شناسهٔ خبر: 23684633 - سرویس سیاسی
منبع: جهان نیوز | لینک خبر

۱۳ سؤال‌ کلیدی از رئیس دولت دوازدهم

صاحب‌خبر -
به گزارش جهان نيوز؛ این خبر خوبی است و امیدواریم که از آن حرف تازه‌ای به گوش برسد. از همین حالا می‌توان پیش‌بینی کرد که بخشی از این برنامه کما فی‌السابق به مدح و منقبت برجام، همان آفتاب درخشان دولت اختصاص یابد!

طبیعتا نمی‌توان دولتمردان و به ویژه شخص رئیس‌جمهور را با هر زبان و منطقی متقاعد کرد که در این گور مرده‌ای نیست و گریه و شیون بر سر آن، هیچ فایده‌ای برای مردم ندارد! اما حالا که آن مطالبه منطقی در آنها اثر ندارد، خوب است اینگونه مطالبه شود که لطفا پس از مدح و ثنای بلیغ در باب برجام و ساختن آثار و فواید ممتاز و هربار نوظهور درباره برجام، اندکی از دنیای خودساخته و انتزاعی خارج شوید و کمی از وقت را هم به مشکلات حقیقی و واقعی مردم و جامعه اختصاص دهید و برای اینکه مردم طعم پاسخگویی واقعی و نه تصنعی را نوبر کنند، اکنون که برای مجریان صدا و سیما امکان یک گفت‌وگوی حقیقی و حرفه‌ای وجود ندارد و هاله قدسی رئیس‌جمهور چنین اجازه‌ای نمی‌دهد، برخی از سوالات مردم را اینجا بخوانید و به آن پاسخ بدهید:

آقای رئیس‌جمهور! شما در هفتم خرداد ۹۲ در برنامه تبلیغات انتخاباتی خود درباره افزایش قیمت دلار گفتید: «قیمت دلار به چند برابر قیمت افزایش یافته. مشکل کجاست!؟ مشکل عدم مشورت، مشکل خودشیفتگی، مشکل عدم استفاده از ابزار علمی برای اداره کشور است. مشکل بی‌ثباتی‌هاست... برای من قابل‌قبول نیست هر روز هر فرد ایرانی که به عمره می‌رود به خاطر کاهش هر روز قیمت ریال، در کنار یک عرب، خجالت بکشد.» آقای روحانی حتما خبر دارید که دلار در روزهای گذشته از ۴۶۵۰ تومان هم عبور کرد! یعنی نسبت به روز آمدن شما حدود ۵۰ درصد رشد کرده است! آیا شما هم اکنون هم معتقدید علت افزایش قیمت دلار خودشیفتگی و عدم مشورت شما با دانشمندان است!؟ آیا عللی که سال ۹۲ اعلام کردید، فقط مربوط به دولت قبل بود یا ممکن است دولت دیگری هم در عالم به بلای خودشیفتگی و خودرایی و ... مبتلا شود!؟ این روزها که یک سوم سرمایه مردم در دولت شما دود شده، حرف یا پیشنهادی برای حفظ ثروت مردم و تثبیت قدرت خرید و ارزش پول ملی ندارید!؟ آیا اکنون و در سایه سیاست‌های شما، مردم سربلندند!؟

راستی دفعه قبل آقای نوبخت گفت شما در اثر گرانی دلار دچار «تکدر خاطر» شده‌اید! با تشکر از تکدر شما، آیا هنوز هم مکدرید!؟ آیا ادامه روند صعودی قیمت دلار موجب تکرر تکدر شما نمی‌شود و آیا نمی‌خواهید به جز تکدر کار دیگر انجام بدهید!؟

