شناسهٔ خبر: 23666588 - سرویس اقتصادی
منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

بهانه‌های شاخص بورس برای 6 رقمی شدن

«شاخص بورس» در حالی نخستین روز معاملاتی امسال را از ارتفاع 77 هزار واحد آغاز کرد که این روزها میل به صعود و ماندنش در ارتفاع 100 هزار واحد موجب شده تا نماگر بازار سرمایه در این مدت رشد بیش از 20 هزار واحدی را تجربه کند. این موضوع به آن معنی است که اگر سرمایه‌گذاری ابتدای امسال به طور میانگین از تمامی شرکت‌های حاضر در بورس اوراق بهادار سهام می‌خرید، تاکنون بازدهی بیش از 25 درصد را از آن خود کرده بود؛ بازدهی‌ای که در شرایط کنونی اقتصاد کشور که رکود کماکان در آن ادامه دارد، کسب سودی مناسب و معقولی به شمار می‌آید.

صاحب‌خبر -

البته در این میان شرکتهایی وجود دارند که رشد بیشتری از شاخص بورس را نصیب سهامدارانشان کردهاند و در مقابل نیز سهام شرکتهای دیگری هم وجود دارند که از ابتدای امسال تا کنون یا در جا زدهاند یا با افت قیمت همراه بودهاند.

در این میان اما هر چه باشد شاخص بورس نبض بازار سرمایه است و حکایت از این دارد که برخی عوامل در سالجاری تا به امروز به کام بازار سرمایه بودهاند.

بر این اساس نگاهی به مجموعه عوامل تاثیرگذار بر معاملات تالار شیشهای و در پی آن افزایش نماگر بازار سهام نشان میدهد، بهبود و رشد جهانی کالاها از جمله فلزات پایه یکی از عواملی است که در ماههای گذشته موجب شده تا نماد شرکتهایی که تحت تاثیر این مولفه هستند، از رشد قابل توجهی در بورس اوراق بهادار برخوردار شوند.

از سوی دیگر قیمت جهانی نفت نیز که در چند سال گذشته حدود 30 دلار برای هر بشکه را تجربه کرده بود، این روزها به 70 دلار رسیده است و کارشناسان چشمانداز متعادل و مثبتی را برای طلای سیاه طی ماههای آینده پیشبینی میکنند که این موضوع سبب شده تا از یک طرف سهام شرکتهایی که تحت تاثیر این مولفه هستند در بورس رشد کنند و هم حرکت شاخص بورس افزایش یابد. ضمن این که به دلیل نفتی بودن اقتصاد کشور، به لحاظ روانی نیز افزایش طلای سیاه اطمینان خاطری را برای اقتصاد و بازار سرمایه از این جنبه به وجود آورده است.

از سوی دیگر رشد بیش از 700 تومانی دلار در سالجاری نیز این روزها به دلیل دیگری برای بازار سرمایه تبدیل شده است که معاملاتش همواره از تغییرات قیمت ارزها بویژه «دلار» تاثیر میپذیرد.

البته رشد این روزهای شاخص بورس بهانه دیگری هم دارد به نام «ادامه برجام و تداوم لغو تحریمها»؛ موضوعی که پس از 12 سال ماراتن سخت و نفسگیر دو سال پیش در چنین روزهایی، رسیدن مذاکرات هستهای به ایستگاه توافق، موجب شد که سایه این ریسک کهنه از بالای سر اقتصاد و بازار سرمایه کشور کنار رود. این در حالی است که با انتخاب ترامپ به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده و اظهارات خصمانه وی نسبت به ادامه توافق هستهای، برجام به روزه شکداری تبدیل شده و در ابتدای زمستان امسال هم که قرار بود نظر نهایی ترامپ در مورد برجام اعلام شود و تلاشها هم از سوی ایالات متحده در راستای لغو آن بود، شاهد اثرپذیری بازار سرمایه از این ریسک سیستماتیک بودیم.

با این حال در پی امیدواریهای به وجود آمده درخصوص لغو تحریمها و ادامه برجام تا بهار 97، معاملهگران بورس دستکم تا چند ماه آینده از این بابت آسودگی خاطر دارند و بر این اساس معاملات بورس دوباره به سمت جاده رشد و رونق در حرکت است و میتوان از آن به عنوان بهانهای کافی برای شاخص بورس جهت صعود و ماندن در ارتفاع 100 هزار واحد یاد کرد.

از سوی دیگر این روزها در حالی معاملهگران انتظار گزارشهای 9 ماهه شرکتها را در بازار سهام میکشند که کارشناسان روند مناسبی را برای این گزارشها پیشبینی میکنند.

علاوه بر این سهم بالای شرکتهای کالامحور در بورس تهران هم موجب شده تا همواره کلیت بازار سهام و شاخص بورس از تحولات جهانی کالاها تاثیرپذیر باشد. بر این اساس رصد شرایط جهانی کالاها و چشمانداز آن در ماههای پیش رو موجب شده تا معاملهگران، بازار سرمایه و شاخص بورس از بهانههای لازم برای تداوم حضور در نماد شرکتهای تاثیرپذیر از رشد جهانی کالاها برخوردار باشند.

همچنین همانگونه که اشاره شد رشد قیمت دلار همواره به عنوان محرکی برای افزایش قیمت سهام و در پی آن شاخص بورس مطرح بوده است و حالا رسیدن دلار به پله 4400تومان موجب شده که از این موضوع هم بتوان به عنوان بهانه و دلیلی دیگر برای 6 رقمی شدن و تمایل شاخص بورس برای ماندن در این ارتفاع یاد کرد.

از این جهت چشمانداز ماندن دلار در این قیمتها و همچنین تداوم رشد آرام و نامحسوس آن تا پایان سال (آن هم به بهانههایی چون افزایش تمایل متقاضیان به خرید دلار برای سفرهای نوروزی و نیز شائبه حضور سنتی دولتها در این بازار در هفتهها و ماههای پایانی هر سال برای جبران هزینهها و کسری بودجه) میتواند به عنوان یکی دیگر از مولفههای تاثیرگذار بر معاملات بازار سهام در ماههای پیش رو مطرح باشد.

از سوی دیگر نباید از کاهش نرخ سود بانکی و احتمال کم شدن بیشتر آن در سال آینده به عنوان یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر میل شاخص بورس برای 100 هزار واحدی شدن و جا خوش کردن در این ارتفاع غافل شد. در مجموع با همه این تفاسیر باید به سهامداران بویژه تازهواردان به تالار شیشهای توصیه کرد که هر چند رشد و رکوردشکنیهای شاخص بورس به عنوان نماگر و نبض بازار سرمایه نشان از بهبود شرایط این روزهای بازار سهام دارد، اما کسب سود در این بازار به مولفههای گوناگونی بستگی دارد که این عوامل و مولفهها در عین حال که میتوانند برای برخی نمادها و گروهها در بازار سرمایه خبر خوب و بهانهای کافی جهت رشد باشند، از سوی دیگر میتوانند به دلیلی برای افت نماد یا گروهی دیگر در تالار شیشهای تبدیل شوند.بنابراین معاملهگران باید با رصد مجموعه عوامل و دلایل اثرگذار بر بازار سهام اقدام به سرمایهگذاری در بازار سرمایه کنند تا در پی 6 رقمی شدن شاخص بورس (به عنوان دماسنج بازار سهام)، رقمی بر ارقام سرمایه آنها در تالار شیشهای اضافه شود.

مهدی حاجیوند