شناسهٔ خبر: 24090201 - سرویس سیاسی
منبع: جماران | لینک خبر

گزارش جماران از آخرین اخبار در خصوص پرونده کاووس سید امامی/ از تکذیب وکیل تا تایید برادر متوفی!+ جزئیات جدید از فیلم موسوم به خودکشی

پس از اظهار نظر نمایندگان در خصوص چگونگی فیلم موسوم به خودکشی استاد دانشگاه امام صادق، همچنان اظهارات مختلف در خصوص این پرونده ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش جماران، روزنامه شرق در خصوص ماجرای کالبد شکافی کاووس سید امامی نوشت: 

روایت بروجردی از فیلم پخش‌شده در بهارستان این است «فیلم نشان می‌دهد که کاووس سیدامامی پیراهن خود را در‌آورده و برای خودکشی آماده می‌شود. خانواده او نیز این اتفاق را پذیرفتند؛ بنابراین درخواست کالبدشکافی هم نکرده‌اند».
آرش کیخسروی، یکی از وکلای خانواده سیدامامی، به «شرق» می‌گوید «خانواده درخواست کالبدشکافی دادند؛ اما آقای شهریاری معاون دادستان و سرپرست دادسرای ناحیه ٢٧ گفتند که پزشکی‌قانونی به طور روال درخواست کالبدشکافی خواهد داد. سخنان آقای بروجردی را مبنی بر اینکه خانواده درخواست کالبدشکافی نداشته، تأیید نمی‌کنم». به‌این‌ترتیب اگرچه رئیس کمیسیون امنیت ملی خبر داده که خانواده سیدامامی درخواست کالبدشکافی نداشته‌‌اند، وکیل خانواده از کالبدشکافی پیکر سیدامامی خبر داده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس همچنین درباره جلسه روز گذشته نمایندگان سپاه و مجلس گفته «خودکشی کاووس سیدامامی در زندان اوین در این جلسه که با حضور تعدادی از نمایندگان و نایب‌رئیس مجلس برگزار شد، نیز تأیید شد».
کیخسروی تأکید دارد «فیلم به خانواده آقای سیدامامی نیز نشان داده شده. در فیلم نشانه‌ای دال بر خودکشی نیست. در این پرونده مستحضریم که ابعاد پیچیده قضائی مطرح است. کالبدشکافی صورت گرفته و نمایندگان عزیز نباید در جمع‌بندی‌های‌شان عجله کنند. اجازه بدهید پرونده مسیر قانونی‌اش را طی کند. درباره پرونده مرگ آقای سیدامامی به درخواست خانواده ایشان پرونده قضائی ثبت شده و این مسئله در مراجع قضائی رسیدگی خواهد شد.
اما وکیل خانواده سیدامامی درباره اینکه نظر خانواده سیدامامی درباره فیلم نمایش داده‌شده چیست نیز گفته: «صحنه‌هایی از آقای سیدامامی در سلول انفرادی به نمایش درآمد. اتاق یک دستشویی دارد. گویا تصور بر این بوده که جناب سیدامامی در‌ آنجا اقدام به خودکشی کرده‌‌اند اما ادله و مستندات کافی نیست».
سیدحسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز با بیان اینکه عدم درخواست کالبدشکافی از سوی خانواده کاووس سیدامامی به دلیل شفاف و روشن‌بودن مسئله است، به فارس گفته: «متوفی پیراهن خود را به‌صورت حلقه آماده می‌کند و خودکشی را صورت می‌دهد».
روایت نقوی‌حسینی اما بسیار متناقض است. روایت هیچ نماینده دیگری دال بر نمایش صحنه خودکشی سیدامامی در‌ آن فیلم نیست. وکیل هم موضوع را تکذیب کرده است. از سوی دیگر گویا نقوی‌حسینی در جریان درخواست خانواده سیدامامی برای کالبدشکافی نبوده و اینکه پیش‌تر از درخواست آنها گویا طبق روال پزشکی قانونی کالبدشکافی انجام شده است.

اظهارات برادر سید امامی 

خبرگزاری فارس نوشت: 

کامران سیدامامی، برادر کاووس سید امامی که در روزهای گذشته به اتهام همکاری با یک شبکه جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات به نفع بیگانگان در بازداشت خودکشی کرده است در گفت‌وگو با رسانه‌ها اظهار داشت: ما در حال حاضر داغداریم و از رسانه‌ها خواهش داریم که به شایعات دامن نزنند.
وی ادامه داد: واقعا تعدادی از رسانه‌ها مریض هستند و دائما ما را تحت فشار گذاشته‌اند که مجبور به بیان خلاف واقع شویم.
سیدامامی ادامه داد: بنده و همسر مرحوم جنازه را دیده‌ایم و با اصرار معاون دادستان که جنازه را نگاه کنید و همه موارد را بررسی کنید این کار را کرده‌ایم و به جز آثار حلق‌آویز شدن که در روی جنازه معلوم است و این موضوع در فیلم زندان هم کاملا مشخص است هیچ مساله دیگری وجود ندارد و خودکشی از طریق حلق‌آویز کردن کاملا مشهود است.
وی ادامه داد: از رسانه ها خواهش دارم که با خبرسازی موجب آزرده شدن خانواده مرحوم نشوند من شخصا مایل به کالبد شکافی مجدد نیستم.