آقای رئیس‌جمهور! حتما به یاد دارید که در آستانه انتخابات سال ۹۲ شما در یک جمله حکیمانه گفتید: «ملاک تورم جیب مردم است نه آمار مرکز آمار و بانک مرکزی» این سخن در تاریخ ثبت شده و نمی‌توانید بگوئید ۵ سال است منتظرم که کسی این را از من بپرسد تا بگویم من نگفتم! آقای روحانی‌! اکنون بانک مرکزی تورم را حدود ۹ درصد اعلام می‌کند! اما جیب مردم خبر دیگری می‌دهد. آیا معتقدید که جیب مردم دروغ می‌گوید و باید با آن برخورد کرد یا نه‌، همچنان بر سر حرف ۴ سال پیش خود هستید؟روزی که شما آمدید، گوشت کیلویی  ۲۹ هزار تومان بود، و اکنون بیش از ۴۰ هزار تومان شده است. یعنی حدود ۴۰ درصد گرانتر! مرغ کیلویی۶ هزارتومان بود و اکنون کیلویی ۷۵۰۰ تومان شده است یعنی حدود ۲۵ درصد گرانتر! برنج کیلویی ۷ هزار تومان بود و الان حدود ۱۳ هزار تومان شده است یعنی نزدیک به دو برابر! سکه یک میلیون و ۷۰ هزار تومان بود و حالا یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار تومان شده  یعنی پنجاه درصد گرانتر! از تخم مرغ شانه‌ای ۱۶ هزار تومان و اجاره بهای کمرشکن و سایر خرده‌ریزهایی که مردم هرروزه برای تهیه آن هزار جور محاسبه می‌کنند و شما و مدیرانتان از قیمت هیچکدام خبر ندارید، هیچ نمی‌گوییم. اما با ملاحظه این اعداد و ارقام ،آیا هنوز هم معتقدید تورم ۹ درصد است!؟

آقای رئیس‌جمهور! شما در سال ۹۲ گفتید: «دولت تدبیر و امید نخواهد گذاشت این همه جوان بیکار در مقابل خانواده و فرزندان شرمنده باشند.... همین کارخانه‌های موجود در کشور اگر به جای ۲۰ درصد توان با ۶۰ درصد توان کار کنند، بخش عظیمی از مشکلات اشتغال‌زایی در کشور برطرف می‌شود... در ماه‌های ابتدای آغاز به کار دولت «تدبیر و امید» موانع از سر راه تولید برداشته می‌شود.» می‌دانم که این‌ها را به‌خاطر مشغله‌های فراوان به یاد ندارید اما بالاخره در تاریخ ثبت و ضبط شده است آیا این وعده‌ها عملیاتی شد؟ چندی قبل معاون یکی از وزرای شما گفت بیش از ۶۰ درصد صنایع کشور با نیمی از ظرفیت کار می‌کنند! البته ایشان تواضع کردند وگرنه قبلا اعلام شده بود ۸۰ درصد از صنایع کشور معطل و تعطیلند! اکنون مراکز آماری وابسته دولت، نرخ بیکاری را یازده درصد می‌دانند! این عدد را که می‌دانید یعنی چه!؟ یعنی از بین یکصد جوینده کار، تنها ۱۱ نفر کار پیدا نمی‌کنند و ۸۹ نفر دیگر شغل دارند! اما سخنگوی دولت شما چیز دیگری می‌گوید! نوبخت می‌گوید در هر خانه سه بیکار تحصیل‌کرده داریم! و بالاخره مرکز پژوهش‌های مجلس رسما اعلام کرد نرخ واقعی بیکاری حداقل ۲۲ درصد یعنی دو برابر نرخ دولت‌ساخته است! این مرکز اعلام کرده که بیکاری تحصیلکرده‌ها ۳۶ درصد است و مجموعا ۶ میلیون نفر در بحران بیکاری هستند! اگر صلاح می‌دانید بدون عصبانی شدن به موضوع بیکاری هم بپردازید و درباره عدد واقعی برای مردم توضیح بدهید.

