شناسهٔ خبر: 24097581 - سرویس علمی-فناوری
منبع: سیتنا | لینک خبر

وزیر ارتباطات در سومین کنفرانس تخصصی اینترنت اشیاء: رییس دانشکده علمی کاربردی پست و مخابرات در گفت وگو با نسل چهارم:

انقلاب صنعتی چهارم در کمتر از ۱۰ سال رخ می دهد/ اینترنت اشیاء یکی از پایه های اقتصاد دیجیتال است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: در انقلاب صنعتی چهارم ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلیون شغل سنتی از میان می رود. به عنوان مثال، از سال ۲۰۱۵ تا الان ۸۰۰ هزار شغل سنتی در انگلستان از بین رفته است و به جای آن ۳.۵ میلیون شغل‌نوین ایجاد شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش سیتنا، مهندس محمدجواد آذری در سومین کنفرانس تخصصی اینترنت اشیاء با اشاره به اینکه انقلاب چهارم صنعتی درحال رخ دادن است، گفت: اقتصاددانان مطرح دنیا در این باره صحبت کرده اند و بر خلاف سه انقلاب صنعتی قبلی، انقلاب صنعتی چهارم در کمتر از ۱۰ سال رخ می دهد و نقش های جدیدی را باز می آفریند تا شاهد بهبود شاخص های بهره وری باشیم.

وی با اشاره به اینکه در انقلاب صنعتی چهارم ۸ تا ۹ درصد مشاغل عناوین جدیدی هستند که قبلا وجود نداشتند، اظهار کرد: علیرغم بهبود بهره وری  و با وجود رشد اقتصادی اما در بخش صنعت و کشاورزی با کاهش تقاضای شغل مواجه هستیم که یعنی در این حوزه ها باید تعدیلاتی را انجام دهیم درحالیکه بخاطر موضوعات اجتماعی جلوی آن گرفته می شود و تحول رخ  نمی دهد.

وی با بیان اینکه مشاغل جدید قطعا به ایجاد اشتغال پایدار کمک می کنند، تصریح کرد: ایجاد شغل با استفاده از خلاقیت موجود در آن ایجاد می شود و بهبود بهره وری در حوزه خدمات در بخش فناوری اطلاعات رشد بیشتری دارد و‌ این جوانان که دارای خلاقیت هستند نیاز به اکوسیستم‌و‌زیست بوم‌دارند تا بتوانند توانمندساز باشند که بخشی از زیست بوم، بازار است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به شاخص های بالای مهارت راه اندازی کسب و کارهای نوپا در بین جوانان ایرانی، خاطرنشان کرد: این درحالیست که شاخص های ریسک پذیری در کشور پایین است و در حوزه شبکه سازی و توسعه شبکه های اجتماعی به لحاظ فرهنگی دچار مشکل هستیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر همراه بودن خلاقیت با نوآوری گفت: با رفتار منفعلانه باید به دنبال کپی کردن باشیم و خلاقیت بدون نوآوری جواب نمی دهد.

 وی با اشاره به ضعف کسب و کارهای نوپای داخلی در عرصه بین المللی شدن، افزود: مشکلات نظام بانکی و پرداخت آنلاین از جمله دلایل بین المللی سازی است.

آذری جهرمی، نخستین قدم برای حل این مشکلات را درک عمومی دانست و اظهار کرد: بر همین اساس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات موظف شد تا با مذاکره با دستگاه های مختلف زمینه درک عمومی را ایجاد کند که مشخص شد حدود ۹۵ درصد از مسوولان درک درستی از آنچه درحال رخ دادن است، نداشتند.

عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به فرصت یک ماهه رییس جمهوری برای مشخص کردن شاخص های اقتصاد دیجیتال کشور، تصریح کرد: در اقتصاد دیجیتال دو‌ حوزه خدمات مبتنی بر فناوری اظلاعات و همچنین صنعت بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه در حوزه صنعتی در زمانی ۳۰ شرکت تولید کننده سوئیچ داشتیم که سامسونگ شروع به کار کرد، درحالی که امروز در این حوزه عقب ماندگی داریم، خاطرنشان کرد: در عرصه اقتصاد دیجیتال که یکی از پایه های آن اینترنت اشیا است، زمان پوپایی آن به شمار می رود یعنی اگر با راهبرد وارد شویم عقب ماندگی نخواهیم داشت و می توانیم سهمی از بازار بین المللی تصاحب کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فعال شدن طرح تکاپو‌در راستای  اشتغال جوانان در هشت استان کشور،گفت: در این طرح در مجموع ۱۲۰ تفاهمنامه امضاشده است که ۳۴ تقاهمنامه اجرایی شده است که در سه استان این طرح نتیجه مطلوب تری بدست آمده است.

وی ادامه داد: طرح تکاپو در استان کردستان ۱۶۰۰ شغل، در استان یزد ۲۰۰۰ شغل و در استان خراسان رضوی بخاطر مزیت گردشگری ۲۰۵۰۰ شغل ایجاد کرده است.

آذری جهرمی نخستین چالشی که در ایجاد شغل با آن مواجه هستیم را مهارت نامناسب افراد دانشگاهی در کشور دانست و اظهار کرد: ضمن اینکه هنوز ‌نهادهای حامی کسب و‌کارهای نوپا نداریم و برند ایرانی در حوزه بین الملل وجود ندارد.

عضو کابینه دولت تدبیر و‌امید، با بیا اینکه ظرفیت بازار ایران از امارات کمتر نیست، ادامه داد: هم اکنون یک شرکت یونی کورن یک میلیارد دلاری در امارات در حوزه حمل و‌نقل مشغول به کار است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته شاخص ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورها بر مبنای ضریب نفوذ تلفن ثابت و‌میزان پهنای باند سنجیده می شد، تصریح کرد: امروز این شاخص ها بر مبنای تعداد خانه های هوشمند مطرح است.  

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: اگر از فرصت های پیش رو‌ استفاده کنیم بزرگترین سکوی پرتاب پیش روی جوانان و بهبود وضعیت معیشت مردم است و اگر از آن استفاده نکنیم بزرگترین تهدید برای ماست.

انتهای پیام