شناسهٔ خبر: 23550848 - سرویس سیاسی
منبع: مشرق | لینک خبر

وبلاگ مشرق

صدا و سیما «بوق» است؛ هجوم طراحان «فتنه اقتصادی» به رسانه مردم/ مازنی: «تلگرام» حق‌الناس بود!

«مصطفی میرسلیم» حکم قطعی بازداشتی‌های آشوب‌های اخیر را اعلام کرد!

صاحب‌خبر -

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

حکم میرسلیم برای بازداشتی‌های آشوب تهران

مصطفی میرسلیم، فعال سیاسی و عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه به تازگی در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایسنا درباره اغتشاشات اخیر اظهار کرده است:

«ماجراجویی از ویژگی‌های موجود در جوانان است و بسیاری از افرادی که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده‌اند، واقعا قصد اغتشاش نداشتند. وضعیت افراد بازداشت شده بررسی می‌شود و کسانی که وابستگی به گروهک‌های منافق و کشورهای خارجی نداشته باشند قطعا آزاد خواهند شد.»

او می‌افزاید: دستگاه قضا قطعا سریعا به وضعیت افراد بازداشت شده در جریان اعتراضات اخیر رسیدگی خواهد کرد و تعداد زیادی از آنها به زودی آزاد خواهند شد.[۱]

*مشخص نیست آقای میرسلیم با کدام صلاحیت قضایی یا قانونی از این گفته است که دستگیرشدگان به صرف عدم داشتن وابستگی آزاد خواهند شد؛ آن هم بصورت قطعی!

البته هیچکس نمی‌تواند از بازداشت بودن حتی یک نفر نیز خرسند باشد اما آیا مثلا کسی که پرچم ایران اسلامی را به آتش کشید و یا آنهایی که تصویر سردار سلیمانی را پاره پاره کردند؛ حتی اگر وابستگی ضد امنیتی نداشته باشند –که عموماً هم ندارند- آیا بایستی بنا به حکم آقای میرسلیم قطعا آزاد شوند!؟

و یا ایضاً آنهایی که مثل زنگی مست خودروی سنگین را در روی پل رها کردند و منجر به له شدن یک پدر و پسر در خودرویشان شدند.

برخی معتقدند که تعدادی از موضع‌گیری‌های اخیر در اشاره به آشوب‌های مذکور، با رویکرد فعالیت انتخاباتی بوده و مبانی برخی از آنها ناصحیح است.

***

مازنی: «تلگرام» حق‌الناس بود

احمد مازنی، نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون امید، به تازگی در بخشی از گفت‌وگوی خود با نشریه صدا درباره فیلتر تلگرام توسط شورایعالی امنیت ملی گفته است:

بسیاری از مردم کسب و کارهایشان در تلگرام است. نمی‌شود با فیلتر تلگرام، زندگی عادی را از مردم گرفت و آنرا متوقف کرد. این عصای دست مردم است. من فکر می‌کنم این فضای تلگرام را نمی‌شود بست و این به مثابه حق‌الناسی است که با مصلحت‌اندیشی‌های مقطعی از مردم دریغ می‌کنند. فکر می‌کنم باید تلگرام را باز کنند.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز اظهار می‌کند:

آیا ما واقعا در کشورمان این ابزار را داریم که ۵۰ درصد از خدماتی که مجموعه‌هایی مانند تلگرام به مردم می‌دهند را ارائه دهیم؟   خدماتی که رایگان هم هست. من فکر نمی‌کنم چنین امکاناتی در کشور ما وجود داشته باشد. یعنی اگر ۱۰ درصد این را هم بتوانند ارائه دهند، از مردم هزینه‌اش را می‌گیرند.

*اظهارات و رفتارهای مازنی همواره حاشیه‌های سنگینی را بر اصلاح‌طلبان تحمیل کرده است.

از ماجرای «سلفی حقارت» گرفته تا اظهارات مشهور مازنی مبنی بر اینکه کنسرت رفتن را از امام معصوم یاد گرفته است! [۲]

اشاره آقای مازنی به حق‌الناس بودن تلگرام نیز مقوله‌ایست که قضاوت درباره آنرا بایستی به مخاطبان واگذار کرد.

چه اینکه البته اصلاح‌طلبان در سابقه و منش سیاسی خود نشان داده‌اند که هیچگاه اهل تمکین به سیاست‌گذاری‌های کلان نیستند و از شورای نگهبان و سیاست‌های امنیتی کشور گرفته تا مصوبات شورایعالی امنیت ملی که رئیس آن شخص آقای روحانی است همواره زیر تیغ اصلاح‌طلبان قرار دارند مگر در مواردی که با منافع این طیف سیاسی همساز باشند.

اشاره‌های مازنی به رایگان بودن خدمات تلگرام نیز با این پیش‌فرض غلط همراه است که گردانندگان این شبکه موبایلی کأنه برای رضای خدا و به صرف جوانمردی و فتوّت مشغول ارائه خدمات به ایرانیان هستند و هیچ حشر و نشری هم با دشمنان مردم ایران ندارند!

پول گرفتن از مردم ایران بابت خدمات شبکه‌های اجتماعی داخلی نیز یک اجحاف بزرگ و ناشی از کم‌اطلاعی این نماینده اصلاح‌طلب است چه اینکه هم‌اکنون ده‌ها اَپ داخلی بصورت رایگان در حال ارائه خدمات هستند.