آقای رئیس‌جمهور! به‌خاطر دارید در سال ۹۲ می‌گفتید: «اطلاعات مربوط به دولت باید به صورت شفاف در اختیار مردم قرار گیرد که این مسئله بسیار مهمی است؛ مقررات و قوانین باید به صورت شفاف در اختیار همه قرار گیرد و نباید یکی زودتر از این مسائل آگاه شود و فردی دیگر دیرتر.... اساساً اولین شرط دولت شایسته و کارآمد در کنار شفافیت، پاسخگویی است...» البته چندین برابر این چند سطر در باب شفافیت سخن گفتید اما صفحات ما کم است و نمی‌توانیم همه را چاپ کنیم چون در بحران گران شدن اخیر کاغذ، ما خبر نداشتیم و نتوانستیم مثل آنها که رانت خبری داشتند، کاغذ ذخیره کنیم! آقای رئیس‌جمهور! به نظر شما، دولت‌های یازدهم و دوازدهم شفافند!؟ برجام که باید محرمانه باشد و مردم ایران بعد از همه مردم عالم از آن با خبر شوند که البته نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است! آنکه هیچ، اما قرار داد پژو محرمانه است، قرارداد توتال محرمانه است، قرارداد با رنو هم محرمانه است! از افزایش تعرفه خودرو عده ۹ نفر زودتر از بقیه خبر دارند و بیش از ۱۲۶ هزار میلیارد تومان سود به جیب زدند! رجیستری گوشی موبایل چنان شیرین بود که شرکت زیرمجموعه تامین اجتماعی، واردکننده اپل شد و... تمام نمی‌شود آقای رئیس! این لیست محرمانه‌های دولت شما تمامی ندارد! هنوز هم معتقد به شفافیت هستید!؟ کارها و قراردادهای سخت و مهم بماند، می‌شود درباره منزل خودتان اندکی شفاف‌سازی کنید!؟ یا درباره ثروت افسانه‌ای برخی وزرایتان!؟

آقای رئیس‌جمهور! حتما به‌خاطر دارید که در سال ۹۲ گفتید: «وقتی نقدینگی در جامعه بی‌حساب و کتاب بالا می‌رود، تورم بزرگی ایجاد می‌شود. وقتی ارزش پول ملی تنزل می‌یابد مردم به دنبال این می‌روند که کاری کنند تا ثروتشان کاهش نیابد.» اکنون لابد خبر دارید که نقدینگی در دولت شما سه برابر نقدینگی در سال ۹۲ شده و به عدد بی‌سابقه و وحشتناک ۱۴۲۴ هزار میلیارد تومان رسیده!؟ آیا افزایش سه برابری بی‌حساب و کتاب نیست؟ آیا در دولت شما هم افزایش نقدینگی باعث تورم  و کاهش قدرت خرید مردم شده یا این فرمول فقط درباره دیگران معتبر است!؟

آقای رئیس‌جمهور! سال ۹۲ بود که گفتید: «مسئله مسکن، اولویت دوم جوانان است و من به آن توجه ویژه‌ای دارم.» یادتان که هست!؟ یادتان هست درباره مسکن مهر گفتید: «متأسفانه امروز در برخی جاها به جای مسکن خوابگاه برای مردم درست شده بر همین اساس باید نواقص پروژه مسکن مهر برطرف شود.» می‌توانید آماری بدهید که در دولت شما، به جز تقدیم چند ناسزا به مسکن مهر مزخرف ....، چه طرحی برای اولویت جوانان یعنی مسکن اجرا شد!؟ می‌توانید فهرستی از آثار «توجه ویژه» خود به مسکن جوانان را اعلام کنید!؟(البته اگر محرمانه نیست) می‌توانید از فرجام طرح مهم و پرهیاهوی «مسکن اجتماعی» با مردم سخن بگوئید!؟

