شناسهٔ خبر: 24103753 - سرویس سیاسی
منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

پرسش و پاسخ قضایی

مشاوره حقوقی تپش با توجه به پرسش برخی خوانندگان درخصوص ضمانت خانه، مهریه، تهدید به قتل و سقط جنین به‌پرسش‌های مطرح‌شده در ‌این‌باره پاسخ داده است.

صاحب‌خبر -

مخاطبان می‌توانند پرسش‌های حقوقی خود را با ارسال پیامک به شماره 300011224 مطرح و پاسخ را در همین صفحه بخوانند.

ضامن فردی در بانک شدم و او اقساط وام را پرداخت نکرده و بانک خانه ام را توقیف کرده است. می‌توانم از او شکایت کنم؟ اگر او اموالش را برای فریب به نام فردی دیگر کرده باشد، چه می‌شود؟

در صورتی که از بابت بدهی وام گیرنده، مبلغی را پرداخت نمایید به همان میزان می‌توانید به وی مراجعه کنید.

از طرفی دیگر مطابق ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی، انتقال مال به دیگری به هر نحو به وسیله مدیون با انگیزه فرار از ادای دین به نحوی که باقی مانده اموال برای پرداخت دیون کافی نباشد، موجب حبس تعزیری یا جزای نقدی درجه شش یا جزای نقدی معادل نصف محکوم‌به یا هردو مجازات می‌شود و در صورتی که منتقل‌الیه با علم به موضوع اقدام کرده باشد، در حکم شریک جرم است. در این صورت عین مال و در صورت تلف یا انتقال، مثل یا قیمت آن از اموال انتقال گیرنده به عنوان جریمه اخذ و محکوم‌به از محل آن استیفاء خواهد شد.

من و همسرم چند سال است ازدواج کرده‌ایم اما او باردار نمی‌شود. اگر بخواهم او را طلاق بدهم، باز هم باید مهریه‌اش را بدهم؟

براساس ماده 1133 قانون مدنی مرد حق طلاق دارد اما باید مهریه را پرداخت کند. عدم تمکین، بیماری و ارتکاب جرم از جمله مواردی است که باعث سقوط مهریه زن نمی‌شود. این موارد در دادخواست طلاق موثر است و تاثیری در مهریه ندارد. البته در صورت عدم‌تمکین و ناشزه شدن زن، به او نفقه تعلق نمی‌گیرد.

با یکی از دوستانم درگیری لفظی پیدا کرده و او مرا به قتل تهدید کرد. می‌توانم به خاطر این تهدید از او شکایت کنم؟

براساس ماده 669 قانون مجازات اسلامی، «هر کس دیگری را به هر نحو به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از این‌که به این واسطه تقاضای وجه یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا 74 ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

سقط جنین در چه مرحله‌ای از رشد جنین مجاز و قانونی است؟

مجوز سقط جنین قبل از چهارماهگی صادر می‌شود و افرادی که با توجه به بیماری مادر، نقص جنین قصد سقط جنین قانونی را دارند باید قبل از چهار ماهگی اقدام کنند. مجوز سقط جنین بعد از چهارماهگی صادر نخواهد شد و دلیل آن، حرمت سقط جنین پس از ولوج روح است. رسیدگی سریع به درخواست برای استفاده از حق قانونی سقط درمانی اهمیت فراوانی دارد.