شناسهٔ خبر: 23561601 - سرویس سیاسی
منبع: میزان | لینک خبر

قره‌خانی در گفت‌وگو با میزان:

کشتی چینی نباید محل سانحه نفت‌کش ایرانی را ترک می‌کرد/ مسئولان باید زودتر ورود می‌کردند/ قرائت گزارش کمیسیون انرژی در صحن علنی

خبرگزاری میزان- سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: این کمیسیون قطعا از مسئولان ذی‌ربط جهت پاسخگویی به برخی مسائل درباره نفت‌کش ایرانی دعوت می‌کند و همچنین تحقیقاتی در این زمینه خواهد داشت که انشاءالله جزئیات آن در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

صاحب‌خبر -
کشتی چینی نباید محل سانحه نفت‌کش ایرانی را ترک می‌کرد/ مسئولان باید زودتر ورود می‌کردند/ قرائت گزارش کمیسیون انرژی در صحن علنیاسدلله قره‌خانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با اشاره به سانحه نفت‌کش ایرانی گفت: کمیسیون انرژی قطعا از مسئولان ذی‌ربط جهت پاسخگویی به برخی مسائل درباره نفت‌کش ایرانی دعوت می‌کند.
 
وی افزود: همچنین کمیسیون انرژی تحقیقاتی در این زمینه خواهد داشت که انشاءالله جزئیات آن در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره علل و دلایل اولیه برخورد نفت‌کش ایرانی با یک کشتی چینی گفت: گاهی اوقات محاسبات فنی و گاهی هم خطای انسانی می‌تواند در اینگونه حوادث دخیل باشد با این حال گاهی اوقات هم همه چیز درست است و کشتی مقابل دچار خطا می‌شود.

وی اظهار داشت: معتقدم کشتی چینی که با نفت‌کش ایرانی برخورد کرده است نباید پس از این برخورد، محل را ترک می‌کرد. این احتمال وجود داشت که وقتی این کشتی با نفت‌کش ایرانی برخورد می‌کند بتواند خدمه نفت‌کش را نجات دهد.

قره‌خانی با اشاره به عملکرد مسئولان نیز گفت: انتظار ما این بود که متولیان امر و مسئولان در چنین حادثه بزرگی همگی ورود پیدا می‌کردند و در زمان خاص خودش این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دادند نه با تأخیر چند روزه.

سخنگوی کمیسیون انرژی هر گونه موضوعات امنیتی درباره برخورد نفت‌کش ایرانی را رد کرد و گفت: غالبا در آن منطقه تردد کشتی زیاد است و فاصله زیادی با ساحل ندارد لذا این قبیل کشتی ها، همانند نفت‌کش ایرانی، کشتی‌های بزرگی هستند و با سایر کشتی‌ها فرق دارند تا در برخورد‌ها از خود عکس العمل فوری نشان دهند و یا قدرت مانور داشته باشند.

وی با بیان اینکه یک میلیون بشکه نفت حداقل در این نفت‌کش‌‌ها وجود دارد، تاکید کرد: این قبیل کشتی‌ها وقتی بخواهند اقدام به دور زدن کنند قطعا باید ده‌ها کیلومتر مسافت طی کنند تا بتوانند دور بزنند مضاف بر اینکه در آن منطقه هم کشتی‌های ماهیگیری بیشتر تردد داشته اند که البته حضور آن‌ها می‌تواند بالانس‌های حرکت کشتی‌های سنگین را به هم بزند.

قره خانی اضافه کرد: گاهی اوقات در این برخورد‌ها نقص‌های محاسباتی وجود دارد البته باید گفت این دو کشتی هر دو کشتی‌های قدیمی نبوده اند و نو بودند.

سخنگوی کمیسیون انرژی درباره مقصر سانحه نفت‌کش نیز گفت: درحال حاضر نمی‌شود این موضوع را مطرح کرد، اما کشتی چینی به کنار نفت‌کش ایرانی زده است ونشان می‌دهد که احتمالا با یک زاویه قائمه با چیزی برخورد کرده و این را می‌بایست از افرادی که در داخل آن کشتی چینی بودند و جعبه سیاه آن کشتی را مورد مطالعه قرار دادند پرسید.

قره خانی خاطر نشان کرد: تحلیل بنده این است که، چون کشتی‌های بزرگ به دلیل اینکه مسیر طولانی دارند و حرکاتشان دقیق‌تر محاسبه می‌شود کشتی چینی مقصر این برخورد باشد البته فعلا نمی‌شود به ضرس قاطع گفت، اما بنده بر اساس تجربیاتی که از کشتی و ناوگان نفت‌کش سراغ دارم این موضوع را مطرح می‌کنم.

انتهای پیام/