آقای رئیس‌جمهور! یادتان هست درباره واردات بی رویه چه حرف‌های خوبی می‌گفتید!؟ گفتید: «روی آوردن به مسیر واردات بزرگ‌ترین بی‌عدالتی است. عدالت این است که در شرایط فشار دشمن ما بتوانیم در داخل به تولید کمک کنیم، فضا را بهبود ببخشیم، تولید داخل را افزایش دهیم و از مقدار واردات بکاهیم... با توجه به اینکه در بخش کشاورزی و تولید دارای فرصت‌های خوبی بودیم، با بی‌برنامگی و نادیده گرفتن این توانمندی‌ها اقدام به واردات بی‌رویه کردیم و بخش تولید و کشاورزی ما تضعیف شد.» اکنون هم به همان حرف‌ها معتقدید!؟ آیا از آمار واردات خبر دارید؟! می‌دانید که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد به کشور وارد می‌شود!؟ خبر دارید که چیزهایی وارد می‌شود که سالیان سال جزو هنر و توان ایرانی بوده و با سربلندی آنها را تولید و صادر می‌کردیم؟ تا به حال بادام و انجیر و کشمش و... چینی دیده‌اید!؟ خبر دارید که سنگ پا هم وارد می‌شود!؟

آقای رئیس‌جمهور! یادتان هست با طعنه به برخی نهادها،درباره قاچاق چه حرف‌هایی می‌زدید!؟ دولت با تفنگ را که فراموش نکرده‌اید! حالا ممکن است آماری از قاچاق در دولت خودتان هم ارائه کنید!؟ حتما خبر دارید که قاچاق کردن کار سختی است و وقتی مثلا رئیس فلان اتحادیه می‌گوید ۸۰ درصد کالاهای صنف ما قاچاق به کشور وارد می‌شود، منظورش این نیست که افرادی آنها را روی کولشان گذاشته‌اند و وارد کرده‌اند! این یعنی قاچاق از مبادی رسمی و قانونی! در این باره حرفی ندارید!؟ برخی می‌گویند سالانه حدود ۴۰ میلیارد دلار کالای قاچاق به کشور وارد می‌شود! نظرتان درباره این عدد چیست!؟

آقای رئیس‌جمهور! به‌خاطر دارید قانون درباره مدیران دوتابعیتی چه می‌گوید!؟ پس از سروصدای قبلی درباره مدیران دوتابعیتی و دستگیری یک جاسوس دوتابعیتی در تیم هسته‌ای شما، مانورهای رسانه ای انجام شد و نهایتا اعلام شد که دیگر هیچ مدیر دوتابعیتی نداریم! اما مدت کوتاهی بعد از آن معلوم شد یک مدیر دوتابعیتی وزارت نفت، بیش از یکصد میلیارد تومان اختلاس کرده و گریخته! یک مدیر دوتابعیتی! از همان‌ها که می‌گفتید تمام شدند! یادتان هست وزیر اطلاعات برخلاف همه موازین حرفه‌ای می‌گفت هر کس مدیر دوتابعیتی سراغ دارد معرفی کند!؟ یادش نبود که وزیر اطلاعات است و قرار است او به همه اطلاعات بدهد نه اینکه منتظر اطلاعات دیگران باشد! هم اکنون نمایندگان مجلس از لیست بیش از یکصد مدیر دوتابعیتی سخن می‌گویند! آیا این عدد درست است!؟ به جز این لیست، هنوز در دولت کسی هست که دوتابعیتی باشد!؟

آقای رئیس‌جمهور! پرونده حقوق‌های نجومی را یادتان هست!؟ همان‌ها که رهبر انقلاب کارشان را خیانت به انقلاب دانست و با صفت حرامخوار خطابشان کرد. طبق معمول اول همسویی با فرمایش رهبری را در دولت‌تان شاهد بودیم و بعد جبهه‌گیری و در نهایت، ذخیره نظام نامیدن غارتگران را! آیا اکنون دیگر مدیر نجومی نداریم!؟ ممکن است درباره حقوق مدیران ارشد، وزرا و مشاورین‌تان توضیح بدهید!؟ ممکن است از میزان حقوق برادرتان حسین فریدون با مردم سخن بگوئید!؟ راستی چند روز قبل مدیری در وزارت نفت با پاداش پایان خدمت یک میلیاردی بازنشسته و البته بلافاصله جذب کار شد! ممکن است درباره این کیس خاص توضیح بدهید؟