 

 

جزئیات کامل‌تر از فیلم موسم به خودکشی سیدامامی

«امیرآبادی» عضو هیات رئیسه مجلس:

 با توجه به اظهارنظر عجولانه برخی از نمایندگان مردم درمورد خودکشی کاووس سیدامامی برخلاف رویه موجود که پرونده وقتی در دادسرا به نتیجه می‌رسید اطلاعات آن اعلام می‌شد، تعدادی از نمایندگان از سه فراکسیون مجلس به هیات رئیسه آمدند و سازمان اطلاعات سپاه پیشنهاد داد که فیلم زمان خودکشی سیدامامی در زندان را به نمایندگان نشان دهند.

 آنچه که در این فیلم پخش شد این بود که کاووس سیدامامی با حالت کاملا مضطرب بود و بعد از چند بار قدم زدن در سلول پیراهن خود را بیرون آورد و پس از اینکه پیراهن خود را به حالت طناب دور گردن خود بست و آن را چند بار گره زد و کشید.

 پس از آن کاووس سید امامی به داخل سرویس بهداشتی می‌رود اگر چه زمان ورود او به این بخش در فیلم مشخص است اما از آنجایی که طبق قوانین زندان‌ها در داخل سرویس‌های بهداشتی دوربین کار گذاشته نمی‌شود اقداماتی که در این مکان وی مرتکب شده در فیلم نیست.

 سیدامامی مجدد از سرویس بهداشتی خارج می‌شود و وسیله‌ای را که در دست داشت چند بار به طرف سقف پرتاب می‌کند تا شاید لامپ یا دوربین را بشکند و فیلمش برداشته نشود.

 پس از این رفتار پیراهن را از گردن خود باز کرد پتوی خود را به گونه‌ای روی تخت گذاشت که گویا کسی روی تخت خوابیده است و مجدد به داخل سرویس بهداشتی می‌رود.

 درست است زمان خودکشی به دلیل اینکه داخل سرویس بهداشتی بوده و در آنجا دوربینی گذاشته نشده مشخص نیست اما مقدمات کار که در فیلم نشان داده شده بیانگر این موضوع است و طبق توضیحاتی که مامورین به ما دادند وی پس از ورود دوباره به سرویس بهداشتی خود را حلق‌آویز می‌کند.

 طبق گفته مامورین پرونده سید امامی در بحث مسائل جاسوسی، پرونده‌ دارای ابعاد مختلف و پیچیده‌ای است و افرادی که در ارتباط با این پرونده دستگیر شده‌اند اعترافاتی داشته‌اند که با سرویس‌های جاسوسی خارج از کشور ارتباطاتی داشته‌اند و عنوان کرده‌اند که به واسطه پروژه‌های زیست محیطی در کنار مناطق حساس و حیاتی کشور رفت‌وآمدها را رصد کرده و زیر نظر داشتند و با برخی محیط‌بانان در این رابطه ارتباطاتی را برقرار کردند.

 طبق گفته مامورین ابعاد پرونده وسیع است و همچنان رصد اطلاعاتی در مورد ابعاد مختلف آن در حال انجام است.

 مامورین به ما گفتند که دلیل اینکه موضوع مربوط به سید امامی در این مقطع به نمایندگان مجلس انتقال داده می‌شود این  است که نمایندگان در جریان بخشی از کار قرار گیرند و زمانی که می‌خواهند اظهارنظر داشته باشند با علم و اطلاع اظهارنظر کنند و بی‌جهت کاری نکنند که موجب تشویش اذهان عمومی جامعه شوند و موجبات نگرانی مردم را فراهم آورند.

 ماموران گفتند ما از قوه قضاییه احکام لازم را گرفته‌ایم و اقدامات لازم از طریق مراجع قضایی انجام شده و هماهنگی‌های لازم صورت گرفته و دادستان مربوط به دستورات لازم را صادر کرده و از ابتدای پرونده قوه قضاییه در جریان بوده است و در جاهایی که لازم بود تا برای با ورود به اماکن احکام ثابت قضایی را داشته باشیم اقدامات لازم صورت گرفته است.

 

 

انتهای پیام