اسلامی جایگاه خودش را در معادلات منطقه باز کرده است

پژوهشگر عرصه بین الملل در حاشیه نمایشگاه جلوه‌های تحول گفت: امروز جمهوری اسلامی جایگاه خودش را در معادلات منطقه باز کرده و این جمهوری اسلامی است که باید خودش را به لبه‌های پیشرفت گفتمان اسلامی برساند.

صاحب‌خبر -
حسین روزبه پژوهشگر عرصه بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه در تقابل تمدنی ما با غرب و در این مواجهه تمدنی ابعاد مختلف قدرت را وقتی بحث میکنیم هردو جناح در یک حوزه قوت و برتری دارند و جناح تمدن غربی قدرت اصلیش حوزه سخت است و بدین معنی نیست که در حوزه نرم دستاوردی ندارد بلکه نقطه ثقل اصلی آن قدرت سختش است.

روزبه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته ضلع قدرت غرب را ناکارآمد کند افزود: امروز در هیچ عرصه نظامی نمی‌توان دید که آنان با ورود جمهوری اسلامی به بن بست نمیرسند.

پژوهشگر عرصه بین الملل ادامه داد: وقتی عراق و سوریه را تصور میکنید میبینید امروز به واسطه نقش آفرینی موثر جریان بخش سخت جمهوری اسلامی آن بخش توانمندی سختش به بن بست خورده و نبرد دیگری داریم. در جبهه نبرد نرم و هوشمند نقطه قوت و برتری دست جمهوری اسلامی است و ماهیت انقلاب اسلامی یک پدیده نرم است که توانسته نظام سازی کند و بعد از نظام سازی در حوزه سخت به یک مکتب دکترینی برسد.

وی تصریح کرد: جریان انقلاب اسلامی که خواستگاه آن و نقطه اثر اصلیش قدرت نرم بوده است، امروز در حوزه‌های تمدنی با نگاه دولت ملت سازی حرف‌های موثر و جدیدی برای دنیا دارد و بالاخره انقلاب اسلامی در حوزه دولت سازی موفق شده در یکی از حساس‌ترین نقاط دنیا یعنی ایران یک دولت ملت منسجم و موثر در داخل و بیرون از مرز‌ها راه اندازی کند.

روزبه با اشاره به اینکه امروز یک جریان اصلی در مقابل نگاه دولت ملت غربی قرار دارد که آن جریان گفتمانی انقلاب اسلامی است و در همه عرصه‌ها حرف‌های جدیدی دارد اظهار داشت: امروز در عرصه فرهنگ توان تولید فکر، الگو و مدل اجرایی را داریم. امروز جذاب‌ترین مدل‌های روز دنیا برای حضور در عرصه اجتماعی نهاد‌هایی هستند که روزگاری در کشور شکل گرفته و نهادی مانند بسیج دیگر در درون مرز‌های جمهوری اسلامی نیست و در خاورمیانه در هرکجا بروید مردم متاثر از نگاه جمهوری اسلامی در عرصه امنیت شکل و شمایلی ایجاد کرده‌اند که در ایران به نام بسیج در عراق به نام حشدالشعبی در سوریه به نام دفاع وطنی و در لبنان به نام حزب الله نمود پیدا کرده است.

پژوهشگر عرصه بین الملل با بیان اینکه نمود قدرت نرم و هوشمند ما فقط در بسیج نیست  تصریح کرد: الگو‌های جمهوری اسلامی جذبه خاص خودش را دارد. امروز نهادی مانند جهاد سازندگی و بسیج سازندگی در همه جای دنیا حرف اول را میزند و از نگاه آمریکایی‌ها وقتی به موضوع میپردازیم پروژه خدمات اجتماعی حزب الله را به عنوان یک الگوی موفق و موثر در عرصه قدرت سازی نرم بحث میکنند و آن هم نه در نهاد‌های مدنی نه در نهاد‌های سیاسی نه در نهادهای فرهنگی بلکه در نهادهای امنیتی که خواستگاه قدرتش است.

وی با اشاره به اینکه این موضوعات همه دستاورد‌های جمهوری اسلامی است و ما بعضا نتوانستیم آن رو خوبی تئوریزه و ساختارمند کنیم و با نگاه بین المللی این را باز طراحی کنیم.

روزبه گفت: ما در این بازه زمانی الزام داریم که جمهوری اسلامی را محدود به مرز‌ها ندانیم و امروز جمهوری اسلامی جایگاه خودش را در معادلات منطقه باز کرده و این جمهوری اسلامی است که باید خودش را به لبه‌های پیشرفت گفتمان اسلامی برساند.

پژوهشگر عرصه بین الملل در پایان افزود: امروز دانشگاه‌ها و موسسات فرهنگی نظام همه باید بیایند و نقش آفرینی کنند و مسئولیت‌های خود را قبول کنند و این مسئولیت تاریخی امروز در روی زمین از هر زمان دیگری بیشتر قابلیت پیاده شدن دارد.