***

صدا و سیما بوق است؛ هجوم طراحان فتنه اقتصادی به رسانه مردم

عباس عبدی، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های جریان چپ طی یادداشتی در شماره اخیر نشریه صدا (شماره ۶۸۲) نوشته است:

این زلزله (اشاره به آشوب‌های اخیر در کشور) نشان داد که اگر در برابر ۵ ریشتر کل نظم اجتماعی ما به هم می‌ریزد و ترک‌های چشمگیری در بنای اجتماعی ایجاد می‌شود، به طور قطع در ۷ ریشتر قدرت پایداری نخواهیم داشت. این پیش زلزله نشان می‌دهد که یک جایی باید انرژی‌های موجود در دل جامعه تخلیه شود. حتی نباید گذاشت که شکل بگیرد. انرژی‌های ناشی از کینه و نفرت و تحقیر و ... ویرانگر و متراکم‌شونده هستند.

او همچنین می‌افزاید:

«این زلزله یک چیز مهم را نشان داد؛ اینکه صدا و سیمای کشور که باید پناهگاه خبری و تحلیلی مردم در حوادث و اتفاقات باشد، تبدیل به یک بوق به تمام معنا شده است که هیچ مرجعیتی که موثر باشد نزد افکار عمومی ندارد. اعتماد به این رسانه یا بوق چنان نازل است که حدی بر آن تصور نمی‌شود.»

*راجع به اظهارات آقای عبدی چند نکته مهم وجود دارد:

یکم_ حرف‌های عبدی درباره قدرت زلزله ۵ ریشتری و ۷ ریشتری که در کنایه به آشوب‌های اخیر طرح شده‌اند اگر نگوییم تهدید هستند؛ اما یک شوخی بیشتر محسوب نمی‌شوند.

چه اینکه نظام جمهوری اسلامی نشان داده است در مقابله زلزله ۱۰ ریشتری فتنه سال ۸۸ نیز تاب آورده است و ضرب ماجرا را نیز به سمت فتنه‌گران بازگردانده است.

دوم_ ماجرای بغض فروخورده جامعه و مقولاتی مثل «تحقیر» که اصلاح‌طلبانی مثل عبدی و علوی‌تبار کراراً در پسافتنه اخیر بر آن تأکید کرده‌اند؛ حرف‌های درستی نیستند.

به اثبات عقل، بغض داشتن به دو پایه عقلانیت و جسارت هم نیاز دارد.

یعنی بغضی که با عقلانیت و جسارت ایجاد می‌شود اساساً قابلیت فروخورده شدن ندارد و صدای او حتما عالمگیر خواهد شد.

می‌ماند بغض‌هایی که نه تنها پایه عقلانی و جسارت لازم را ندارند بلکه نوعاً بیماری‌هایی هستند که بر اثر سیاه‌نمایی اصلاح‌طلبان در چارچوب پروژه «فتنه اقتصادی» ایجاد شده‌اند.

این بیماری هم به فضل الهی مثل یک تب شبانگاهی فروخواهد نشست. همانطور که بیماری فتنه سال ۸۸ فرونشست و روسیاهی به ذغال ماند.

و سوم_ علت هجمه دوباره اصلاح‌طلبان در پسافتنه اخیر به صدا و سیما اینست که جریان چپ قصد دارد با بی‌اعتبارسازی صدا و سیما در نزد مردم؛ گام‌های بعدی خود پس از آشوب‌های اخیر را بردارد.

هجمه‌ای که در پیشانی آن به دو مقوله «دروغ» و «سیاه‌نمایی» صداوسیما پیرامون عملکرد دولت آقای روحانی اشاره می‌شود اما هیچ دلیلی برای آن ذکر نمی‌شود.

این در حالی است که به گواه اسناد موجود، اصلاح‌طلبان و حتی برخی مقامات دولتی در سیاه‌نمایی از اوضاع کشور آنچنان شدت و حدّتی از خود نشان می‌دهند که این مسئله تبدیل به یک سؤال عمومی شده است که چرا ستاد مشترک اصلاحات و اعتدال در حال خودزنی و انتقاد از وضعیتی است که خود مسبب‌الاسباب آن است!؟

جالب‌تر آنکه مقولاتی مثل وجود ۷۲ میلیون بیکار در ایران، غیر قابل قبول بودن شاخص‌های کشور، وجود گرسنه در ایران و مقولاتی از این دست تماما عباراتی هستند که نه از سوی صدا و سیما بلکه از سوی مقامات دولت یازدهم و دوازدهم متصاعد شده‌اند.

فی‌الواقع مشخص نیست سازمان صدا و سیما در کدامین قسمت این ماجرا قرار دارد اما محرز آنست که جریان چپ با همصدایی کسانی در دولت، در حال بیان حرف‌هایی علیه صدا و سیما هستند که هیچ میلیمتری از آن صحّت ندارد.

خاصّه آنکه به گواه آنچه که ما طی ۲ سال گذشته در وبلاگ مشرق منتشر کرده‌ایم؛ این دست اصلاح‌طلبان است که تا مرفق به فتنه اقتصادی و زمینه‌سازی برای ایجاد آن آغشته است و سوداهای مختلفی در ذهن آنان پیرامون این قضیه وجود دارد.

***

1_https://www.isna.ir/news/96102311810/

2_http://fna.ir/2KWKLW