شناسهٔ خبر: 24093881 - سرویس سیاسی
منبع: رسا | لینک خبر

با حکم رهبر انقلاب؛

حجت الاسلام ابوترابی امام جمعه موقت تهران شد

رهبر معظم انقلاب با صدور حکمی حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی را به عنوان امام جمعه موقت تهران منصوب کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل پایگاه اطلاع رسانی شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، رهبر معظم انقلاب با صدور حکمی حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی را به عنوان امام موقت نماز جمعه تهران منصوب کردند.

نمازجمعه این هفته تهران به امامت جناب حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدحسن ابوترابی فرد اقامه خواهد شد.


زندگینامه حجت الاسلام ابوترابی به شرخ زیر است:


حجت الاسلام سید محمد حسن ابوترابی فرزند آیت الله  آقای حاج سید عباس ابوترابی در سال 1332 در خانواده ای اهل علم به دنیا آمد. [1] جدّ پدری ایشان حضرت آیت الله حاج سید ابوتراب ابوترابی قزوینی از علما و مراجع با نفوذ در میان مردم قزوین بود. جدّ مادری ایشان حضرت آیت الله حاج سید باقر علوی قزوینی از مراجع عظیم الشان بود که با دعوت حضرت آیت الله العظمی حاج شیخ عبدالکریم حایری (موسس حوزه علمیه قم) از قزوین به قم مشرف و سپس یکی از ارکان مهم شکل گیری حوزه علمیه قم شدند. بعد از ارتحال حضرت آیت الله شیخ عبدالکریم حائری ایشان به یکی از مراجع اربعه مشهور شده که اداره حوزه علمیه قم را عهده دار گردیدند، بطوریکه حضرت امام خمینی (ره) ضمن اینکه از محضر درسشان استفاده می  نمودند ارتباط بسیار نزدیکی با ایشان داشتند.

سید محمد ابوترابی از دوران کودکی تحت سرپرستی برادر بزرگوارشان قرار گرفت و از سال سوم دبستان همزمان با حضور سید علی اکبر ابوترابی در مدرسه نواب (در ایام تابستان) به مشهد مقدس عزیمت می  کرد. در این رفت و آمد ها بود که با استادان برجسته برادر از جمله آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی و دوستان مبارز ایشان آشنا شد. وی در سال 1344 به همراه برادر به نجف اشرف رفت و ضمن ادامه تحصیل در مدرسه ایرانی آن دیار (به صورت متفرقه) به تحصیل علوم حوزوی پرداخت و به همراه برادر ضمن آشنایی با چهره های سیاسی حوزه علمیه نجف (بویژه آشنایی و ارتباط نزدیک با فرزند بزرگوار امام خمینی (ره)  شهید حاج آقا مصطفی خمینی) در جریان فعالیت های سیاسی قرار گرفت.

شرکت در درسهای حضرت امام (از جمله درس اخلاق و حکومت اسلامی) از ایشان مقلدی ارادتمند ساخت. سید محمد حسن ابوترابی که به همراه برادر در فعالیت های ضد رژیم پهلوی شرکت داشت، اعلامیه های امام خمینی (ره) را که در ضرورت دفاع از ملت فلسطین و علیه اسرائیل غاصب بود، با سختی از مرز های عراق، کویت و عربستان عبور داد تا در ایام حج به دست مسلمانان برساند.

بعد از حدود 5 الی 6 سال همزمان با تحولات سیاسی کشور عراق، پس از به قدرت رسیدن حکومت بعثی و تنگناهایی که برای ایرانیان پیش آمد، به ایران مراجعت کرده و مدتی نیز به لبنان سفر کرد تا در کنار شهید بزرگوار دکتر چمران نقش موثری در هدایت مبارزات مسلحانه و تربیت هسته های اولیه نبرد با رژیم اشغال­گر اسرائیل داشته باشد.

سپس برای ادامه تحصیلات خود به تهران مراجعت کرده و تا سال 1354 در محضر استادان بزرگوار آقایان تنکابنی، فلسفی، مجتهد، حاج آقا مجتبی تهرانی و بجنوردی تحصیلات خود را تا مرتبه خارج فقه و اصول ادامه داد. پس از آن برای ادامه تحصیل به قم عزیمت نموده و در زمینه فلسفه و معارف قرآن ازمحضرحضرات آیات عظام شیخ هاشم آملی، لنکرانی، مصباح یزدی­ و حضرت آیت الله بهجت بطور خاص کسب فیض نمود. با اوجگیری مبارزات ملت ایران فعالیت های سیاسی وی نیز مجددا گسترش یافت و به علت سخنرانی در مجلس یادبود شهید حاج آقا مصطفی خمینی در شهر قزوین تحت تعقیب ساواک قرار گرفت. وی در همین زمان از نزدیک با شهید بهشتی آشنا شد که این آشنایی و همکاری در زمینه های مختلف تا هنگام شهادت دکتر بهشتی ادامه داشت.

شرکت در سازماندهی اجتماعات مردمی و راهپیمایی های قزوین ازجمله فعالیت های وی در دوره انقلاب است. تلاش ایشان در جلوگیری از توطئه مقابله ارتش و ملت که هم زمان با پیام امام در عدم تعرض به خانواده های نظامی و انتظامی بود؛ باعث شد تا در حمله به پادگان لشکر 16 زرهی قزوین ضمن تسلط بر اوضاع، از به غارت رفتن حتی یک فشنگ از مهمات پادگان جلوگیری شود.

