شناسهٔ خبر: 24049142 - سرویس سیاسی
منبع: آفتاب | لینک خبر

شمخانی: آمریکا راهی جز تعهد به برجام ندارد/سوریه معادله یک طرفه بزن در رو را تغییر داد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آمریکا و کشورهای دیگر هیچ راهی ندارند جز اینکه به سندی که در رابطه با برجام پذیرفته اند، متعهد باشند و جمهوری اسلامی قطعا یک خط اضافه یا کم کردن از این سند را نخواهد پذیرفت.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :
دریابان علی شمخانی با حضور در جمع راهپیمایان تهرانی در مراسم راهپیمایی 22 بهمن در جمع خبرنگاران درباره تلاش آمریکا برای اصلاح برجام و تشکیل کارگروه اصلاح برجام با سه کشور اروپایی اظهار کرد: روزی که مقرر شد مذاکره‌ای پیرامون توان صلح‌آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران انجام شود، شرط ورود ایران به مذاکرات پذیرش غنی‌سازی ایران بود. در مقابل آنها خود را در برابر دو وضعیت دیدند؛ اول آنکه به ایران حمله کنند اما دیدند که سودی ندارد وشکست خواهد خورد . وضعیت دوم ادامه تحریمها بود و دیدند با وجود استمرار تحریم توان هسته‌ای ایران رو به گسترش است و راه سوم که وجود داشت مذاکره بود و آمدند و مذاکره کردند به این شرط که توان هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسند.

وی ادامه داد: امروز هم همین وضعیت است هیچ چاره‌ای غیر از این ندارند که به سندی که پذیرفته‌اند پایبند باشند.

شمخانی تاکید کرد: ایران نه برمبنای گزارش‌های خود بلکه بر مبنای گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به حال 9 بار تابعیت خود را نسبت به توافق اعلام کرده است. اگر کسی بخواهد خطی بر این سند اضافه کند و یا از آن کم کند و به نص آن اضافه کند، به طور قطع جمهوری اسلامی نخواهد پذیرفت.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره حمله رژیم صهیونیستی به سوریه گفت: این یک ظلم آشکار است که به مردم سوریه وارد کرده است و سوریه هم تصمیم گرفت معادله یک طرفه بزن در رو را تغییر دهد و یک حادثه جاویدی را در منطقه رقم بزند که منجر به شادی و پخش شیرینی در بین مردم سوریه شد و جا دارد به مردم سوریه این مقاومت را تبریک بگوییم.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پاسخ به سوالی دیگر در خصوص حضور مردم در راهپیمایی 22 بهمن گفت: هنوز ساعت به 10 نرسیده است که شاهد حضور پرشور مردم هستیم و ترکیب سن، جنس با پوشش‌های مختلف قابل توجه است. واقعیت این است که در پیشا40 سالگی قرار داریم و امسال 22 بهمن یک سکو و جهشی برای این است که در طول سال آینده اقداماتی که نسبت به آن تعلق اما تاخیر داریم را با جدیت پیش ببریم. مردم آمدند در صحنه که با خط امام تجدید پیمان کنند و لبیک بگویند به آن.

شمخانی ادامه داد: باید چشم تیز انتقاد و نگاه مردم همراه با رسانه‌ها با یکدیگر ترکیب شوند تا از عادت غلطی که درگیر آن هستیم در همه ابعاد دست بکشیم و برگردیم به وضعیت قبل از خرداد سال 60.

وی تاکید کرد: قدرت ما در بودن مردم و حفظ حیات سیاسی مردم در دفاع از انقلاب است. این مسیری پایان ناپذیر است.

نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، مردم ایران را حماسه آفرین و قهرمانان واقعی دانست و تاکید کرد: حضور با شکوه و تماشایی مردم بار دیگر دشمنانی را که خیال خام و خائنانه گسست مردم از انقلاب اسلامی ایران را در اذهان خویش می پروراندند، نا امید ساخت.
وی پشتیبانی مردم را اصلی ترین عامل اقتدار و امنیت جمهوری اسلامی ایران توصیف کرد و افزود: حضور میلیون‌ها ایرانی غیور در خیابان‌های شهرها و روستاهای سراسر کشور مهر تاییدی است بر آرمان‌های امام راحل(ره) و لبیکی جانانه است بر دعوت مقام معظم رهبری(مدظله العالی).

امیر دریابان شمخانی در پاسخ به ادعاهای مقامات آمریکایی و حمایت آنان از اغتشاشگران در ماه گذشته گفت:  مردم ایران هرچند که مطالبات و انتقاداتی هم داشته باشند، همین مردمی هستند که سرسختانه از استقلال و تمامیت ارضی خود در عرصه های مختلف  دفاع  کرده و می‌کنند و هرگز اجازه نمی‌دهند بیگانگان برای آن‌ها تصمیم بگیرند.

علی شمخانی در پاسخ به سوالی در مورد توصیه ایشان برای جوانان نسل امروز کشور عنوان کرد: جوانان تربیت و رشد یافته در مکتب انقلاب اسلامی از صفات ممتازی چون هوش سرشار، قدرت تحلیل، ایمان و علم آموزی و نوع دوستی برخوردار هستند و وجود شهدای مدافع حرم در این نسل نشان دهنده نگاه مسئولانه و اهتمام جدی و دغدغه آنان به سرنوشت کشور و حتی منطقه است .

وی افزود: با توجه به تمرکز و تلاش دشمنان در تبدیل عرصه فضای مجازی به میدان جنگ نرم و تضعیف ارزش‌ها و باورهای انقلابی با القای شبهات و نشر مطالب کذب، لازم است جوانان به عنوان مدافعان سرزمین خود با عرق ملی و دینی و قدرت تحلیل و رویکرد فعال مانع از تحقق اراده دشمن شوند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطر نشان کرد:  حجم دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه های اقتصادی، رفاه و بهبود معیشت نسبت به رژیم منحوس پهلوی قابل قیاس نیست اما رانده شدگان از ملت و ارتجاع منطقه با پمپاژ خبرهای منفی و تولید ادبیات یأس آلود درصدد گرفتن انگیزه و امید از جوانان هستند و این حضور گسترده و فراموش نشدنی مردم در روز 22 بهمن نشان می دهد آنها هرگز به هدف پلیدشان نخواهند رسید.

وی، تلاش مضاعف و جهادی برای پاسخگویی موثر به خواسته‌ها و مطالبات بر حق مردم در حوزه‌های مختلف ، پرهیز و پایان  دادن به کشمکش‌ها و اختلافات بی‌حاصل ، تقویت رویکرد جذب حداکثری، نزدیک کردن سطح زندگی خود با مردم متوسط بلکه محروم جامعه و در یک کلام احیا و پایبندی عملی به ارزش ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی را حداقل کاری دانست که همه مسئولان کشور در پاسداشت و قدردانی از حضور حماسی، عزت بخش و دشمن‌کوب مردم در راهپیمایی 22 بهمن، باید با جدیت انجام دهند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی در پایان تصریح کرد ، بنده به سهم خود از یکا یک مردان و زنان انقلابی و وفادار و هموطنان عزیزی  که امروز با قدم های استوار خود تداوم بخش راه پر افتخار شهیدان شدند و برگ زرین دیگری بر افتخارات ایران اسلامی افزودند صمیمانه تشکر و قدردانی می‌نمایم.
منبع: ایسنا