شناسهٔ خبر: 24119446 - سرویس سیاسی
منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

کنایه مشاور روحانی به سخنگوی شورای نگهبان/ کدخدایی هم‌چنان تشکیک وارد می‌کند

سیاست > احزاب و شخصیت‌ها - رییس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری در توییتر خود توضیحاتی درباره سخنان اخیر حسن روحانی مبنی بر توجه به اصل 59 قانون اساسی نوشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، متن توییت‌های حسام‌الدین آشنا درباره اصل 59 قانون اساسی به شرح زیر است:

-رئیس جمهور در 22 بهمن: "اگر جایی ما با هم بحث داریم باید به اصل 59 قانون اساسی مراجعه کنیم"، اصل 59 قانون اساسی می‌گوید در برخی موارد قانون‌گذاری و اعمال قوه مقننه در مسایل مهم اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی، مراجعه به آراء مستقیم مردم است.

-متن اصل 59 قانون اساسی: در مسائل بسیار مهم اقتصادی ، سیاسی ، اجتماعی و فرهنگی ممکن است اعمال قوه مقننه از راه همه پرسی و مراجعه مستقیم به آرای مردم صورت گیرد. درخواست مراجعه به آرای عمومی باید به تصویب دو سوم مجموع نمایندگان مجلس برسد.

-شورای نگهبان در اسفند 1381 اعلام کرد مصوبه مجلس در مورد همه پرسی باید به تصویب شورای نگهبان برسد.

-با این اوصاف نه ارزیابی سخنگوی محترم چندان دقیق است و نه پیش بینی سخنران موقر چندان مقرون به صلاح و سداد.

تاکید کدخدایی بر همان موضع قبلی

همچنین اعتمادآنلاین نوشت:

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان به پیشنهاد حسن روحانی برای همه‌پرسی تشکیک وارده کرده و در کانال تلگرامی‌اش نوشته بود: «رئیس‌جمهور محترم پیشنهادی را مطرح فرمودند که به نظر می‌رسد کارشناسی نشده باشد چون که کاربرد اصل ۵۹ برای همه آشنایان به حقوق اساسی معلوم است و نیاز به بحث بیشتر ندارد. اصل ۵۹ مربوط به اعمال اختیارات قوه مقننه است. شاید آقای رئیس‌جمهور با اصلی دیگری آن را اشتباه کرده‌اند.»او در حالی پیشنهاد رئیس‌جمهوری برای برگزاری همه‌پرسی را کارشناسی نشده و اصل 59 را مربوط به اعمال اختیار قوه مقننه دانسته که حقوقدانان از جمله نجات الله ابراهیمیان، عضو دیگر شورای نگهبان تأکید دارند برگزاری همه‌پرسی در قانون اساسی پیش‌بینی شده است و اصل 59 همه‌پرسی از طریق قانون‌گذاری پیش‌بینی کرده است.

با این اوصاف او دوباره بر سخنان خود تاکید کرد و گفت که نظرش در مورد همه پرسی همانی است که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده است.

 

29215