شناسهٔ خبر: 23551080 - سرویس سیاسی
منبع: نصر-قدیمی | لینک خبر

گزارش 100 روزۀ «مجید خدابخش» در بوتۀ نقد نمایندگان

سایه روشن عملکرد استاندار

نصر: توجه جدی به توسعه و تمرکز بر روی مشکلات اقتصادی ضرورت امروز استان ارزیابی شد.

صاحب‌خبر -

استاندار آذربایجان شرقی هفته گذشته با حضور در تلویزیونِ محلی، گزارش عملکرد 100 روزۀ دورۀ مدیریتش را ارائه کرد. شماری از نمایندگان استان که البته هیچ کدام موفق به دیدن برنامه ارائۀ گزارش عملکرد استاندار نشده اند، دیدگاه های خاصی دربارۀ این 100 روز دارند.

استاندار مصمم
ضیاءالله اعزازی، نماینده بناب و رئیس مجمع نمایندگان استان در عین حال که می گوید گزارش 100 روزۀ استاندار را ندیده است، می گوید: حضور و فعالیت بدون حاشیۀ خدابخش در این مدت و تلاشش برای رسیدگی به مشکلات مردم تحسین برانگیز است و این امر نشان می دهد او استانداری مصمم است.
وی می افزاید: نظارت بر عملیاتی شدن اصولی توزیع تسهیلات خوداشتغالی، جدی گرفتن ضرورت رفع مشکلات صنعت استان و بها دادن به رونق تولید علامت هایی از عزم استاندار به توسعه استان است.
وی در عین حال تقویت تیم مدیریتی استانداری و فرمانداران شهرستان های استان را یک ضرورت برای پرشتاب کردن حرکت آذربایجان شرقی در مسیر توسعه می داند و می گوید: امروز معیشت، اصلی ترین معضل استان است. تیم مدیریتی استان باید هماهنگ با استاندار و جدی تر از هر زمان دیگر به فکر اشتغالزایی و رونق تولید باشند.

حلقۀ خاص
محمد حسن نژاد، نماینده مرند و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس هم با بیان اینکه گزارش عملکرد 100 روزۀ استاندار را ندیده است، می گوید: دغدغه ما این است که باید اقدامات اساسی در استان انجام شود اما حلقه ای در استانداری وجود دارد که نفع شان در به حاشیه بردن مدیران و سرگرم کردن آنان به حاشیه هاست. استاندار باید مراقب این حلقه باشد.
وی می گوید: استاندار سابق آمد و بعد از 4 سال رفت اما چه چیزی باعث شد به تعداد انگشتان یک دست، کاری اساسی در دوره مدیریت او انجام نشود؟ آیا جبارزاده خائن بود؟ معلوم است که نه. آیا او ناتوان بود؟ نه، اتفاقاً مدیر توانمندی بود اما «حلقه خاص کاخ استانداری» جبارزاده را سرگرم کارهای عادی و حواشیِ غیرضرور کرد و او را از انجام کارهای اساسی بازداشت.
وی با انتقاد از «جلسه درمانی» و «بازدیدهای صِرف مسئولان» می گوید: باید استاندار مراقب باشد تا گرفتار حلقه مزبور نشود.

نقد منصفانه
در همین حال شهاب الدین بیمقدار، یکی از نمایندگان تبریز هم که می گوید گزارش عملکرد استاندار را ندیده است، نقد منصفانه عملکرد 100 روز خدابخش را مورد تاکید قرار می دهد و می افزاید: اتفاقات خوبی در این مدت در استان انجام شده است. جدیت در ارتباط با تبریز2018 و تعیین نماینده ویژه در ستاد مربوطه، عملکرد خوب در توزیع وام های روستایی، رسیدگی مناسب به مشکلات صنعتگران و وقت گذاشتن برای حضور در جلسات شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت از جملۀ اقدامات خوب استاندار بوده است.
وی با تاکید بر اینکه استاندار به وقت بیشتر نیاز دارد تا برنامه های خود را عملیاتی کند، می افزاید: وحدت و همدلیِ همۀ مسئولان نیاز امروز استان برای گذر از مشکلات است.

سایۀ مشکلات عمومی
احمد علیرضابیگی، دیگر نماینده تبریز هم که به گفته خودش گزارش عملکرد استاندار را ندیده است، می گوید: در حالت کلی تحرک استاندار، بازدیدهای مرتب او، ارتباط گیریِ مستمر با مردم و توصیه او به مسئولان برای در پیش گرفتن این مشی مدیریتی، از طلیعه مثبتی در دوره جدید مدیریت استان خبر می دهد.
وی با تاکید بر اینکه سیاستگذاری های عمومی دولت در روند حرکتی استان ها و چگونگی نقش آفرینی استانداران تأثیر بسزایی دارد، می افزاید: بخش عمده ای از مشکلاتِ فعلی استان تابعی از سیاستگذاری های عمومی دولت است.
استاندار سابق آذربایجان شرقی می افزاید: در دورۀ استانداریِ من، استانداران به مراتب اختیارات قابل توجهی به ویژه در حوزه روابط بین الملل و سرمایه گذاری داشتند. مدیریت های کلان، چابک تر بود و استاندار هر زمان اراده می کرد می توانست ظرف یک ساعت با وزیر و ظرف حداکثر دو ساعت با رئیس جمهور ارتباط بگیرد اما اکنون دست استانداران بسته است.
وی برخی انتقادها از استاندار مبنی بر اینکه تیم مدیریتی استان هماهنگی ندارد و یا مدیریت ارشد استان فاقد برنامۀ مشخصِ حرکتی است را تلویحاً وارد نمی داند و می گوید: چشم انداز توسعه استان مشخص است. تقویت زیرساخت های راه و راه آهن به جهت موقعیت ممتاز جغرافیایی استان و تسهیل روند سرمایه گذاری ها دو اولویتی است که بر سرنوشت اقتصادی آذربایجان شرقی تأثیر تعیین کننده ای دارد. استاندار باید از مدیران و مشاورانی که در این راه بتوانند به او کمک کنند بهره بگیرد و ما هم در مجلس اعلام آمادگی کرده ایم تا به سهم خودمان کمک حال مدیریت ارشد استان باشیم.

گزارش از حامد عاطفی فر

انتهای پیام/