شناسهٔ خبر: 23638662 - سرویس استانی
منبع: راه دانا | لینک خبر

پرورش درخت نارنگی در فضای مسقف توسط شهروند خوش ذوق اهل گیوی

درحالی که درخت نارنگی اختصاصاً در آب و هوای مرطوب و خاکی لومی و سنگین رشد می کند، اما شهروند خوش ذوق اهل گیوی شرایطی را برای رشد و نمو آن تدارک دیده که هر ساله شاهد باردهی آن است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر،  درخت نارنگی در منطقه ای با آب و هوای مرطوب و خاکی لومی و سنگین بار داده و نباید در مناطق سرد و خشک کشت شود، چرا که  با اینکه میزان مقاومت درختان نارنگی به سرما خوب بوده اما میوه های آن بعلت کوچک بودن و نازکی پوست  به سرما بسیار حساس است از همین رو است که این درخت در خاکهای لومی و سنگین رشد بهینه دارد، خاک آن باید از زهکشی خوبی برخوردار باشد تا شرایط مساعد رشد و باردهی آن فراهم شود.

 این درخت در شرایط سایه نمی تواند رشد خوبی داشته باشد و آفتاب کامل برای رشد بهینه ی آن بسیار مفید است، خاک های مرطوب را می پسندد و به منطقه‌ای برای کاشت نیاز دارد که آب ایستا نباشد.

به گزارش کوثرخبر، شهرستان کوثر و مرکز آن شهر گیوی جزء مناطق خشک و سرد سیر است و بتع نمی توان درختی همچون نارنگی را که رشد آن تنها در منطقه ای گرمسیر و مرطوب امکان پذیر است، پرورش داد، اما شهروند خوش ذوق اهل گیوی سالهاست که این درخت را در یک فضای مسقف رشد و پرورش داده و همه ساله شاهد باردهی آن است.

این باغبان، شرایط رطوبت فضای مسقف، نحوه آبیاری، نوردهی، تنظیم خاک لومی و سنگین و دیگر ملزومات رشد یک درخت نارنگی که بسیار سخت است، را طوری تدارک دیده که این درخت شاید بهتر از محل واقعی خود رشد کرده و بار می دهد.

رشد و باردهی درخت نارنگی برای نخستین بار در شهر گیوی اهالی، مسافران و گردشگران را وادار به بازدید از محل کشت آن کرده و ضروری است که ضمن تقدیر از این شهروند اهل گیوی، ملزومات تدارک صنایع تبدیلی و فراوری میوه نارنگی با برند گیوی در منطقه فراهم شود.

به گزارش کوثرخبر، نارنگی ها منبع غنی از ویتامین C، فلاونوئیدها، اسیدها و روغن های فرار هستند؛ آنها همچنان شامل کومارین ها هستند که در برابر اشعه آفتاب حساس می باشند.

نارنگی دارای ویتامین‌های A، B1، B2، پروتئین، چربی، قند، حاوی مقدار زیادی فسفر، کلسیم است و به خاطر داشتن مقدار فسفر و کلسیم بالا، یکی از میوه‌هایی است که در تشکیل استخوان و اسکلت بدن موثر عمل می کند.

یک روغن فرار از پوست نارنگی برای طعم دهندگی غذا بکار می رود و همچنین در عطرسازی و صنایع دارویی نیز پر کاربرد است.

 

پرورش درخت نارنگی در فضای مسقف توسط شهروند خوش ذوق اهل گیوی

 

انتهای پیام/