شناسهٔ خبر: 23644604 - سرویس بین‌الملل
منبع: صدا و سیما | لینک خبر

معاون اول وزير خارجه کره جنوبي: گفتگو با کره شمالي را دنبال مي کنيم

معاون اول وزير خارجه کره جنوبي بر لزوم پيشبرد گفتگوها با کره شمالي تاکيد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما، ليم سونگ معاون اول وزير خارجه کره جنوبي در گفتگو با شبکه تلويزيوني سي ان ان درباره روابط با کره شمالي گفت من مطمئنم که کره شمالي يکي از بزرگترين نگرانيهاي امنيتي براي سال دوهزار و هجده خواهد بود .

وي گفت: با وجود اين معتقدم که ما هم اکنون در شرايط بهتري در مقايسه با گذشته هستيم زيرا ما از گشايشي که در روابط دو کره حاصل شده است، بهره مي بريم. کره شمالي قرار است به المپيک زمستاني نماينده بفرستد. همچنين ما با کره شمالي براي گفتگوهاي دو کره در تماس هستيم. من اطمينان دارم گفتگوهاي بين دو کره که هم اکنون داريم به ايجاد فضايي کمک خواهد کرد که به پيشرفت بيشتر در روابط دو کره منتهي شود. در عين حال ما نبايد در نتيجه گيريهاي خود درباره آينده روابط دو کره عجله کنيم. 

اين مقام کره جنوبي افزود به نظر من دفاع و بازدارندگي از مهمترين اصولي است که بايد در شرايط فعلي درباره کره شمالي داشته باشيم. اما کاري ديگري که همزمان بايد انجام داد گفتگو و تعامل با کره شمالي است که ما آن را دنبال مي کنيم. به نظر من حرفهاي رهبر کره شمالي در آغاز سال نوي ميلادي اين پيام را به کره جنوبي و البته جامعه بين المللي داد که آنها علاقمند به گفتگو هستند.

ليم سونگ درباره نشست ونکوور درباره کره شمالي و دعوت نشدن از روسيه و چين به آن نشست گفت به نظر من نشست ونکوور پيامي بسيار متوازن به پيونگ يانگ داد.

اول اينکه به روشني تمايل جامعه بين المللي را براي حفظ تحريمها عليه کره شمالي تا زماني که اين کشور تصميم درست را درباره برنامه هاي هسته اي و موشکي خود بگيرد، نشان داد.

اما از طرف ديگر آن نشست به پيونگ يانگ خيلي شفاف اين پيام را داد که هدف نهايي تحريمها و فشار عليه پيونگ يانگ آوردن کره شمالي به گفتگوهاي خلع سلاح هسته اي است. همه آنهايي که در نشست ونکوور شرکت داشتند تمايل به حل ديپلماتيک اين مسئله داشتند. من مطمئنم دليل دارد که چرا مسکو و پکن به ونکوور دعوت نشده بودند با وجود اين آنها نيز بايد به پيامهاي متوازن اين نشست گوش کنند.

اين مقام کره جنوبي درباره اتهام به روسيه درباره نقض تحريمهاي سازمان ملل عليه کره شمالي گفت من مطمئنم که اجراي تحريمهاي شوراي امنيت عليه کره شمالي به طور کامل انجام نمي شود و احتمالا شکافهايي در آن وجود دارد که لازم است براي رفع اين اشکالات و شکافها تلاش کنيم. احتمالا در اين خصوص همکاري روسيه لازم باشد. در هر حال روسيه بايد در اجراي تحريمها جديت بيشتري نشان دهد.