پس از پیروزی انقلاب توانسته بود به همراه پرسنل لشگر 16 زرهی قزوین آرامش را به کردستان باز گردانده تا این خطه همچنان جزئی از سرزمین مقدس ایران باقی بماند، با فرمان حضرت امام به عنوان مسئول عقیدتی – سیاسی وزارت دفاع به فعالیت پرداخت و در کنار شهیدان بزرگی چون تیمسار فلاحی، و دکتر چمران کراراً در سخت ترین صحنه های جبهه های غرب و جنوب شرکت کرد و منشا خدمات بسیاری شد.  

پس از پایان جنگ به هنگام آزادی اسرای جنگی از زندان های عراق و بازگشت سرافرازانه آزادگان بویژه برادر بزرگوارشان سید آزادگان مرحوم حاج سید علی اکبر ابوترابی از بند اسارت رژیم صدام و تشکیل ستاد آزادگان تلاشی شبانه روزی را برای رسیدگی به امور معیشتی و رفع مشکلات آزادگان مصروف داشت و این تلاش و پیگیری حتی پس از ارتحال برادر برای خدمتگزاری به آزادگان با جدیت بیشتری ادامه یافت.
هنگام بحران استان­شدن قزوین در شرایطی که هیچ مسئولیت مستقیم و اجرائی نداشت با احساس مسئولیتی مضاعف توانست جمعیت عظیم معترض مردم قزوین را با سخنرانی خود به آرامش دعوت نماید تا در فرصت مناسب و در فضایی بدون التهاب تحقق خواسته به حق  مردم مبنی بر تشکیل استان قزوین صورت عمل پیدا نماید.

ابوترابی سپس به عنوان نماینده ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) برگزیده شد و پس از سالها به شهر و دیار خود بازگشت و توانست با بکار بردن حداکثر نیروهای متخصص بومی موقعیت دانشگاه را تثبیت کند  تا هرگونه زمزمه انتقال یا انحلال این دانشگاه منتفی و مردم قزوین افتخار میزبانی دانشگاهی بین المللی مزین به نام امام را داشته باشند.
سپس به نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه تهران آمد و در آنجا منشا خدماتی شد متعاقبا با حکم مقام معظم رهبری به عضویت شورای نمایندگان رهبری در دانشگاهها منصوب گردید که این مسئولیت تا کنون نیز ادامه دارد.

در جریان وقایع کوی دانشگاه منطقی ترین و صادقانه ترین حمایت را از قشر فرهیخته دانشگاهی  بعمل آورد و علیرغم وجود خطرات جدی در شرایط بحرانی درگیری های کوی دانشگاه بی پروا در جمع دانشجویان حاضر و برای استیفای خواسته های مشروع آنها نهایت همت را مصروف کرد و علیرغم همه سختی های موجود توانست از سویی، فتنه انگیزی دست های مرموزی که برای این حرکت دانشجویان خواب هایی دیده بودند جلوگیری نموده و از سویی دیگر با پیگیری آزادی  دانشجویان دستگیر شده با در خواست کتبی از رهبر معظم انقلاب و نظر موافق ایشان نمونه دیگری از مدیریت اسلامی را به منصه ظهور برساند.

حجه الاسلام والمسلمین حاج سید محمد ابوترابی در 29 بهمن 1379 با رای حدود 75 هزار نفر از مردم قزوین به نمایندگی دور ششم مجلس شورای اسلامی برگزیده و در انتخابات مجلس هفتم که در زمستان 83 برگزار گردید، با 144 هزار رأی (بشترین رأی در تاریخ قزوین) یکبار دیگر به عنوان نماینده مردم به مجلس راه  یافت و با توجه به مقبولیت و جایگاه سیاسی و اجتماعی که در بین منتخبین مردم داشت به سمت نائب رئیسی مجلس شورای اسلامی انتخاب گردید .

یکی دیگر از فعالیتهای ایشان ارائه پیشنهاد تشکیل مجالس آسیایی (APA) و در پی آن برگزاری دو کنفرانس بین المللی مجالس آسیایی در تهران در سالهای 85 و 86 و انتخاب شدن سید محمد ابوترابی از سوی نمایندگان مجالس کشور های آسیایی به عنوان رئیس شورای اجرایی مجالس آسیایی بود.

از جمله اقدامات استانی ایشان پیگیری جدی برای تحقق مصوبات سفر مقام معظم رهبری در سال 82 به استان قزوین (با اعتبار بیش از 182 میلیارد تومان)، پیگیری برای تحقق مصوبات سفر ریاست محترم جمهوری (با اعتبار بیش از 220 میلیارد تومان در سفر اول)، پیگیری از طریق وزارت خانه برای تعریف دشت قزوین به عنوان دشت مستقل کشاورزی (با ردیف بودجه مستقل) و استقلال شرکت توزیع برق قزوین از شرکت برق منطقه ای زنجان است.

مسئولیت های حجت الاسلام ابو ترابی:
- مسئول عقیدتی سیاسی وزارت دفاع با فرمان حضرت امام (ره)
- نماینده ولی فقیه در دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
- نماینده ولی فقیه در دانشگاه تهران
- عضو شورای نمایندگان رهبر معظم انقلاب در دانشگاههای کشور
- نماینده مردم قزوین در دوره ششم ، هفتم و هشتم مجلس شورای اسلامی
-  نائب رئیس مجلس شورای اسلامی در دوره های هفتم و هشتم
- عضو هیئت امنای دانشگاه بین المللی امام خمینی (ره)
- عضو هیئت امنای دانشگاه علوم پزشکی قزوین
- عضو هیئت امنای انتقال خون
- عضو هیئت امنای پژوهشگاه زلزله
- رئیس شورای اجرایی مجالس آسیایی
- عضو شورای عالی حوزه های علمیه استان تهران
عضو هیئت عالی تنظیم روابط و حل اختلاف قوا با حکم مقام معظم رهبری

/۱۳۲۳/د۱۰۳/ق