آقای رئیس‌جمهور! حتما به یاد دارید که تا به حال چندین بار از رکود خارج شده‌ایم! این را می‌توانید در آرشیو سخنرانی‌های پرشور و همراه با تشویق حضار پیدا کنید. آیا هنوز هم از رکود خارج شده‌ایم!؟ آیا واقعا همچنان در حال خروجیم!؟ اگر بله، پس این‌همه کارگر بیکار چه می‌گویند!؟ رشد ۷ درصدی و کارخانه تعطیل!؟ دوران رونق و حقوق ده ماه معوق!؟ به نظرتان این حرف‌ها تضاد ندارند!؟ آیا دوباره به دوران رکود برگشتیم یا نه، اصلا از رکود خارج نشدیم!؟

آقای رئیس‌جمهور! تا به‌حال بارها درباره فضای مجازی سخن گفته‌اید. جوری حرف زده‌اید که گویا همه در کشور مخالف فضای مجازی هستند و تنها شمائید که این فضا را دوست دارید! ممکن است اسم یک نفر را که مخالف فضای مجازی است بیاورید!؟ مردم محرمند، عیبی ندارد که بدانند چه کسانی مخالف مطلق فضای مجازی هستند. آقای رئیس! شما ۴ سال فرصت داشتید اینترنت و شبکه اطلاعات و شبکه اجتماعی بومی بسازید و ممکن است بگویید در این ۴ سال چند درصد از این کارها را که وظیفه قانونی شما بوده پیش برده‌اید!؟ ممکن است بگویید در ۴ سال گذشته، در چند جلسه شورای عالی فضای مجازی شرکت کرده‌اید!؟ برخی معتقدند شما یک شبکه امن ملی به مردم بدهکارید و از حیث این قصور یا تقصیر، مستحق سرزنش و سوالید،آیا خودتان را مسئول می‌دانید!؟ آیا درست است که شما با این کم‌کاری و کوتاهی باعث شدید که کسب و کارهای مبتنی بر فضای مجازی سر سفره بیگانگان برپا شود و امنیت سرمایه‌گذاری مردم به خطر بیفتد؟!

و بالاخره برجام! آقای رئیس‌جمهور! هنوز برجام می‌تابد!؟ پس چرا به گفته وزیر خارجه  حتی نمی‌توانیم یک حساب در انگلیس باز کنیم!؟ پس چرا ناچاریم نفتکش ایرانی را با پرچم پانامایی و با اسم کره‌ای به دل اقیانوس بفرستیم و بعد نتوانیم برای دریانوردان مظلوم  هیچ کاری بکنیم!؟ چرا نمی‌توانیم پول نفتمان را از خریدارها بگیریم و به‌جای دلار از کره‌ای‌ها ماشین هیوندا و کیا می‌گیریم!؟ چرا به جای پول نفت با هندی‌ها تهاتر کردیم و واگن خریدیم!؟ ما واگن پارس نداریم!؟ چرا هیچ تحریمی که برداشته نشد هیچ، تحریم‌های جدید هم اضافه شد!؟ تا جایی که رئیس قوه قضائیه هم به لیست تحریم افزوده شد! راستی یادتان هست می‌گفتید:«در روز اجرای برجام همه تحریم‌های هسته‌ای‌، بانی، موشکی، اقتصادی، تسلیحاتی و... بالمره لغو و نه تعلیق خواهد شد»! آیا واقعا لغو شد!؟ خودتان قبول دارید که حتی یک تحریم لغو شده!؟

آقای رئیس‌جمهور! خوب است با مردم روراست و شفاف سخن بگوئید و برای یک بار هم که شده، حقایق را آنگونه که هست بیان کنید نه آنگونه که نوشته می‌شود.
منبع: کیهان